Gå till innehåll

Windows 10 RTM uppgradering och övriga frågor


LGJ

Recommended Posts

  • Svar 428
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Postad (redigerade)

Hur är det med batteritiden då? för det brukade vara problem med det.

 

Hallå där, fick bättre batteritid med Windows 10 och även maskinen fungerar bättre med Windows 10 än med version 7-8.

Redigerad av Gron
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För Er som har uppgraderat via WU... har dom fula smileygubbarna försvunnit från IE11, kalender och mail? Ni vet...feedbackknappen.

Inte från kalender iallafall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha installerat windows 10 ifrån windows 7 genom meda creatation tool vilket jag trodde var icke-svensk installationsfil härifrån: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10så har jag fått systemspråket på svenska istället för engelska. Hur är det möjligt när jag hade win 7 sysspråk på engeleska? Och hur gör jag nu för att få tillbaka systemspråket på engelska i windows 10?

 

När jag satte igång verktyget så var språket först på engelska, men ändrades sen till svenska när jag kom till steget licenanvändarvilkor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja det är dags att lämna preview tråden/stadiet och övergå till RTM frågor.                                                                                                              

Den 29/7 börjar Microsoft att leverera Windows 10 RTM build 10240.16384.150709.th1 till alla.

Vi kan inte räkna med att alla ca: 100 miljoner människor ska få tillgång till RTM just den dagen,

jag tror vi kan räkna med minst 1 vecka innan alla har fått ner den, kanske ännu längre.

Denna tråd är inte tänkt att bli nån FAQ tråd, utan vi får alla hjälpas åt.

Tanken är bara att få alla uppgraderings frågor på samma ställe och inte typ 20 olika trådar.

Vi får se hur det kommer att utvecklas. Så välkommen att ställa din fråga här.

 

 

Viktigt inför uppgraderingen:  Se till att spara undan viktiga saker på någon annan hårddisk eller USB minne.

 

 

Om man inte är nöjd och vill återgå till sitt gamla Windows

så kan man göra det genom att återställa till W7/W8.1 från Windows 10 via inställningar, uppdateringar och säkerhet.

Detta bör göras inom 30 dagar då Windows annars automatiskt tar bort ditt gamla Windows.  (det går att förhindra automatiken)

 

 

Saknar du den lilla ikonen för gratis uppgradering till Windows 10 ner vid klockan?

Prov denna fix:            OBS det kan ta lång tid, starta om några gånger och ha tålamod.

 

 

Skapa och hämta ditt eget installations media eller ISO:

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

 

 

Jag har uppgraderat och är aktiverad. Nu vill jag göra en Clean install hur gör jag då?

Installera utan att ange nyckel. (Välj hoppa över)  Du blir automatisk aktiverad. Det går inte att använda

sin gamla nyckel i Windows 10. Aktiveringen är HWID och läser av din hårdvara som lagras på MS servrar.

 

 

Hämta hem en ISO fil och kör uppgradering från den så slipper du Windows update  helt.

(För W8.1 lägg en kopia av ISO filen på skrivbordet, dubbelklicka på den och starta setup och kör uppgraderingen direkt

eller gör ett install media på ex USB och kör från Windows)   (För W7 mounta ISO n eller eller packa upp ISO n med ex 7-zip eller RAR) 

Har du olika versioner på dina datorer typ home och pro så får du hämta 2 olika.

Efter att du har uppgraderat kan du göra en Clean install med samma ISO om du vill.

Datorn ska vara ansluten till internet under uppgraderingen.

Problem med att få ner uppgradering med diverse felmeddelanden?? då är detta tips bra.

 

 

Problem med att bli aktiverad?

Sök på CMD (kommandotolken) och starta som admin, kopiera/skriv in:    slmgr /ato      och tryck enter

Fungerar det inte så testa igen några gånger.

 

 

 

 

 

 

Här kan du se vilken Windows 10 version du kommer att få om du uppgraderar.

Du har 1 år på dig att uppgradera med gratis alternativet från Microsoft.

 

 attachicon.gifEj namngiven 2.jpg

 

 

 

Info om Windows 10 aktivering

 

HWID    (Hardware Identification)

Hårdvaruidentifiering, en säkerhetsåtgärd som används av Microsoft för aktivering av Windows-operativsystemet.

Som en del av produktaktiverings systemet är att ett unikt HWID nummer genereras när operativsystemet installeras första gången.

HWID identifierar maskinvarukomponenter som systemet utnyttjar, och antalet meddelas Microsoft.

Var 10 dag och vid varje start av operativsystemet kommer det att genereras ett annat HWID nummer och

jämför det med originalet för att se till att operativsystemet fortfarande körs på samma enhet.

Om de två HWID siffrorna skiljer sig alltför mycket då kommer operativsystemet stängas tills Microsoft aktiverar produkten.

Har man bytt någon hårdvara och inte blir aktiverad så kontakta Microsoft per telefon, det brukar fungera.

Nyckeln utlöser endast den nya aktiverings mekanismen, och har ingen annan funktion.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

attachicon.gifunderconstruction.gif

 

 

Jag får ett lustigt svar om jag kör det kommandot.

 

Windows Script Host

---------------------------

Aktiverar Windows® 7, Professional edition (e838d943-63ed-4a0b-9fb1-47152908acc9) ...

Fel: 0xC004F025 Åtkomst nekad: Den begärda åtgärden kräver förhöjd behörighet

---------------------------

OK   

---------------------------

 

Tack för det microflopp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha installerat windows 10 ifrån windows 7 genom meda creatation tool vilket jag trodde var icke-svensk installationsfil härifrån: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10så har jag fått systemspråket på svenska istället för engelska. Hur är det möjligt när jag hade win 7 sysspråk på engeleska? Och hur gör jag nu för att få tillbaka systemspråket på engelska i windows 10?

 

När jag satte igång verktyget så var språket först på engelska, men ändrades sen till svenska när jag kom till steget licenanvändarvilkor. 

 

 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/how-to-add-an-input-language-to-your-pc#v1h=tab01

 

Har inte testat, men jag ska inte byta språk :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag får ett lustigt svar om jag kör det kommandot.

 

Windows Script Host

---------------------------

Aktiverar Windows® 7, Professional edition (e838d943-63ed-4a0b-9fb1-47152908acc9) ...

Fel: 0xC004F025 Åtkomst nekad: Den begärda åtgärden kräver förhöjd behörighet

---------------------------

OK   

---------------------------

 

Tack för det microflopp!

 

 

Ser ut som att du kört kommandot i Windows 7??  Har du kört kommandot som admin i Windows 10 ? (högerklick)

Det skulle underlätta om du kan ge lite mer information vad du har gjort

 

edit:  Ser att du kör med Windows 7 Pro är det med retail/oem nyckel? eller volym aktivering?       Volym versioner ingår inte i Microsofts gratis Windows 10 uppgradering.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu har jag ingen app kvar!

Den syns ej och finns ej när jag söker på den...

Är väl kanske inget att bry sig om, eller? Jag har ju reserverat min version, så den kommer väl när den kommer!?

Men jag trodde att appen fanns kvar efter reservationen som en indikator inte bara för mig utan även för microsoft om att jag också vill ha en uppgradering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Och nu har jag ingen app kvar!

Den syns ej och finns ej när jag söker på den...

Är väl kanske inget att bry sig om, eller? Jag har ju reserverat min version, så den kommer väl när den kommer!?

Men jag trodde att appen fanns kvar efter reservationen som en indikator inte bara för mig utan även för microsoft om att jag också vill ha en uppgradering...

 Testa att köra  fixen (igen ?)   och se om den kommer tillbaka, det kan ju inte bli sämre

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det du hänvisar till byter bara språket när jag väl loggat in i windows och inte för systemspråket vid exempelvis uppdateringsmeddelanden vid utloggning/uppstart osv?

 

Jag håller nu på att skapa en installationsfil av windows på usb för att köra en ny clean installation så får vi se om alternativet för språk dyker upp. Trist och märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något fel på min installation eller flyttar sig Utforskaren en liten bit neråt höger varje gång man öppnar den? Om man inte har fullskärm alltså. Fruktansvärt idiotiskt och irriterande. Hur fixar man det? Överväger starkt att gå tillbaka till 8.1 eller börja använda en tredjeparts filhanterare om det ska vara så. 

 

Såg att de fortfarande har "Visa inte kända filändelser" aktiverat som standard. Nästan lika idiotiskt, mindre irriterande. 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag uppfattade som att det var du, jag blandade ihop inläggen :unsure:

 

Ingen fara, lätt hänt i farten.

 

Måste berömma dej för det inlägget som ligger först i tråden, mycket bra.

 

Hoppas alla läser innan man ställer en fråga här :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du hänvisar till byter bara språket när jag väl loggat in i windows och inte för systemspråket vid exempelvis uppdateringsmeddelanden vid utloggning/uppstart osv?

 

Jag håller nu på att skapa en installationsfil av windows på usb för att köra en ny clean installation så får vi se om alternativet för språk dyker upp. Trist och märkligt.

Jag skulle nog testa att byta språk, jag gjorde en test och allt blev på engelska.

 

Så testa först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog testa att byta språk, jag gjorde en test och allt blev på engelska.

 

Så testa först.

 

När du byter språk till engelska och sedan exempelvis startar om datorn så kommer all text vara på svenska tills du är inloggad i windows gissar jag på? text så som välkommen osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag installera win10 pro från usb, men det står Se till att ha produktnyckel redo,

jag har använt win10 ända sedan från början, så nu min fråga är vart hittar jag en produktnyckel till win10 pro?

 

Hoppa över detta. Produktnyckeln ligger redan lagrad i datorns BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja trycket är väl ganska så stort nu när den stora dagen är nådd och Microsoft höll vad dem lovade :D

 

//DAson

 

Jo tack, detta är vad jag ser numera.   :rolleyes: 

 

Blir väl till att titta i stjärnorna efter när det här blir klart.

 

post-9967-0-01805400-1438309516_thumb.pn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...