Gå till innehåll

Windows 10 RTM uppgradering och övriga frågor


LGJ

Recommended Posts

Ja det kan inte nämnas ofta nog. Uppgradering av Windows har aldrig varit en bra idé och lär inte vara det denna gången heller oavsett vad Microsoft säger. :) Clean install är ett utmärkt tillfälle att få ett nytt fräscht system utan allt skräp som bygger upp bakom kulisserna med tiden. 

 

Man tappar visserligen möjligheten att backa tillbaka till sitt gamla Windows om man gör clean install, men jag är skeptisk till hur bra en sådan backning fungerar också. 

 

Har aldrig testat att backa tillbaka med windows inbyggda recovery-program utan använder i så fall bara tredjeparts backupprogram som funkar 100 procent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 428
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

LGJ vad sägs om detta ska göra ett nytt försök fast denna gång blir det från Windows 7 Home Premium till Windows 10 Home med en nedladdad ISO och det blir uppgradering. Sen när det är klart ska jag kolla om mina spel funkar.

 

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny fråga

 

Läste följande på nätet och det var ju inte så bra eller........................?

 

Microsofts nyligen uppdaterade operativsystem innehåller en funktion som kallas Wi-Fi Sense och som när den aktiveras delar användarens lösenord till det trådlösa nätverket med sina kontakter på sociala medier. Tanken är att tjänsten ska underlätta för och spara tid åt användaren.

Wi-Fi Sense får dock kritik. Bland annat av säkerhetsbloggaren Brian Krebs som menar att risken är att det känsliga lösenordet hamnar i fel händer. Det skriver Yahoo Tech

 

 

Och hur inaktiverar man detta

 

/Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny fråga

 

Läste följande på nätet och det var ju inte så bra eller........................?

 

Microsofts nyligen uppdaterade operativsystem innehåller en funktion som kallas Wi-Fi Sense och som när den aktiveras delar användarens lösenord till det trådlösa nätverket med sina kontakter på sociala medier. Tanken är att tjänsten ska underlätta för och spara tid åt användaren.

Wi-Fi Sense får dock kritik. Bland annat av säkerhetsbloggaren Brian Krebs som menar att risken är att det känsliga lösenordet hamnar i fel händer. Det skriver Yahoo Tech

 

 

Och hur inaktiverar man detta

 

/Göte

 

Man kan stänga av detta redan under installationen om man inte väljer "använd standardinställningar".

Se e-sons tråd För Er med lite säkerhets och integritetstänk kring nya Windows 10

Tycker det bör tipsas om det i första inlägget i denna tråden så folk vet vad de missar om de väljer den enkla vägen. 

 

Men i efterhand kan man tydligen göra det enligt denna länken. 

how-to-disable-windows-10s-wi-fi-sense-password-sharing

Där beskrivs också vad som behöver göras med ditt SSID på din router om du vill förhindra att eventuella vänner som redan har ditt lösen sprider det vidare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

inga fel eller annat där

1. Prova att avinstallera ljudkortet via enhetshanteraren och starta om datorn och kolla.

 

2. Ta hem och installera senaste drivrutiner i alla fall,  från dator tillverkaren ev. ljudkorts tillverkaren  kolla om det finns nya för W10 

 

Jag har en dator som får samma röda markering innan jag uppdaterar drivrutiner  i mitt fall realtek.

Dom jag får via WU fungerar inte.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Prova att avinstallera ljudkortet via enhetshanteraren och starta om datorn och kolla.

 

2. Ta hem och installera senaste drivrutiner i alla fall,  från dator tillverkaren ev. ljudkorts tillverkaren  kolla om det finns nya för W10 

 

Jag har en dator som får samma röda markering innan jag uppdaterar drivrutiner  i mitt fall realtek.

Räckte med punkt 1 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Från ett inlägg i ett annat forum fritt översatt,  Jag tycker det var bra så jag skriver det här. B)

 

Min egen erfarenhet med uppgraderingen från 8,1 var en katastrof. Många fel i Loggboken, trögt systemet och långsam uppstart,
misslyckades Windows-uppdateringar ... etc
Ikväll gjorde jag en clean install och allt gick smidigt. Windows aktiverades när jag kom till skrivbordet och överraskande nog
så gjorde Windows Update sitt jobb på rätt sätt den här gången. Ingen misslyckade uppdateringar alls.
Systemet är nu snabbt och jag tycker Windows 10 fungerar utmärkt.
Så om du har en dator som du trivs med så är mitt råd att göra en clean install och inte köra med enbart uppgraderingen.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har läst nånstans att om man gör en clean install så måste man betala för W10 senare.

Men om man uppgraderar bara så är det gratis för alltid! :D

 

Nej det är helt fel. Man är givetvis aktiverad på exakt samma sätt även efter en Clean install.

Är man med i insiders så är det gratis. oavsett om du har nåt Windows att uppgradera ifrån eller inte.

 

Lite mer info om insiders och även aktivering i inlägg 1

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla

 

Ja, W10 ger ju upphov till många frågor och det är ju tacksamt att det finns så många på sajten som kan svara.
 

Jag bugar och bockar för alla tips och idéer.

 

Så här kommer en ny fråga

 

Det går ju att ladda ner ISO-filer som idag är uppdaterade men vad händer om låt oss säga 6 - 10  månader när Microsoft
skickat ut mängder med uppdateringar.

 

Kommer man då att kunna ladda ner en uppdaterad ISO-fil  om man skulle vilja / behöva göra en ny clean install eller

hamnar vi i samma tråkiga situation som för Windows 7 där det efter SP1 kommit c:a 200 uppdateringar som måste hämtas hem

(Jag vet att det finns genvägar för detta i W7)

 

Det hade ju underlättat betydligt för alla oss som ger support till vänner och bekanta om ISO-filerna blir uppdaterade och "datumstämplade"

 

/Göte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här kommer en ny fråga

 

Det går ju att ladda ner ISO-filer som idag är uppdaterade men vad händer om låt oss säga 6 - 10  månader när Microsoft

skickat ut mängder med uppdateringar.

 

Kommer man då att kunna ladda ner en uppdaterad ISO-fil  om man skulle vilja / behöva göra en ny clean install eller

hamnar vi i samma tråkiga situation som för Windows 7 där det efter SP1 kommit c:a 200 uppdateringar som måste hämtas hem

(Jag vet att det finns genvägar för detta i W7)

 

Det hade ju underlättat betydligt för alla oss som ger support till vänner och bekanta om ISO-filerna blir uppdaterade och "datumstämplade"

 

/Göte

 

Jag tror inte Microsoft har skrivit något om det än.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej alla

 

Ja, W10 ger ju upphov till många frågor och det är ju tacksamt att det finns så många på sajten som kan svara.

 

Jag bugar och bockar för alla tips och idéer.

 

Så här kommer en ny fråga

 

Det går ju att ladda ner ISO-filer som idag är uppdaterade men vad händer om låt oss säga 6 - 10  månader när Microsoft

skickat ut mängder med uppdateringar.

 

Kommer man då att kunna ladda ner en uppdaterad ISO-fil  om man skulle vilja / behöva göra en ny clean install eller

hamnar vi i samma tråkiga situation som för Windows 7 där det efter SP1 kommit c:a 200 uppdateringar som måste hämtas hem

(Jag vet att det finns genvägar för detta i W7)

 

Det hade ju underlättat betydligt för alla oss som ger support till vänner och bekanta om ISO-filerna blir uppdaterade och "datumstämplade"

 

/Göte

 

 

För Windows 7 har det varit dåligt med nya ISO,  för W8.1 har det kommit ut 2-3 st  sedan starten. Jag tror att vi får se ännu tätare släpp med W10, det hoppas jag i alla fall

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För Windows 7 har det varit dåligt med nya ISO,  för W8.1 har det kommit ut 2-3 st  sedan starten. Jag tror att vi får se ännu tätare släpp med W10, det hoppas jag i alla fall

 

Ja vi får väl leva på hoppet tills vidare

/Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så en ny fråga eller ett konstaterande

 

Laddar just nu ner W10 Pro till ett USB-minne på 16GB

Tänkte i min snålhet ladda ner även de andra versionerna på samma USB-minne men

såg att det rensades vid nerladdningen.

 

Synd 1 USB-minne på 16GB hade ju sparat både minne och penningar.  Nu får det ju bli 4 på vardera 4 GB  eller ......?

 

/Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det räcker med x64 till 99% av alla datorer oavsett mängden minne, det är CPU n som avgör om det ska vara x64 vs x86 B)

Och det var många år sedan jag såg en sån dator som endast kunde använda x86 (32)

 

edit: ang 4 GB minnen så är inte alla lika stora det kan skilja på fabrikat, har sett en del som haft problem med att få in 1 windows på just 4GB

Dessutom är det ingen större pris skillnad mellan 4 och 8 GB  jag rekommenderar 8 GB och inte dom allra billigaste. typ 49 kr

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LGJ nu är jag nöjd med Windows 10 Home och allt funkar finfint har provat mina program Origin och Steam och dem startar har provat ett spel men kommer att prova mer senare så nu vet du och Beldia att jag har och använder Windows 10 Home.

 

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...