Gå till innehåll

Windows 10 RTM uppgradering och övriga frågor


LGJ

Recommended Posts

Det första jag gjorde var som vanligt att ta bort alla störmoment som One Drive, Quick Access, Dokument Bilder Filmer osv under "Den här datorn" i Utforskaren. Allt funka väldigt bra förutom Quick Access registerhacket. När det var var aktiverat så funkade inte dra-släpp i vänsterkolumnen i utforskaren. 

Är det någon som hittat ett sätt att få bort Quick Access utan sådana problem? 

Min nuvarande strategi är att låta den vara och kanske komma på något vettigt att ha den till, men det känns lite som ett nederlag. :)

 
 

jag har och använder Windows 10 Home.

 

//DAson

Fast jag skulle inte bli förvånad om du om någon dag skriver att du kör Windows XP igen. :) Eller åtminstone ett kraftigt moddat Windows 7 tema till Windows 10.  ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 428
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

LGJ nu är jag nöjd med Windows 10 Home och allt funkar finfint har provat mina program Origin och Steam och dem startar har provat ett spel men kommer att prova mer senare så nu vet du och Beldia att jag har och använder Windows 10 Home.

 

//DAson

 

 

Bra Dason, hoppas att du blir nöjd

Får du något problem så hör av dig i stället för att installera win 7

Att hoppa fram o tillbaka mellan operativsystemen löser inga problem

Vi hjälper dig

 

 

//Beldia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det första jag gjorde var som vanligt att ta bort alla störmoment som One Drive, Quick Access, Dokument Bilder Filmer osv under "Den här datorn" i Utforskaren. Allt funka väldigt bra förutom Quick Access registerhacket. När det var var aktiverat så funkade inte dra-släpp i vänsterkolumnen i utforskaren. 

Är det någon som hittat ett sätt att få bort Quick Access utan sådana problem? 

Min nuvarande strategi är att låta den vara och kanske komma på något vettigt att ha den till, men det känns lite som ett nederlag. :)

 
 

Fast jag skulle inte bli förvånad om du om någon dag skriver att du kör Windows XP igen. :) Eller åtminstone ett kraftigt moddat Windows 7 tema till Windows 10.  ;)

 

Jag tog en bild på DAsons inlägg och sparar det för framtiden man vet aldrig. :D  :D  :D  :D  :D  

 

 

( DAson det är bara lite skoj inget annat. Det kan behövas lite humor ibland , även på forum.)

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker med x64 till 99% av alla datorer oavsett mängden minne, det är CPU n som avgör om det ska vara x64 vs x86 B)

Och det var många år sedan jag såg en sån dator som endast kunde använda x86 (32)

 

edit: ang 4 GB minnen så är inte alla lika stora det kan skilja på fabrikat, har sett en del som haft problem med att få in 1 windows på just 4GB

Dessutom är det ingen större pris skillnad mellan 4 och 8 GB  jag rekommenderar 8 GB och inte dom allra billigaste. typ 49 kr

Det gör inget om det är ett snabbt usbminne heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nej det gör det förstås inte,  jag har ett 32 GB USB3 minne som är bland det snabbaste som går att köpa för rimliga pengar (500KR)

Men märker inte så stor skillnad  vid en Windows installation, men att flytta saker typ mellan 2 datorer då är det snabbt som blixten.

 

post-15723-0-97087800-1438458266.jpg

 

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog en bild på DAsons inlägg och sparar det för framtiden man vet aldrig. :D  :D  :D  :D  :D  

 

 

( DAson det är bara lite skoj inget annat. Det kan behövas lite humor ibland , även på forum.)

Ja DAson det är absolut inget illa menat. Är bara lite lustigt att se hur du hoppar fram och tillbaks mellan olika installationer/teman. Jag hoppas det oftast är för att du tycker det är kul att experimentera och inte för att du ställer till saker och måste göra om. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nädå ingen fara alls. Detta är nåt som jag tycker är bra att det skrivs om http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.633923/mozillas-vd-kritiserar-microsoft-i-oppet-brev hoppas EU reagerar som de gjorde när Microsoft ville att vi användare skulle rvinga oss att använda IE.

 

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nädå ingen fara alls. Detta är nåt som jag tycker är bra att det skrivs om http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.633923/mozillas-vd-kritiserar-microsoft-i-oppet-brev hoppas EU reagerar som de gjorde när Microsoft ville att vi användare skulle rvinga oss att använda IE.

I detta fallet tycker jag nästan det är lite löjligt faktiskt. Jag håller med i det stora hela men man får välja sina strider annars förlöjligar man hela frågan. Med Windows 10 tycker jag nog alla saker som inkräktar på den personliga integriteten är viktigare saker att lyfta fram och sätta stopp för. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inlägg 1 uppdaterat                                                 post-15723-0-66029000-1438470509.png                                                                                  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm idag när jag startade datorn fanns det inget ljud det ser ut enligt bifogad bild.

 

attachicon.gifSkärmklipp_aow.PNG

 

Brukar det inte hjälpa med att klicka på ljudikonen och dra lite i regeln!

 

Men nu får jag tacka för råden att bränna en ISO och sedan göra en "clean". Gjorde så, och allt flöt på bra, även aktiveringen. Total tid c:a 2tim 45min. Enda bakslaget - so far - var att min HP-printer LaserJet P1005 inte fungerade. Förra gången tog det över 10 månader innan HP fick fram en drivrutin till W8. Jag försökte lura HPs automatiska sökfunktion - som jag samtyckt till att installera - att den hade fel, och att jag i själva verket körde W8.1, när den påstod att jag hade W10. Den gav sig till slut och jag laddade ner drivrutinen till W8.1  64-bitars. I tro att jag hade vunnit, gjorde jag en provutskrift från WordPad, och där stod med svagare skrift att jag borde ändra produktnyckel eller uppgradera Windows. Sen följde lite avtalsvillkor. På nästa utskrift var den texten borta lyckligtvis. Hittills verkar allt bra, även om det verkar som om jag får använda sökfunktionen ofta, t.ex. för att hitta Update.

Håller med om att man alltid skall köra en "clean". Man undviker en massa "Åtkomst nekad".

Det har hänt mycket sedan Dos6 och Windows 3.1.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu får jag tacka för råden att bränna en ISO och sedan göra en "clean". Gjorde så, och allt flöt på bra, även aktiveringen. Total tid c:a 2tim 45min. Enda bakslaget - so far - var att min HP-printer LaserJet P1005 inte fungerade. Förra gången tog det över 10 månader innan HP fick fram en drivrutin till W8. Jag försökte lura HPs automatiska sökfunktion - som jag samtyckt till att installera - att den hade fel, och att jag i själva verket körde W8.1, när den påstod att jag hade W10. Den gav sig till slut och jag laddade ner drivrutinen till W8.1  64-bitars. I tro att jag hade vunnit, gjorde jag en provutskrift från WordPad, och där stod med svagare skrift att jag borde ändra produktnyckel eller uppgradera Windows. Sen följde lite avtalsvillkor. På nästa utskrift var den texten borta lyckligtvis. Hittills verkar allt bra, även om det verkar som om jag får använda sökfunktionen ofta, t.ex. för att hitta Update.

Håller med om att man alltid skall köra en "clean". Man undviker en massa "Åtkomst nekad".

Det har hänt mycket sedan Dos6 och Windows 3.1.1

Vad bra att det löste sig! 

 

Angående sökfunktionen så jo saker ligger ju lite annorlunda placerade i Windows 10, men jag tror man vänjer sig ganska snabbt. Tycker det känns ganska logiskt överlag. 

 

Men sedan vill jag passa på att pusha för att "sökfunktionen" inte bara är en sökfunktion att använda när man inte hittar. Den är faktiskt ett kraftigt verktyg att snabbt komma åt saker vi tangentbordet istället för att sträcka sig efter musen och klicka sig runt i menyer. 

Jämför t.ex. hur snabbt det går att trycka WINDOWSTANGENTEN K A ENTER istället för att klicka dig fram till Kalkylatorn i startmenyn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inlägg 1 uppdaterat

Snyggt och prydligt.

Jag tycker dock du bör ta med lite information om de inställningar man missar om man väljer Snabbinstallation. Länka till e-sons tråd om det eller kanske ta med infon direkt i posten om det inte blir för mycket/rörigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har problem med att aktivera, jag har 2 st bärbara acer en gammal (Acer Aspire 5732Z) och en ny (Acer Aspire V 15 nitro  VN7-571G) windows 10 fungerar bra på båda utan problem, på den nya har jag efter att jag installerade Windows första gången uppgraderat datorn men en hårddisk till, och dessutom dubblerat minnet i den. Nu har jag börjat tro att det den uppgraderingen som gör att jag inte kan aktivera.  Kan detta stämma, nån som vet

 

HANSEG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strategi för uppdatering?

 

Har nu köpt ny SSD och tankat ner W10 Pro så det är dax att installera, men

eftersom jag har en väldig massa installerat på min huvuddator och använder den dagligen
i kombination med att en nyinstallation tar sin lilla tid så är min strategi följande.

 

Koppla bort alla diskar och allt annat externt och ansluta min nya SSD

Installera min Retail W7 Ultimate och aktivera den med samma nyckel som min gamla
(lär ju fungera att ha en åt gången uppkopplad)

Uppdatera till W10 Pro med ISO-filen och kolla aktiveringen av W10 Pro

Hämta hem behövliga drivrutiner för W10

Köra en Clean Install på den nya SSD-disken och installera allt annat efter hand

 

Emellanåt kopplar jag in den gamla SSD:n och mina övriga diskar ock kan arbeta med dem

 

 

Synpunkter, invändningar och tips tas gärna emot

 

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det ser bra ut, det är ett väldigt säkert sätt att göra så som du har planerat, inte mycket som kan gå fel. jag har inget att anmärka. B)

 

edit:     Göte, det är ett skol exempel på hur man gör det på bästa säkraste sätt.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har problem med att aktivera, jag har 2 st bärbara acer en gammal (Acer Aspire 5732Z) och en ny (Acer Aspire V 15 nitro  VN7-571G) windows 10 fungerar bra på båda utan problem, på den nya har jag efter att jag installerade Windows första gången uppgraderat datorn men en hårddisk till, och dessutom dubblerat minnet i den. Nu har jag börjat tro att det den uppgraderingen som gör att jag inte kan aktivera.  Kan detta stämma, nån som vet

 

HANSEG

 

Får du nåt felmeddelande?

Testat att öppna CMD som admin (högerklick) och kopiera/skriva in        slmgr /ato            och tryck enter ?

 

Uppgraderingarna som du gjort tror jag inte har någon betydelse då den har fortsatt att vara aktiverad, så det ska ju inte kunna påverka tycker man.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått nåt konstigt så fort jag ska spara en bild från Skärmklippverktyget eller om jag hämtar hem från nätet t.ex. ett wallpaper så säger den att jag inte har behörighet att lägga bilden att jag måste ha administratörsrättigheter. Hur löser man detta.

 

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du nåt felmeddelande?

Testat att öppna CMD som admin (högerklick) och kopiera/skriva in        slmgr /ato            och tryck enter ?

 

Uppgraderingarna som du gjort tror jag inte har någon betydelse då den har fortsatt att vara aktiverad, så det ska ju inte kunna påverka tycker man.

 

Jag har kört kommandot ganska många gånger nu, jag är med i insider och tycker att det borde fungera, men jag får till svar att serienumret är blockerat. något har blivit fel men vad

 

 

HANSEG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

OK, från vilket Windows har du uppgraderat? 

Ska du fortsätta att vara insiders på den datorn så går det ju att göra en Clean install  med W10 och bli aktiverad så länge som du är med där.

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det kanske hjälpa att klicka på "byt produktnyckel" och knappa in den där generella Windows 10 nyckeln? Den ska väl funka så länge man är insider? Om det är en annan egen nyckel som används i nuläget vill säga. 

 

Jag säger inte att du ska prova det, det är en fråga till de som har labbat mer och har bättre koll hur det där hänger ihop med nycklar och så. :)

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, från vilket Windows har du uppgraderat? 

Ska du fortsätta att vara insiders på den datorn så går det ju att göra en Clean install  med W10 och bli aktiverad.

jag har gjort Clean install säkert 7-8 gånger, den har aldrig aktiverad efter fasen med technical previews, något fel gör jag men vad, meningen var att jag skulle uppgradera fån den nya datorns Windows 8.1,  men jag skulle städa lite på ssd-disken som satt den så använde Parted Magic  och det gick en aning så fel (handhavandefel) alla intallationsfiler försvann, och nu vänta jag på nya skivor från Acer som skall komma inom en vecka, förhoppningsvis

 

HANSEG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade ett stort problem med Tapinradio, som inte fungerade fullt ut, gick ej att söka stationer så jag misstänkte drivrutinen för ljudkortet, provade en äldre version men icke, i enhetshanteraren så var allt ok inga utropstecken. Provade DriveTheLife 6.2.6.114 och den fann en drivrutin för sm-buss, sedan fungerade Tapinradio korrekt. Äntligen så är jag rätt nöjd med 10:an

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det kanske hjälpa att klicka på "byt produktnyckel" och knappa in den där generella Windows 10 nyckeln? Den ska väl funka så länge man är insider? Om det är en annan egen nyckel som används i nuläget vill säga. 

 

Jag säger inte att du ska prova det, det är en fråga till de som har labbat mer och har bättre koll hur det där hänger ihop med nycklar och så. :)

Alla insidernycklar är inaktiverade. Installera win10 och gå till uppdateringar där kan du klicka på ta mot insider uppdateringar förutsatt att du är registrerad tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...