Gå till innehåll

Windows 10 RTM uppgradering och övriga frågor


LGJ

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jo tack, detta är vad jag ser numera.   :rolleyes:

 

Blir väl till att titta i stjärnorna efter när det här blir klart.

 

attachicon.gifwindows.png

 

Jo det kan ta sin tid innan alla har fått ner sin uppgradering. Hade jag varit i dina kläder så hade jag tagit ner en ISO för länge sedan

Då hade du kört Windows 10 nu. :P och det är dessutom lite enklare att uppgradera på det sättet.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 428
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Nu ska jag installera win10 pro från usb, men det står Se till att ha produktnyckel redo,

jag har använt win10 ända sedan från början, så nu min fråga är vart hittar jag en produktnyckel till win10 pro?

 

 

Hoppa över detta. Produktnyckeln ligger redan lagrad i datorns BIOS.

 

Njae, för installationen kanske, inte aktiveringen...

 

Windows är bara aktiverat om Windows 10 Preview en gång uppdaterats från Windows 7 eller 8.1... Pro i ditt fall. Har man kört Windows 10 Preview från en clean install under testperioden (innan 10240) så kommer man behöva installera 7 Pro eller 8.1 Pro med giltig aktivering för att denna ska finnas kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Njae, för installationen kanske, inte aktiveringen...

 

Windows är bara aktiverat om Windows 10 Preview en gång uppdaterats från Windows 7 eller 8.1... Pro i ditt fall. Har man kört Windows 10 Preview från en clean install under testperioden (innan 10240) så kommer man behöva installera 7 Pro eller 8.1 Pro med giltig aktivering för att denna ska finnas kvar.

 

eller köra som insider B)

 

 

 

 

edit: 

 

För information:          Clean install med Windows 10 RTM, anslut till insider = aktiverad

 

 

 post-15723-0-16179400-1438324900_thumb.j

 

(Kan ju vara bra för dom som slarvat bort sin nyckel eller har nån konstig aktivering att då kunna köra Windows 10 som gratis alternativ)

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har installerat Win 10 nu på 3 datorer och det fungerar rätt hyfsat några småbuggar finns. Dock tycker jag som en del skrev att microsoft är rätt nyfiken av sig och skall ha reda på mycket av användarnas surfvanor, Så jag har stängt av det mesta under sekretess. Dock under feedback och diagnostik "skicka dina enhetsdata till Microsoft" så går det inte att stänga av tyvärr. Trodde att dess nyfikenhet skulle försvinna då RTM lanserades.

 

Ett tips när ni använder MediaCreationTool är att ni kan välja både 32-64 bit till ett Usb-minne eller DVD-skiva samtidigt till en Iso fil. När isofilen är hämtad skall ni starta MediaCreationTool igen och välja avbryta så städas backupen i C: som blir rätt stor. Iso filen som ni skapat raderas inte.

Redigerad av Manneman
Citerat eget inlägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Måste säga följande.

Efter lite småtrassel, stressrelaterat med mera, så efter en ren installation, samt tagit det lugnt, sak, för sak, så är allt okej till 100%, som jag känner det i alla fall.

Likaså med Office 365.

Nöjd till 100% med allt.

Ha en bra helg nu alla.

Ut i solen, om denna nu finns hos er, stäng ner datorn ett tag, och koppa av och njut av W10.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga följande.

Efter lite småtrassel, stressrelaterat med mera, så efter en ren installation, samt tagit det lugnt, sak, för sak, så är allt okej till 100%, som jak känner det i alla fall.

Likaså med Office 365.

Nöjd till 100% med allt.

Ha en bra helg alla nu.

Ut i solen, om denna nu finns hos er, stäng ner datorn ett tag, och koppa av och njut av W10.

Lasse B

 

Härligt att läsa!

 

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som att du kört kommandot i Windows 7??  Har du kört kommandot som admin i Windows 10 ? (högerklick)

Det skulle underlätta om du kan ge lite mer information vad du har gjort

 

edit:  Ser att du kör med Windows 7 Pro är det med retail/oem nyckel? eller volym aktivering?       Volym versioner ingår inte i Microsofts gratis Windows 10 uppgradering.

 

Fel av mig. Admin ramlade ur :)

Nu är det bara att vänta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Dator 2 hämtade jag hem Windows 10 Pro x64 Svensk brände ut på en DVD och via DVD:n gjorde jag en Clean Install. Hoppade över att skriva in produktnyckeln och efter allt var klart så kollade jag så var Windows 10 Pro blev aktiverad och det blev den. Det är visst Windows 10 Pro som går bättre att få aktiverad än vad man får på Windows 10 Home som det strulade för mig på Speldatorn.

 

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ursäkta mig men den som säger att windows10 är bättre än windows7 är blåst :)

 

minus

- mycket slöare än windows7 på alla sätt.

- batteritiden är mycket sämre än windows7.

fortfarande mycket buggar kvar och slö och jag tror det kommer bli värre med tiden. 

- bärbara datorn blir så varm även om man inte ens surfar eller annat med Windows10

 

- Jag kan fortsätta räkna hur många minus med windows10 som helst, men jag låter det vara nu, men som sagt än så länge så är windows7 bäst hittills, vi får se om det håller sig.

 

+ ett plus har den kanske, för att det är en ny Version av Windows, inget annat !!!

 

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah... ja du har säkert rätt. Känner mig ganska blåst... tillsammans med alla andra användare som är lyriska över hur väl det fungerar. Jag får väl gå och hoppa från ett hustak!

 

 

Mina upplevelser:

 

Plus:

 

-Så mycket mer flytande och rappare än Windows 7 och 8/8.1

-Förvånansvärt lite buggar i jämnförelse med tidigare operativsystem under den första veckan efter release. Dessutom är ju 10:an ett pågående arbete och ingen färdig produkt

-Mina bärbara datorer är svala och sköna och jag hör inte fläktarna lika ofta som i 8.1

-Ett minimalistiskt utseende som även gagnar prestandan

 

Ja jag skulle kunna räkna hur många plus som helst...

 

Minus:

 

-30 minuters mindre batteritid vid normalt användande jämnfört med Windows 8.1

 

 

 

Du ser min poäng, Nilsson? Den enes upplevelse behöver inte stämma överens med den andres... och ändå behöver den andre inte vara blåst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ursäkta mig men den som säger att windows10 är bättre än windows7 är blåst :)

 

minus

- mycket slöare än windows7 på alla sätt.

- batteritiden är mycket sämre än windows7.

fortfarande mycket buggar kvar och slö och jag tror det kommer bli värre med tiden. 

- bärbara datorn blir så varm även om man inte ens surfar eller annat med Windows10

 

- Jag kan fortsätta räkna hur många minus med windows10 som helst, men jag låter det vara nu, men som sagt än så länge så är windows7 bäst hittills, vi får se om det håller sig.

 

+ ett plus har den kanske, för att det är en ny Version av Windows, inget annat !!!

 

Jag och dom flesta jag känner har då inte samma åsikt som dig

 Plus: Mycket snabbare än windows 7 samt windows 8.1

Mycket stabilt operativsystem

Min son och hans kompisar har övergett Win 7 till Windows 10 pga av att spelen är snabbare än Windows 7

 

det jag tycker är minus är väl startmenyn, men det finns ju program som fixar det.

angående batteritiden har jag ingen aning kör alltid med kabel i

 

 

Det du tycker att vi är blåst tar jag som en förolämpning

Vad jag anser om dina värderingar behåller jag för mig själv. Vill inte skriva förolämpningar offentligt

Redigerad av Beldia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kan ta sin tid innan alla har fått ner sin uppgradering. Hade jag varit i dina kläder så hade jag tagit ner en ISO för länge sedan

Då hade du kört Windows 10 nu. :P och det är dessutom lite enklare att uppgradera på det sättet.

 

Snurrat runt lite på nätet. Verkar som om Win7 OEM ännu inte går att uppdatera till Win10 OEM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Snurrat runt lite på nätet. Verkar som om Win7 OEM ännu inte går att uppdatera till Win10 OEM.

Jag vet flera som har gjort det även många här i forumet och jag själv har testat , men det skulle var intressant att läsa , har du nån länk du kan lägga upp ?

Även såna med lite mystiska aktiveringar blir uppgraderade. B)

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ursäkta mig men den som säger att windows10 är bättre än windows7 är blåst :)

 

minus

- mycket slöare än windows7 på alla sätt.

- batteritiden är mycket sämre än windows7.

fortfarande mycket buggar kvar och slö och jag tror det kommer bli värre med tiden. 

- bärbara datorn blir så varm även om man inte ens surfar eller annat med Windows10

 

- Jag kan fortsätta räkna hur många minus med windows10 som helst, men jag låter det vara nu, men som sagt än så länge så är windows7 bäst hittills, vi får se om det håller sig.

 

+ ett plus har den kanske, för att det är en ny Version av Windows, inget annat !!!

 

 

Jag tycker att det funkar KANON, de vore på plats med lite positivitet också, då tror jag att det skulle kännas bättre också / funka bättre..

Vi måste vara medvetna om, att vi fick W10 igår, knappt ett dygn, så mycket kan hända framöver.

Titta inte bakåt hela tiden, titta framåt istället.

Vill man inte ha W10, ja då är det bara att skippa det, svårare är det inte.

 

Lasse B

Carpe Diem.

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet flera som har gjort det, även jag själv har testat , men det skulle var intressant att läsa , har du nån länk du kan lägga upp ?

Även såna med lite mystiska aktiveringar blir uppgraderade. B)

 

Här är en från M$ som inte ger något direkt svar även om den är uppdaterad idag.

 

http://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/insider_wintp-insider_install/the-free-upgrade-to-windows-10-for-windows-7-oem/b622ef33-ac69-4ca1-b7d1-9aa08321809f

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig men den som säger att windows10 är bättre än windows7 är blåst :)

 

minus

- mycket slöare än windows7 på alla sätt.

- batteritiden är mycket sämre än windows7.

fortfarande mycket buggar kvar och slö och jag tror det kommer bli värre med tiden. 

- bärbara datorn blir så varm även om man inte ens surfar eller annat med Windows10

 

- Jag kan fortsätta räkna hur många minus med windows10 som helst, men jag låter det vara nu, men som sagt än så länge så är windows7 bäst hittills, vi får se om det håller sig.

 

+ ett plus har den kanske, för att det är en ny Version av Windows, inget annat !!!

Håller inte med om något.....

 

Är till 100% nöjd med Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja det är då inte lätt hittat.........

Klicka på startmenyn längst ned till vänster.

Välj inställningar.

Klicka på Uppdatering och säkerhet.

Där ser du Windows Update.

Klicka på Avancerade alternativ om du vill se historik m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Bara en fråga vart är windows update, finner det inte?

 

Precis som "janhol" skriver så är det där, ville bara skjuta in och säga att nästan alla inställningar görs där i W10.

Jag får fortfarande göra några få inställningar i kontrollpanelen, som i alla fall inte jag kan hitta under inställningar.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering av en desktop och två laptop har fungera utan problem. Mycket nöjd, även om jag uppskattar det layoutmässiga intrycket mest. Men allt funkar för mig som ungefär tidigare, men litet glassigare. ;) Kanske något snabbare, men kan vara subjektivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Få se om jag uppgraderar eller Clean Install på min Spel & Media PC har inte bestämt ännu och det funkar så bra med Windows 7 licensen jag har och har inte fått Windows loggan nere vid klockan. Ingen fara har Windows 10 Home utbränt på DVD så då är det ingen fara med det.

 

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...