Gå till innehåll

Nya varningar utfärdas för Windows 10


ByggareBob

Recommended Posts

 

Amerikanska tidningen Forbes varnar nu för Windows 10, som rullas ut på onsdag 29 juli till miljoner användare. Speciellt handlar det om att operativsystemets tvingande uppdateringar kan leda till datorhaverier för privatpersoner.

http://www.dn.se/ekonomi/nya-varningar-utfardas-for-windows-10/

http://www.forbes.com/sites/erikkain/2015/07/26/gamers-should-be-worried-about-windows-10-automatic-updates/

 

 

Ja, vad säger expertisen, skall vi behöva frukta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I teorin är det idiotiskt, man kan visst sätta det automatiskt som standard men möjlighet att ändra det borde finnas. Ser det nästan som kränkande och är glad att jag har Pro licenser så jag kommer kunna välja själv. 

 

I praktiken tror jag inte det spelar någon större roll. Fördelen med att veta att den stora massan har vissa grundförutsättningar kan nog överväga de potentiella problem som kan uppstå. I ärlighetens namn har jag genom åren varit med om ytterst få problem på hemdatorer relaterade till windowsuppdateringar. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem men jag löste det genom att gå till nvidias hemsida och sökte mej fram till drivare för win 10. Då upptäckte jag att win update installerade 32bit versionen på min 64bit. efter ominstallationen har det inte varit några som helst problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Guide över hur man kan välja bort vissa uppdateringar från windows update i windows 10.

 

http://www.thewindowsclub.com/block-unwanted-windows-updates-in-windows-10

Fattar jag fel eller kan man använda det där först efter att man redan fått uppdateringen? Då kan det ju vara försent om det är något som kraschar hela datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte testat det. Jag har haft en del problem med drivrutiner till ett gammalt GeForce 460 grafikkort. Jag har lagt in gamla drivrutiner men w10 har direkt installerat den senaste som inte gått bra. Verkar bli ett laborerande med att avinstallera dessa och sedan köra wu och fixen samtidigt för att den ska hitta drivrutinen som jag vill stoppa.

Nej det här blir något som MS får rätta till för det kommer att bli BIG PROBLEMS annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt in gamla drivrutiner men w10 har direkt installerat den senaste som inte gått bra.

 

Har visserligen inte tittat på RTM, men jag borde sett något i flödet om MS tagit bort "Inställningar för enhetsinstallation".

SystemPropertiesAdvanced.exe -> Maskinvara/Inställningar för enhetsinstallation

 

post-1936-0-19878700-1438066755.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En märklig grej inträffade nu i dag 2015-07-28 kl: ca 10,00

Tittade i Windows Update, där hade det kommit en uppdatering , som misslyckats, den hette, Uppgradera till Windows 10 Home.

Fel har uppstått i Windows update ??

Det är ju i morgon allt skall ske, eller ??

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har visserligen inte tittat på RTM, men jag borde sett något i flödet om MS tagit bort "Inställningar för enhetsinstallation".

SystemPropertiesAdvanced.exe -> Maskinvara/Inställningar för enhetsinstallation

 

attachicon.gif2015-07-28_084418.png

Det vore ju bra om det där finns åtminstone för drivrutiner. Men är det inte Pro versionen du tittar på? Det är väl bara i Home som man blir påtvingad uppdateringarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte Pro versionen du tittar på? Det är väl bara i Home som man blir påtvingad uppdateringarna. 

 

Jo, det var Pro jag kollade, men det skall inte vara någon skillnad, vad gäller drivrutinerna.

"Vanliga" uppdateringar påtvingas bara Home-användare, vilket nästan måste beklagas med tanke på att bot-näten vanligen består av opatchade privatburkar. Endast domänanslutna burkar borde undantas från uppdateringstvånget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har visserligen inte tittat på RTM, men jag borde sett något i flödet om MS tagit bort "Inställningar för enhetsinstallation".

SystemPropertiesAdvanced.exe -> Maskinvara/Inställningar för enhetsinstallation

 

attachicon.gif2015-07-28_084418.png

 

Detta finns kvar i RTM och hela artikeln är en storm i ett vattenglas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta finns kvar i RTM och hela artikeln är en storm i ett vattenglas :)

Mja, jag kände till inställningar för enhetsinstallation och provade att lägga in att jag inte ville ha Windows drivrutiner. Jag kunde bara konstatera att jag fick dom ändå men det kanske beror på att det inte är windows drivrutiner utan Nvidia:s. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ryktet stämmer så får amerikanska myndigheter direkt tillgång till datorn om W10 installerats.

Och samma rykte säger att Yetin finns, alkemi fungerar och Elvis lever.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo när Microsoft har något nytt sprids det massa rykten från linux fantaster och andra nät troll

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

 

 

Jag tror att amerikanska myndigheterna har haft det redan, innan Vista

Ha det.

 

 

Och samma rykte säger att Yetin finns, alkemi fungerar och Elvis lever.

 

Humöret blev genast mycket bättre! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma tjafs varje gång en ny IE ska skickas ut. Havererade internsystem och hemsidor spås det om och varje gång så har M$ aldrig gjort dessa installationer automatiska första tiden de släpps, även om inställningen är att uppdatera allt automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...