Gå till innehåll

Saknar Windows 10-ikon i aktivitetsfältet för erbjudandet...


Karl-Erik

Recommended Posts

Jag får fortlöpande uppdateringar av Windows genom Windows Update, ibland  fler än en gång under kort tid.
Windows Update säger också att "De senaste Windows-uppdateringarna är  installerade" !
(Microsoft Update är inställd på att informera om ny programvara !)

Den senaste uppdateringen av Windows skedde 2015-07-28 !

Uppdateringar som jag avvisat och dolt handlar om min skrivare Hewlett- Packard, Internet Explorer 10 och 11, Språkpaket för MS Net Framework, MS  Works och MS Office !

Är det kanske någon av Windows funktionerna som behöver aktiveras ?
Där finns dock ingenting i funktionslistan som antyder något om Windows 10 !

De aktiverade funktionerna är:
Internet Explorer 9
Mediafunktioner
Microsoft.NET Framework 3.5.1
RDC (Remote Differential Compression)  [??] Spel
Tablet PC-komponenter   [??]
Utskrift- och dokumenttjänster
Windows Gadget-plattformen
Windows Search
Visningsprogrammet för XPS  [??]
XPS-tjänster  [??]

[??] Nödvändiga ??

Jag har inga märkvärdiga applikationer på någon av mina W7-datorer. Det är  program för programmering med Visual Basic, andra för Video- och  musikredigering m m !

Mina datorer finns i ett lokalt nätverk innanför en brandvägg. Men den är inte  konfigurerad att stoppa någon form av uppdatering !
(Min internetleverantör är Bredbandsbolaget sedan ett antal månader. Tidigare var det Tele2 !)

Vad som kan saknas i form av drivrutiner för just detta ändamål (erbjudande om Windows 10) har jag ingen aning om !

Går man ut på angiven webbsite, finns inte heller där någon ytterligare ledtråd,  frånsett den omnämnda Windows-ikonen - som alltså inte förekommer !

Med vänlig hälsning

/Karl-Erik Karlsson
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag förslår att du tar en titt i denna tråd till att börja med. B)                 http://www.alltomwindows.se/forum/topic/29313-windows-10-rtm-uppgradering-och-övriga-frågor/

Det finns en hel del frågor och svar där som kanske kan hjälpa dig, några även i första inlägget.

Hittar du inte några svar på dina frågor så kan du givetvis fråga där.

Dock kanske inte med 1 meter inklistrad text, vilket kan vara lite svårläst.  :D

Och välkommen till forumet förresten.

 

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för svar och välkomnande !

 

Jag ombads av Andreas att posta tråden i detta forum !

 

För att slippa upprepa allt igen, då den oundvikliga frågan skulle dyka upp, om det som Andreas frågat, och jag redan svarat på, föredrog jag att posta hela konversationen !

 

Förlåt om det blev för tungt att läsa !

Men det kan också bli ganska tungt att upprepa  samma frågeställning i forum efter forum och där behöva upprepa samma klargöranden....

 

Hela frågeställningen borde i och för sig vara elementa för insatta personer, något som jag definitivt inte är. Alltså varför den lilla vita Windows-ikonen saknas i aktivitetsfältet på samtliga mina W7-datorer.... Den har mig veterligt heller aldrig funnits !

 

Tittade in på föreslagen tråd och har laddat hem zip-filen med fixet ! Får väl se hur den fungerar !

 

 

 

/Karl-Erik

Redigerad av Karl-Erik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt !

Svarade på inlägget igår kväll (onsdag). Men idag finns inte mitt svar !

 

Nåväl, jag körde fixen - alla alternativen - och lät sedan datorn stå på tills sena kvällen, innan jag startade om den. Men, tyvärr, ingen flagga med windowsikonen har uppenbarat sig.

 

Jag har två vita ikoner i aktivitetsfältet. Den ena är flaggan för Åtgärdscentret, och den andra är speakers, samt dessutom den vita ikonen för Internetåtkomst. Det är allt i den vägen, som jag får glädjas åt att det finns !

 

/K-E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har sett någon som skrivit att det är nödvändigt att ha Internet Explorer 11 installerat.

Jag har IE 11 installerat men får inte upp någon Win10-ikon. Jag körde Win10-uppdateringarna till för några dagar sedan, då jag gjorde en ominstallation av Win8/8.1 från sparade återställningsskivor. Uppdaterat med hundratals uppdateringar inkl win10_fix, som säger att behövda filer finns. Vad göra?

 

På min desktop är det inga problem. Där finns ikonen, liksom på ett par andra maskiner med Win7 och Win 8.1.

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har IE 11 installerat men får inte upp någon Win10-ikon. Jag körde Win10-uppdateringarna till för några dagar sedan, då jag gjorde en ominstallation av Win8/8.1 från sparade återställningsskivor. Uppdaterat med hundratals uppdateringar inkl win10_fix, som säger att behövda filer finns. Vad göra?

 

På min desktop är det inga problem. Där finns ikonen, liksom på ett par andra maskiner med Win7 och Win 8.1.

 

Normalt att det dröjer några dagar efter en ominstallation innan ikonen dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

OK, behöver jag ha laptopen igång, eller kan den ligga avstängd? Jag använder den ju egentligen bara när jag befinner mig på typ "resande fot".

 

Dvs klart att jag åtminstone starta upp den någon gång dagligen, men kanske inte timvis.

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att någon skrev att det var en schemalagd händelse och i så fall kräver det inte att datorn är igång jämnt.

 

För den som är väldigt angelägen om att uppgradera på en gång och tycker det är värt mer jobb finns det ju möjligheten att hämta installationsfilen för Windows 10:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

men mycket viktigt att den används för att göra en uppgradering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har fortfarande inte sett någon vit Windows-ikon i aktivitetesfältet !

 

Vet inte hur det någonsin ska komma dit någon heller....

 

Grattis ni som har lyckats ! Jag får väl harva på med mina W7-or....

 

/K-E

Redigerad av Karl-Erik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl-Erik strunta i den där ikonen och Windows update. Ladda ner Windows 10 som ISO fil och gör uppgraderingen via den istället. Hur lätt som helst och mycket mindre bekymmer. Se första inlägget i tråden http://www.alltomwindows.se/forum/topic/29313-windows-10-rtm-uppgradering-och-%C3%B6vriga-fr%C3%A5gor/  där har du allt du behöver veta. 

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Nicklas ! Ska prova den varianten...

 

Bara ett par saker som jag undrar över:

Måste jag då skaffa hem en ISO-fil per varje dator, även om de har samma variant av W7 (Home eller Pro) ? Eller går det att uppdatera alla med samma ?

 

Funkar det inte alls med W7 Starter ?

 

/K-E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du 2 dator med ex home så räcker det med 1 ISO

.

Det fungerar med W7 starter, men den tänk på att den är en 32 bitars version

 

Så kolla noga vad du har innan du hämtar hem nån ISO så att du får rätt.

 

Du kan kolla vilken version du har genom att gå till kontrollpanelen, system så står det vilken version du har 32 (86) eller 64.

 

Det går även att hämta en ISO som innehåller både 32 och 64 bitars W10.

 

Så det kan räcka med 1 ISO fil om du bara ska ha home versionen.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...