Gå till innehåll

Problem med E-post i Windows 10


Space

Recommended Posts

Efter uppgradering från Windows 7 till Windows 10 så fungerar inte längre E-post programmet Windows Live Mail.

Återgick till Windows 7 och då fungerade E-post programmet igen som vanligt. Alla ikoner på skrivbordet hade nu också fått var sitt hänglås. Vad det nu skulle vara bra för! 

 

Kommer att vänta några månader innan jag vågar mig på ett nytt försök med Windows 10. Förhoppningsvis är det då ett mindre antal buggar i programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara så att eftersom Windows Live Mail kräver .NET Framework 3.x så fungerar det inte eftersom det inte är aktiverat i Windows 10 som standard. Om du hade aktiverat .NET Framework via kontrollpanelen "Lägg till/ta bort Windows-funktioner" hade det möjligtvis fungerat. Har du kikat in E-postappen i Windows 10? Den är faktiskt rätt bra!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så kan det vara. Tyvärr så har jag tydligen inte de kunskaperna som är nödvändiga. Lade in mina E-postkonton i Windows 10 E-postprogram.

Men fick titt som tätt logga in på kontona. Lyckades aldrig få in mina gamla E-postmeddelande i inkorgen, så jag gav upp. 

 

Kommer att dröja innan jag eventuellt gör ett nytt försök att uppgradera till Windows 10. Är måttligt intresserad av att lägga ner en massa onödig tid när mitt Windows 7 fungerar till belåtenhet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompletterar med att det är ett Telia e-postkonto som inte fungerar. Kan inte se vilket e-post konto jag ska välja

i den föreslagna e-post tabellen i Windows 10. Har testat det som jag tycker skulle fungera, men gör det tyvärr inte.

Har någon förslag på hur jag ska gå tillväga? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är meningen att Windows Live Mail ska fungera i Windows 10 också, men det kanske behövs en aktivering av rätt version av .Net Framwork som Andreas skrev eller en reparation/ominstallation av Windows Live Mail i ditt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter uppgradering från Windows 7 till Windows 10 så fungerar inte längre E-post programmet Windows Live Mail.

Återgick till Windows 7 och då fungerade E-post programmet igen som vanligt. Alla ikoner på skrivbordet hade nu också fått var sitt hänglås. Vad det nu skulle vara bra för! 

 

Kommer att vänta några månader innan jag vågar mig på ett nytt försök med Windows 10. Förhoppningsvis är det då ett mindre antal buggar i programmet.

Jag har kört dels som testare på en dator, dels uppdaterat Windows 7 starter på en dator och Windows 8.1 pro på en annan dator.

På alla 3 datorerna har jag Windows Live Mail 2012, som fungerat utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Jag håller också med mail som följde  med win 10 och lägga upp ett konto (Telia) men hela tiden måste jag lägga in lösenordet

Datorn är ny med förinstallerat windows 10 hur får man det att hålla.

Windows mail och windows live mail är dom samma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller också med mail som följde  med win 10 och lägga upp ett konto (Telia) men hela tiden måste jag lägga in lösenordet

Datorn är ny med förinstallerat windows 10 hur får man det att hålla.

Windows mail och windows live mail är dom samma

 

Windows Live Mail är ett större e-postprogram som ingår i paketet Windows Essentials. Det har funnits sen Windows 7 kom ut och man får installera det själv. Det är inte samma sak som den e-postapp som ingår i Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...