Gå till innehåll

Scrollningslist i Edge


roffe12

Recommended Posts

I webbläsaren Edge är scrollningslisten t h ynkligt smal och tunn och svårjobbad för muspekaren. Jämfört med Explorer där den är bredare och normal. Kollat inställningen på bildskärmen och alla inställningar är korrekta och upplösningen standard men ändå skiljer det sig i storleken mellan Edge och Explorer. Kollat alla inställningsmöjligheter i Windows/Edge men ingen som kan förändra storleken på listen till normalstorlek i Edge. Någon som har något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är meningen att den ska vara så... inget man kan ändra.

 

 

Märkligt. Är ju klart mycket sämre än i Explorer och väldigt onödigt i så fall. Rör sig om några mm hit och dit och knappast något som förstör design heller helthetsintryck i Edge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog hålla med... hittar jag någon liten detalj jag inte gillar så kan jag reta ihjäl mig. 

 

Tittar man på tidigare versioner av Windows så dröjer det inte länge förrän det kommer olika typer av teman och modifikationer. Säkerligen är du inte ensam om att hänga upp dig på scrollningslisten så det kommer säkert även för den. I nuläget är det nog bara att ta det för vad det är.

 

Inte för att gnida in det i ansiktet på dig... men min scrollningslist skiljer inte märkbart mellan Edge och IE11 eller andra fönster i Windows 10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag håller musen stilla en stund så att scroll-listen försvinner och sedan rullar på scroll-hjulet så är listen väldigt tunn men så fort jag rör på musen så blir listen nästan lika bred som i andra webbläsare. Är det så du menar? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kan nog hålla med... hittar jag någon liten detalj jag inte gillar så kan jag reta ihjäl mig. 

 

Tittar man på tidigare versioner av Windows så dröjer det inte länge förrän det kommer olika typer av teman och modifikationer. Säkerligen är du inte ensam om att hänga upp dig på scrollningslisten så det kommer säkert även för den. I nuläget är det nog bara att ta det för vad det är.

 

Inte för att gnida in det i ansiktet på dig... men min scrollningslist skiljer inte märkbart mellan Edge och IE11 eller andra fönster i Windows 10

 

 

På min dator och skärm skiljer det markant och det är ju på min dator som jag kollar oavsett om det ser bra ut på din :))

 

Har också noggrant kollat alla skärm och anpassningarinställningar inkl min Asus skärm och med samma inst/upplösning så är IE11 inställningen bred och "normal" medan den är jättesmal så knappt pekaren får plats i Edge. Ett fel man kan leva med visst men tycker mest att det är ett irriterande onödigt fel att det inte skall behövas vara så på ett flong nytt modernt system som W10.

Redigerad av roffe12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag håller musen stilla en stund så att scroll-listen försvinner och sedan rullar på scroll-hjulet så är listen väldigt tunn men så fort jag rör på musen så blir listen nästan lika bred som i andra webbläsare. Är det så du menar? 

 

 

Oavsett om man drar i listen eller använder scrollhjulet är listen jättesmal i Edge däremot normal i IE11 - och det med samma skärminställning/anpassning och identisk skärmupplösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok det var ju märkligt. Verkar som den av någon anledning fastnat i det smala läget hos dig då. 

 

Vad jag kunnat googlat fram så verkar det som det är tänkt att fungera som jag beskrev tidigare. Antagligen är tanken att scroll-listen inte ska inkräkta så mycket och lämna en större renare yta till själva innehållet. Vilket jag på ett sätt tycker är bra, men samtidigt vill man ju bli tydligt uppmärksammad på att det finns mer att scrolla ner till. 

 

http://winaero.com/blog/how-to-change-the-scrollbar-width-size-in-windows-8-1/ 

Kanske är till någon hjälp. En kommentar säger att det inte påverkade just Edge, men "scrollwidth" värdet finns även under fler nycklar i registret så kanske hjälper att ändra någon av de andra? 

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok det var ju märkligt. Verkar som den av någon anledning fastnat i det smala läget hos dig då. 

 

Vad jag kunnat googlat fram så verkar det som det är tänkt att fungera som jag beskrev tidigare. Antagligen är tanken att scroll-listen inte ska inkräkta så mycket och lämna en större renare yta till själva innehållet. Vilket jag på ett sätt tycker är bra, men samtidigt vill man ju bli tydligt uppmärksammad på att det finns mer att scrolla ner till. 

 

http://winaero.com/blog/how-to-change-the-scrollbar-width-size-in-windows-8-1/ 

Kanske är till någon hjälp. En kommentar säger att det inte påverkade just Edge, men "scrollwidth" värdet finns även under fler nycklar i registret så kanske hjälper att ändra någon av de andra? 

 

 

Köper det argumentet att skrivbordet skall ha en större och renare yta även om jag tycker att några mm på arbetsytan inte spelar någon större roll medan det är större skillnad på några mm på listen, men jag retar mig bara på attityden (inte från dig) att det är så det skall vara och take it or leave it. Man överlever väl att scrolla på den smala listen liksom andra användare överlever att man inte kan ändra färg på lister eller att favoritadministrationen har blivit sämre eller att ikoner och rutor i W10 verkar vara designad av 7 åringar etc.

 

Men tack för responsen och hjälpen och så lämnar jag detta ämne för nu :--))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog hålla med... hittar jag någon liten detalj jag inte gillar så kan jag reta ihjäl mig. 

 

Tittar man på tidigare versioner av Windows så dröjer det inte länge förrän det kommer olika typer av teman och modifikationer. Säkerligen är du inte ensam om att hänga upp dig på scrollningslisten så det kommer säkert även för den. I nuläget är det nog bara att ta det för vad det är.

 

Inte för att gnida in det i ansiktet på dig... men min scrollningslist skiljer inte märkbart mellan Edge och IE11 eller andra fönster i Windows 10

 

 

Visst överlever jag att scrolla på den smala listen, no problems. Tack för hjälpen och så kan vi gå vidare :--))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara avsluta med att Microsofts intention som sagt inte verkar vara att det ska vara så som du har det utan något har blivit fel hos dig. Om det funkat som tänkt så hade du nog inte upplevt det som ett problem. Det kanske löser sig med någon uppdatering i framtiden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tänkte bara avsluta med att Microsofts intention som sagt inte verkar vara att det ska vara så som du har det utan något har blivit fel hos dig. Om det funkat som tänkt så hade du nog inte upplevt det som ett problem. Det kanske löser sig med någon uppdatering i framtiden. 

 

 

Som jag skrev så är det inget större "problem" och visst är det säkert något fel hos mig. Är bara så nyfiken på varför scrollningslisten i IE11 är intakt och normal medan den i Edge är betydligt smalare hos just mig - med samma inställning och upplösning?

 

 

Om det är något unikt just hos mig är det ännu konstigare - speciellt som flera användare har kommenterat och sagt att den smala listen i Edge skall vara så smal av designskäl. Antingen är listen smal i Edge av designskäl eller också är det något fel hos mig?

 

Det var bara det :--))

Redigerad av roffe12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...