Gå till innehåll

Windows 10 - Till vilken nytta?


CGD

Recommended Posts

Ett annat som kanske kan kallas problem är att det tar mycket längre tid att stänga ner Tian än vad det tog med Åttan. Ibland blir det till att stänga av strömmen.

Kan det löna sig att göra om installationen från ISO filen och inte nöja sig med uppgraderingen?

Om det tar så lång tid att stänga av så skulle åtminstone jag börja misstänka att något blivit fel snarare än att det är så det är tänkt att det ska vara. 

 

Ja det har skrivits massor gånger här på diverse ställen redan att s.k. clean install är det rekommenderade. För att citera LGJ's utmärkta post som det länkades till tidigare. 

 

"Efter uppgradering så fungerar inte allt som det ska och jag är inte nöjd.

Försök att göra en Clean install, det brukar bli mycket bättre efter det.

Även Microsoft rekommenderar  att man bör göra en Clean install för att allt ska fungera bättre."

 

Men med det säger jag inte att det garanterat löser ditt bekymmer. 

 

Och glöm inte först ta backup på personliga filer du vill ha kvar om de ligger på samma hårddisk/partition som ditt Windows. 

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 62
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Ett annat som kanske kan kallas problem är att det tar mycket längre tid att stänga ner Tian än vad det tog med Åttan. Ibland blir det till att stänga av strömmen.

Kan det löna sig att göra om installationen från ISO filen och inte nöja sig med uppgraderingen?

 

Jag sitter med en gammal HP Pavilion DV7 laptop (Intel Core Duo 2,53GHz, 4 GB ram) ifrån 2009 och den både startar och stänger på ca 25 sek med Windows 10 installerat. Kan tillägga att jag petat i en SSD i gamla Bettan. 

 

Men om du tycker att det tar lång tid att stänga ner och till och med måste bryta strömmen så har du nog något som är fel på din dator, tror nog att du borde göra en liten felsökning och som sagt kanske även göra en ominstallation av OS:et.

 

Vet inte vad du har för referenser, du säger bara att det tar lång tid, men 25 sekunder på min gamla laptop tycker jag är helt ok. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat som kanske kan kallas problem är att det tar mycket längre tid att stänga ner Tian än vad det tog med Åttan. Ibland blir det till att stänga av strömmen.

Kan det löna sig att göra om installationen från ISO filen och inte nöja sig med uppgraderingen?

Kolla på tillverkarens sida om drivrutiner, jag fick fel drivare på en dator. Jag fick 32bit till grafiken och skulle ha 64bit. Efter lite sök hittade jag drivare till w10 sedan går det som tåget, snabbare än 8.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har nu ominstallerat till w7, men jag har gjort det med att köpa en ny ssd disk på 125 gb från samsung.

Och jäklar vad fort allting går nu :)

Men jag sitter kvar på den här gamla datorn och den dagen då den inte längre fungerar eller jag får blåskärmar och krascher på varandra, så byter jag ut den mot en dator som är byggd helt och hållet för w10, eller än hellre en apple, som jag ganska så länge har gått och sneglat på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl inga kunder här utan alla är vi vanliga Windows-användare (även om våra kunskaper varierar) som är medlemmar i forumet och hjälper varandra så gott vi kan.

 

 

Cecilia,

 

Ursäkta, kunder var ett felaktigt uttryck skall vara användare. Självklart vet jag att alla försöker hjälpa varandra vilket jag uppskattar och att ingen har någon direkt koppling till Microsoft..

 

Men nu var det ju inte det mitt inlägg handlade om utan det faktum att flera medlemmar inte riktigt tog kritiken från andra användare på Windows 10 på allvar. Om man spontant upplever Windows 10 som en besvikelse och tycker att många funktioner har blivit sämre och mindre användarvänliga (eller helt saknas) så är det ju inte konstruktivt att skriva att "allt har blivit bättre och allt ser ut som det alltid gjort".

 

Det var bara det och ledsen om mitt inlägg har missuppfattats.

 

Ha en bra dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men om ett platt designspråk är den största invändningen så tycker jag nog ändå man lyckats väldigt bra. 

 

Oavsett utseende kommer det inte att falla alla i smaken, men platt och enkelt är inne nu och Microsoft var långt ifrån först att anamma den trenden. Det är dessutom väldigt praktiskt för ett operativsystem som ska se enhetligt ut och fungera på flera olika plattformar med och utan touch. Själv tycker jag det är positivt att trenden går mot funktionalitet/produktivitet istället för krimskrams, less is more. 

 
Och vad jag vet så är det få här som representerar Microsoft, om det är det du antyder. :)

 

 

Nicklas,

 

Nu var ju inte enbart "platt design" den enda anledningen till "ris" från en mängd användare. Sen var det absolut inte meningen att antyda att någon medlem här har någon koppling till Microsoft eller på något sätt försvarar Windows 10 på uppdrag av dom.

 

Uttryckte bara min subjektiva åsikt om att flertalet negativa åsikter om Windows 10 - smått som stort - inte riktigt togs på allvar utan det hette "allt har blivit bättre och allt ser ut som det alltid gjorts" vilket väl var raka motsatsen till vad många tyckte.

 

Det var bara det. Ha en bra dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får nog klargöra vad jag menade med "allt ser ut som det alltid gjort"

 

Visst har mycket av designen ändrats. Men tittar man närmare så ligger mycket kvar på sin plats. Det är bara ett nytt skal. Ta en djupare titt i systemet så förstår ni hur jag tänker.

 

Men å andra sidan så kan man fråga sig vad poängen är med ett nytt Windows egentligen? Det hade ju varit lite av en blåsning om uppdaterat och allt hade varit som innan uppdateringen, eller hur? Volvos personbilar ser inte lika ut idag som dom gjorde för 9-10 år sedan... och tur är väl det? Samma sak med allt annat... och Microsoft behöver förnya sina produkter av samma anledning som alla andra tillverkare. Min personliga mening är att det är precis vad dom gjort... och lyckats!

 

 

Åter igen: Det har gått en vecka sedan release. Att buggarna inte är fler gör mig förvånad men glad. För Er som installerade Windows Vista, 7 och 8 första dagen vet precis vad jag menar... för att inte tala om XP. Det tog flera Service Pack innan det fungerade riktigt bra för de flesta.

 

 

Självklart kan inte Windows 10 falla alla i smaken... det är det ingen som förväntar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Något som jag tycker W10 har misslyckats med när det gäller mitt OS är att när jag startar datorn så måste jag starta den TVÅ gånger; först en vanlig start, därefter en omstart. Varför det? Jo efter den 1a starten så fattas dels alla ikoner nere på startlisten nere vid klockan, däremot saknas inte ikonerna till vänster på samma startlist, dessutom saknas skrivbordets alla ikoner.

När jag startar ett program från de vänstra ikonerna så blir/är programmet dolt, syns inte, däremot är programmet startat, vilket jag ser då jag håller musmarkören över det startade programs ikon nere på startlisten.

Men när jag startat om datorn så framträder allt som det ska vara... mysko (enl. mig)

 

Detta problem fanns inte då jag lagt in 10an förra/första gången..

(jag gick nämligen tillbaka till 7an eftersom stereoljudet skorrade i den då nyss installerade 10an men - efter några månader lade jag tillbaka 10an igen och hoppades därmed på att stereo-skorret inte kom tillbaka vilket det till min glädje inte gjorde)

..så, jag vann ett problem som alltså inte kom tillbaka.. och, jag torskade ett annat problem som inte dök upp efter den 1a W10-installationen men däremot efter den 2a..

 

Summa: oflyt!  :(

 

Vet inte om jag orkar göra en ytterligare ominstall, inte än på ett tag iallafall  <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som jag tycker W10 har misslyckats med när det gäller mitt OS är att när jag startar datorn så måste jag starta den TVÅ gånger; först en vanlig start, därefter en omstart. Varför det? Jo efter den 1a starten så fattas dels alla ikoner nere på startlisten nere vid klockan, däremot saknas inte ikonerna till vänster på samma startlist, dessutom saknas skrivbordets alla ikoner.

När jag startar ett program från de vänstra ikonerna så blir/är programmet dolt, syns inte, däremot är programmet startat, vilket jag ser då jag håller musmarkören över det startade programs ikon nere på startlisten.

Men när jag startat om datorn så framträder allt som det ska vara... mysko (enl. mig)

 

Detta problem fanns inte då jag lagt in 10an förra/första gången..

(jag gick nämligen tillbaka till 7an eftersom stereoljudet skorrade i den då nyss installerade 10an men - efter några månader lade jag tillbaka 10an igen och hoppades därmed på att stereo-skorret inte kom tillbaka vilket det till min glädje inte gjorde)

..så, jag vann ett problem som alltså inte kom tillbaka.. och, jag torskade ett annat problem som inte dök upp efter den 1a W10-installationen men däremot efter den 2a..

 

Summa: oflyt!  :(

 

Vet inte om jag orkar göra en ytterligare ominstall, inte än på ett tag iallafall  <_<

Kolla inställningarna för Surfplatteläge:

Starta Inställningar och välj Surfplatteläge

Så här ser det ut på min dator som inte har de problem som du beskriver:

post-1361-0-82789100-1449319935_thumb.pn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå färglöst och trög uppstart mm. Nog finns det färg att få på sakerna i Win 10 och uppstarten har jag klockat till 40 sekunder på bägge mina HP Compaq Elite, 8200 och 8300 AIO. Avstängningen tar väl så där en 5-10 sekunder ca, kanske beroende på vad man hållit på med på datorn. Så här ser utforskaren med lite färg på ut. Ingen Clean install på dessa maskiner ännu gjord, om det ens behövs. Tycker allt funkar jättebra, på Microsoft Windows. version 1511 (OS-version 10586.17)!

 

post-2067-0-05291100-1449338794_thumb.jp

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ett Service Pack men en stor uppdatering så att det numera är Windows 10 version 1511 (2015 november).

Man kan kolla här: Inställningar - System - Om

 

På den sidan kan jag under utgåva bara se Windows 10 Home.

Det enda med siffror är produkt ID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå inte via Kontrollpanelen (om du nu gör det...).

 

Klicka på startknappen längst nedtill vänster och välj Inställningar i menyn.

Klicka sedan på System och sedan Om.

Fungerar åtminstone för mig.....

Redigerad av janhol
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den vägen jag också valt men när jag prövar vägen via kontrollpanelen så får jag samma svar. Set står ju samma sak men bara inte på samma sätt.

Nu har du ju en Pro variant och kan det var det som är skillnaden? Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Winver funkade ju riktigt bra.

Men varför får jag bara up Version 10,0 (Build 1024), enligt JoWa skulle vi ju vara framme vid 1511.

 

Har du kollat om det ligger någon uppdatering och väntar?

 

För din egen skull kan det vara bra att ta upp olika Windows-problem i olika trådar, detta för att det ökar chansen att "rätt" personer ser frågan i stället för att den försvinner in i en tråd som sträcker sig över flera sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Winver funkade ju riktigt bra.

Men varför får jag bara up Version 10,0 (Build 1024), enligt JoWa skulle vi ju vara framme vid 1511.

 

Är du säker på att du inte har build 10240?

 

Senaste builden är 10586.17. Man talar även om ver 1511 (november 2015)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt gsb. Jag kan inte ens läsa innantill. Vist står det 10240. Men det är ju ändå inte rätt.

Skulle nu inte uppdateringarna sköta sig själva? Och hur kollar jag om någon uppdatering "ligger och väntar"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...