bepees Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 hej. mina barns skolas hemsida verkar ha blivit kapad. första gången man besöker den så kommer det upp adtrack länkar och sedan blir man redirectad till en helt annan sida. har provat på olika enheter på pc'n och fruns iphone kom man in på en sida med "vuxengymnastik".... på min iphone kom man in på victoriamilan. andra besöket på sidan tar en till rätt sida. provade även att klicka mig in via en länk från google med samma resultat. någon annan som råkat ut för detta och hur tar man bort det? skall meddela skolan men är lite nyfiken på hur detta går till. Med vänlig hälsning, bepes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Hej! Ofta beror det på att någon har hackat lösenordet för att logga in som administratör för webbplatsen och då kunnat ändra webbsidor, att det finns ett säkerhetshål i programmet som används för hantera webbsidorna, t ex i en gammal version av Wordpress, eller att webbsidorna är dåligt skrivna så att det har gått att komma in via inmatningsformulär på webbsidorna (SQL injections). Skolan måste se till att åtgärda orsaken och sen korrigera alla sidorna. Förhoppningsvis har de sidorna lagrade lokalt så att det bara är att ladda upp dem på nytt men annars måste man gå igenom sidorna manuellt och ta bort länkar och liknande. En annan vanlig orsak är att webbplatser visar annonser från ett annonsföretag och att annonsföretaget har fått in en skadlig annons, men skolor brukar inte ha annonser från annonsföretag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bepees Posted August 6, 2015 Author Share Posted August 6, 2015 Hej Cecilia! Tack för svaret. Har haft kontakt med skolan och problemet verkar vara löst nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts