Gå till innehåll

Klarar dator`n uppgradering till w.10


margrehte

Recommended Posts

W. 10 ikonen säger att dator`n  klarar w.10, blev dock fundersam och gick in på Acer`s sida och där står att Acer Veriton X2610G ej stöds för uppgradering.

Har flera enheter att uppgradera och är något bekymmer med varje enhet som säkert gör att uppgraderingen inte kommit till någon.Fråga : Om jag då installerar w.10 så kan jag väl räkna med bekymmer med att köra w.10 ?   Bättre att avstå kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grannen kom in nyss, hon hade igen fått meddelande om att det gick att uppgradera, förra gången så tryckte jag "sätt igång" och då snurrade det igång från kl 18 till kl 3 natten då jag stoppade den. Jag tackar för er hjälp och fortsätter hålla koll på datorsajterna tills jag ser att w.10 är stabilt. Ett år borde väl räcka för att dem skall få ordning på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett år på dig sen den 29;e juli alltså ända fram till 29:e juli 2016.

 

//DAson

Just nu kör jag windows 10 på tre datorer. Om jag under året av olika anledningar bestämmer mej för att uppgradera maskinvara, e.x. byter moderkort och processor i de två stationära datorerna jag har, kan jag då göra det utan att behöva köpa två windows 10-licenser? Förutsättningen är att jag då uppgraderar från windows 8.1 pro.

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grannen kom in nyss, hon hade igen fått meddelande om att det gick att uppgradera, förra gången så tryckte jag "sätt igång" och då snurrade det igång från kl 18 till kl 3 natten då jag stoppade den. Jag tackar för er hjälp och fortsätter hålla koll på datorsajterna tills jag ser att w.10 är stabilt. Ett år borde väl räcka för att dem skall få ordning på det.

 

 

Det beror lite på hur gammal datorn är också. Är det en kanske 5 år gammal enhet  med Windows 7 skulle jag inte uppgradera alls utan köra på det befintliga operativsystemet tills det är dags för en ny dator.

Har Windows 10 på tre enheter men ingen av dem är äldre än två år och var installerade med Windows 8 och 8,1 från början.

 

Hade lite problem med en Dell (Windows 8,1 med Bing) där jag uppgraderade via Windows 10 ISO filen och den blev långsam m.m..

Gjorde en fabriksåterställning igår och uppgraderade/installerade Windows 10 via den vanliga uppdateringsprocessen istället.

Det är väl så nära en "Clean install" som man kan komma i stort sett.

 

Nu funkar den perfekt.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en fabriksåterställning igår och uppgraderade/installerade Windows 10 via den vanliga uppdateringsprocessen istället.

Det är väl så nära en "Clean install" som man kan komma i stort sett.

Ja förutom att faktiskt göra en clean install så är det nog så nära man kan komma. Nu funkar det bra säger du men personligen skulle jag inte kunna sova gott utan en riktig clean install. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell har ju en del förinstallerade applikationer, för att kolla uppdateringar av maskinvaran och sånt.

Med en helt ren installation via DVD/eller sticka försvinner de väl antagligen?

 

Så jag valde den lösningen.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu kör jag windows 10 på tre datorer. Om jag under året av olika anledningar bestämmer mej för att uppgradera maskinvara, e.x. byter moderkort och processor i de två stationära datorerna jag har, kan jag då göra det utan att behöva köpa två windows 10-licenser? Förutsättningen är att jag då uppgraderar från windows 8.1 pro.

 

Vad är det för licens av 8.1 Pro?

Gäller den efter ett byte av moderkort?

Om ja, så kan du installera 8.1 Pro och uppgradera gratis Windows 10 fram till 29 juli 2016.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu kör jag windows 10 på tre datorer. Om jag under året av olika anledningar bestämmer mej för att uppgradera maskinvara, e.x. byter moderkort och processor i de två stationära datorerna jag har, kan jag då göra det utan att behöva köpa två windows 10-licenser? Förutsättningen är att jag då uppgraderar från windows 8.1 pro.

När du uppgraderar GRATIS till Windows 10 så knyts licensen till datorn oavsett om det var en retail/pro licens man hade innan uppgraderingen. Byter du moderkort lär det tolkas som att du bytt dator och därmed kommer licensen inte att vara giltig längre. Så har åtminstone jag tolkat det. 

 

Man kan då ringa Microsofts telesvar (Är det Cortana man får prata med nu tro) där man knappar sig fram och har man tur så är de snälla och låser upp licensen så att man kan aktivera den på den nya hårdvaran. Så har det fungerat tidigare i alla fall. 

 

Så har du planer på att uppgradera datorn är det alltså säkrast att göra det innan du uppgraderar din Windows licens till 10'an. 

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ! Jag var så nyfiken på w.10 så jag satte igång. Lenevo  bärbar 3 år gammal : Uppgraderingen tog 45 min och inga problem vare sig under eller efter uppgradering,, dagen efter så körde jag clean install och det gick snabbt och utan problem, och inga problem ännu efter 3 dgr. Jag är tacksam för att alla Lenevo`s program var borta.

HP bärbar 5 år gammal: 3 timmar tog det,  inga problem under eller efter.

Acer 1 år stationär. uppgradering tog under en timme, kör clean imorgon.Lyckades bara köra uppgradering genom media tools på HP`n. Jag laddade då ner media tool och valde installera på annan dator och lägga på usb-minne. Gick inte på något sätt att installera från omstart så jag valde att sätta i usb-minnet och installera genom att klicka på setup vilket fungerade lika bra.

Jag har inte gjort några förberedelser inför uppgradering eller clean install, alla foton och dokument skickade jag upp till molnet ,använder både google och onedrive.Windows 10 gjorde mig förbannad då jag trots inloggad som admin nekades göra vissa inställningar, jag gick då genom utforskaren-dator-egenskaper   och även dator-hantera vilket gick bra, skulle behöva en manual vilket nog kommer snart på webben.Gillar w.10 då det det är snabbt och ett enkelt gränssnitt, ibland så räcker det att jag håller muspekaren över ett program så öppnas det (inte det program jag ville öppna dock).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...