Gå till innehåll

Symantec Ghost /Återställa image.gho

.RIHTT

Hej.

En dator med XP-build  finns sparad med norton ghost diskavbildning. med  ändelsen  .gho

Jag önskar nu att återställa en disk med denna image. Disken innehåller alltså redan partition samt en trasig windowsinstallation så den ska överskrivas utan vidare. Men jag har inte hittat en lösning än, jag måste ha ett program som kan göra detta
och även en referens, dvs väl fungerande guide som någon helst kan gå i god för.

1. Vilka program kan köra dessa återställningar? dvs  .gho  images  

jag har ingen större lust att köpa något större OEM/deployment manager program för tusentals kronor som ni förstår.
Men inte heller orkar jag ladda ner något crap-ware som  ni hittar på första bästa sökning. 

Det verkar finnas kompabilitetsproblem mellan  äldre/nyare versioner av Norton ca 2003.
Det verkar också vara så att de vanliga utgåvorna är mer att betrakta som backup program, de klarar alltså inte mina önskemål.

2. Innan du ger mig en länk, ett svar , Guide  så kan jag förtydliga lite premisser:

Imagefilen.gho  måste lagras på en extern lagring (typ usb hdd )
Floppy är inte aktuellt.
CD/DVD ROM   är inte aktuellt.

Måldatorn skall alltså bootas i  någon slags DOS miljö/PE/liveskiva via usb förslagsvis.
Måldatorn skall därefter initiera diskprogrammet och överskriva sin lokala befintliga hårddisk.
Måldatorn skall därefter vara nyklonad och borde starta utan problem efter lite BIOS tweak.

3. Jag behöver inga mer länkar, har googlat och spånat i massor utan att hitta vad jag söker, här lite exempel:

http://community.norton.com/en/forums/how-launch-gho-image-file

(kräver programet symantec ghost 7.0 ...)

http://ghost.radified.com/ghost_3.htm           (Tyvärr floppy-snack samt licenser? )

Något svar som hittills verkar mest relevant

Ok, I will assume that the gho file is on the hard disk to be restored? You should make a copy of this gho onto external media (your external backup HD, or DVDs). When you HD fails (note I said "when" not "if"), having your recovery image on the HD won't help you at all.

You should begin by running the Ghost Boot Wizard. Basically you need to create bootable media (media other than your internal HD) that will boot WinPE, then you will run ghost.exe to perform the restore.

You should take the defaults for the first few pages of the wizard. i.e.(these are the selections you will make on each page):

Page 1. Windows PE

2. Standard Ghost Boot Disk

3. [whatever is already filled in - path to ghost.exe]

4. [press Next - since we won't be mapping a network drive]

5. [press Next - since we don't care about IP config]

6. ok - here's where you need to make a decision - what boot media are you going to use ?

Choices are:

an external USB disk - which can be a flash drive that's big enough (1 GB should do) or an HD - but don't choose a disk with anything already on (that you want to keep - cos it'll get wiped) - and your BIOD has to allow for booting from USB devices (if your laptop was made in the last year or two, it should support this)!

Or, create an ISO image which you will later burn to DVD with your own software

Or, burn directly to DVD (keeping a bootable Ghost DVD is always a good idea)

Or, a one-click Virtual partition

Now boot from whatever you made above - hopefully a flash drive or DVD. 

Note that once you have booted from a CD or DVD you can remove the CD/DVD and replace it with one that has the image on it - this is because WinPE will perform a RAM boot from the CD/DVD (it will appear to have booted from drive X:).

If you replace the CD/DVD you may have to run diskpart to assign it a new drive letter - the process is something like this:

DISKPART (just run it with no parameters - runs it in interactive mode)

LIST VOLUME (lists volumes - see which volume number is assigned to the DVD you inserted - let's assume it's 1)

SELECT VOLUME=1

ASSIGN LETTER=D

EXIT

Redigerad av .RIHTT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...