Gå till innehåll

Windows 10 Insider-uppgraderingar


LGJ

Recommended Posts

Ville bara säga att jag kan scrolla i Edge. (no name mouse)

 

 

 

Hmm är bara på mitt favoritspel det inte funkar settlers online

 

Men testade nu på Aftonbladet och det funkade hur bra som helst 

 

Var synd, för edge krachar allrig spelet.

 

Så jag får väl använda Explorer till det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ha att göra med en inställning för att tillåta osignerade drivrutiner som är avsedd för utvecklare av drivrutiner.

Har du installerat eller uppdaterat någon drivrutin som kan ha ändrat?

 

För att ändra tillbaks inställningen se kommandot på sidorna:

http://www.tenforums.com/general-discussion/13192-test-mode-windows-10-home-build-10240-why-my-desktop.html

http://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/insider_wintp-insider_install/windows-10-build-10240-still-has-watermark-is/a836fed6-8ec4-45cd-9f7d-50565eb6b90c

 

"Open elevated command prompt". Vad heter detta på svenska? Gissade på Kör, men där hjälpte det inte.

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Open elevated command prompt". Vad heter detta på svenska? Gissade på Kör, men där hjälpte det inte.

 

"Kör som administratör" är nog det du letar efter. Högerklicka på "Kommandotolken" (eller vad det heter på svenska)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Jag erkänner jag har faktiskt inte orkat söka utan frågar här istället då ni ju är proffs på detta. 

 

Jag har Windows 10 med licens på mina "riktiga" datorer. Men så har jag en "skräpdator" som jag inte vill slösa en retail-licens på utan skulle vilja ha med i Insider programmet istället, hur går jag tillväga? 

 

Jag har redan installerat Windows 10 på den med lokalt användarkonto men den har aldrig varit nätverksansluten så den är inte aktiverad. Kan jag enkelt få med den i Insider eller måste jag installera om den från någon speciell ISO eller något? 

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag erkänner jag har faktiskt inte orkat söka utan frågar här istället då ni ju är proffs på detta. 

 

Jag har Windows 10 med licens på mina "riktiga" datorer. Men så har jag en "skräpdator" som jag inte vill slösa en retail-licens på utan skulle vilja ha med i Insider programmet istället, hur går jag tillväga? 

 

Jag har redan installerat Windows 10 på den med lokalt användarkonto men den har aldrig varit nätverksansluten så den är inte aktiverad. Kan jag enkelt få med den i Insider eller måste jag installera om den från någon speciell ISO eller något? 

 

 

Anmäl dig här och hämta Iso

https://insider.windows.com/

 

 

//Beldia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anmäl dig här och hämta Iso

https://insider.windows.com/

 

 

//Beldia

 

Jag har varit anmäld i Insider sedan det startade men använde det bara under ett dygn då. Jag har redan varit inne på sidan du länkar, det var så långt jag orkade söka igår. :) Men blir inte riktigt klok på vad jag ska göra, känns som infon där är blandad för Insider och Gratisuppdatering och jag ser inte riktigt var gränsen går eller hur man ska säga.

 

Måste jag fortfarande ha en äkta Windows 7/8 att utgå ifrån?

 

Är det en speciell ISO för Insider eller samma som för gratisuppdatering/clean install? Eller måste jag kanske gå till Insider via popupen som brukade komma nere i notifieringsfältet eller via Windows update? 

 

Måste jag surfa och klicka nånstans från skräpdatorn som jag vill ha Insider på? Den är en just nu en clean install från 10586 ISOn utan någon äkta Win 7/8 licens bakom. Lite fusk alltså och kan därför inte aktiveras, la bara in det för att se om datorn ens fungerar. Jag har därför inte ens anslutit den till nätverket/Internet. 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla

 

Kör nu Build 11082 och kan inte låta bli att göra en liten reflexion efter att ha tagit del av all informationen

efter själva installationen.

 

Det står ungefär så här  "Vi har lagt till många nya funktioner ........"

 

Det hade ju varit intressant om Microsoft talat om vilka nya funktioner man lagt till så man sluppit att leta efter dom eller vad tycker ni ?

Ha en trevlig helg

 

MVH
Göte
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Göte, det finns inga nya funktioner, troligen menar MS nya appar. :wacko:

 

 

 

Övrigt:   Kända problem i denna build.

 

- Known issues for Windows 10 Insider Preview Build 11082:
* Languages packages and Features on Demand will fail to install on this build. We are investigating workarounds.
* When copying, deleting, or moving files there will be no progress dialog shown. The file action will complete without intervention. This can cause confusion when acting on large files or directories.
* With this build, application defaults for some applications will be reset. Music & Video will default to Windows Media Player. This can be reconfigured opening Cortana or Search and searching for “Choose default apps by file type” to open the correct settings page.
 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Göte, det finns inga nya funktioner, troligen menar MS nya appar. :wacko:

 

Då blir ju följdfrågan:    Appar i Store eller nya appar under "Alla appar"

 

Tycker att MS kan vara lite mer informativa.

Redigerad av göte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Sitter och funderar, med viss saknad, över vad som hände med Beldia och LGJ som drev på och höll intresset vid liv i denna tråden. Senaste inlägget innan det här är från 20 december 2015 alltså 3 månader gammalt.

Har ju tillkommit ett flertal previewer som ingen på det här forumet verkat bry sig om.

Spekulerar över om de blev uppköpta av Microsoft och nu idkar dörrknackning för att "sälja" windows 10 till pensionärer mellan 60-80 år som annars aldrig skulle komma längre än till windows xp.

Kanske blev det så illa att båda upptäckte samtidigt att windows 10 inte var något nytt utan egentligen bara en uppdatering av windows 7 och dess servicepack 17. Vad som sedan hände dem vågar jag inte tänka vidare på.

 

Jag sitter just nu och förbereder att installera windows 10 build 14291 och jag saknar faktiskt Beldia och LGJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerar varje build, oftast som uppgradering. Det är lite jobbigt att ominstallera eftersom alla appl måste på igen.

Nästa bild verkar vara något extra om man ska tro vad som skrivs. De senaste har ju varit lite bleka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och funderar, med viss saknad, över vad som hände med Beldia och LGJ som drev på och höll intresset vid liv i denna tråden. Senaste inlägget innan det här är från 20 december 2015 alltså 3 månader gammalt.

Har ju tillkommit ett flertal previewer som ingen på det här forumet verkat bry sig om.

Spekulerar över om de blev uppköpta av Microsoft och nu idkar dörrknackning för att "sälja" windows 10 till pensionärer mellan 60-80 år som annars aldrig skulle komma längre än till windows xp.

Kanske blev det så illa att båda upptäckte samtidigt att windows 10 inte var något nytt utan egentligen bara en uppdatering av windows 7 och dess servicepack 17. Vad som sedan hände dem vågar jag inte tänka vidare på.

 

Jag sitter just nu och förbereder att installera windows 10 build 14291 och jag saknar faktiskt Beldia och LGJ.

 

Pojkarna får naturligtvis svara för sig själv, men är det inte sannolikt att man är extra engagerad när det är nytt OS på gång och naturligtvis en tid därefter..?

 

Jag kan dock garantera att ingen av dem är "uppköpta" av Microsoft. Dessa två pojkar är eldsjälar som gått "The Extra Mile" för att hjälpa andra som varit sugna på att testa och bidra med feedback mot MS. Likaså har det varit en oerhörd hjälp för forumet och vi är väldigt tacksamma för detta.

 

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Jag har under två dagars fruktlösa försök misslyckats med att installera den senaste insiderbuilden 14316. Dels har jag använt uppgraderingsmetoden via föregående build men även med clean install från ISO.

Via uppgradering har jag lyckats fullfölja installationen men resultatet har blivit totalt oanvändbart. Datorn startar efter långt tänkande till ett skrivbord som sedan oförklarligt försvinner. Kvar blir en enfärgad sida (gul) utan ikoner, startknapp och allt annat som behövs. Vid clean install avslutas allt med ett felmeddelande liknande "installationen kunde ej slutföras, försök igen", vilket jag har gjort med samma resultat.

Är det någon som har någon genial idé om vad som gått snett?  

 

Edit 2016-04-12. Har nu lyckats installera build 14316 funktionellt efter flera dagars misslyckade försök. Vet inte riktigt vad orsaken varit men har en teori. Den går ut på att builden har stora brister i sin svenska översättning. Jag tror att det ställt till det med e.x. kontonamnet. När jag använt mitt namn som innehåller bokstaven ö så har jag inte lyckats installera builden. När jag istället använt hustruns namn som inte innehåller vare sig bokstäverna å, ä, eller ö så har det lyckats. Jag kom på detta efter att datorn vid inloggningen påstod att mitt lösenord var fel trots att jag använt ett simpelt lösenord som jag aldrig tar fel på. 

Med mitt resonemang så blev naturligtvis lösenordet fel ihop med användarnamnet innehållande bokstaven ö.

Sånt är livet i windows värld. :D

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag lyckas inte göra clean install på någon av de senaste builderna 14316 och 14332. Jag använder mej då av ISO-fil på USB-sticka som jag bootar upp installationen från. I slutfasen på installationen avslutas den med meddelande att "installationen kunde ej slutföras". Sedan går det inte att göra mer än att stänga av datorn med avstängningsknappen. Frustrerande då det alltid har lyckats med de tidigare installationerna.

Någon som har idé om vad som är fel?

 

Jag kan göra uppgraderingen via windows update men det ser jag som en nödvariant. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har under två dagars fruktlösa försök misslyckats med att installera den senaste insiderbuilden 14316. Dels har jag använt uppgraderingsmetoden via föregående build men även med clean install från ISO.

Via uppgradering har jag lyckats fullfölja installationen men resultatet har blivit totalt oanvändbart. Datorn startar efter långt tänkande till ett skrivbord som sedan oförklarligt försvinner. Kvar blir en enfärgad sida (gul) utan ikoner, startknapp och allt annat som behövs. Vid clean install avslutas allt med ett felmeddelande liknande "installationen kunde ej slutföras, försök igen", vilket jag har gjort med samma resultat.

Är det någon som har någon genial idé om vad som gått snett?  

 

Edit 2016-04-12. Har nu lyckats installera build 14316 funktionellt efter flera dagars misslyckade försök. Vet inte riktigt vad orsaken varit men har en teori. Den går ut på att builden har stora brister i sin svenska översättning. Jag tror att det ställt till det med e.x. kontonamnet. När jag använt mitt namn som innehåller bokstaven ö så har jag inte lyckats installera builden. När jag istället använt hustruns namn som inte innehåller vare sig bokstäverna å, ä, eller ö så har det lyckats. Jag kom på detta efter att datorn vid inloggningen påstod att mitt lösenord var fel trots att jag använt ett simpelt lösenord som jag aldrig tar fel på. 

Med mitt resonemang så blev naturligtvis lösenordet fel ihop med användarnamnet innehållande bokstaven ö.

Sånt är livet i windows värld. :D

 

ÅÄÖ i lösenord eller inloggningsnamn är ju något jag undviker jämt. Och som jag rekommenderar alla användare.

Eller för den del även àáéèõñ också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÅÄÖ i lösenord eller inloggningsnamn är ju något jag undviker jämt. Och som jag rekommenderar alla användare.

Eller för den del även àáéèõñ också.

 

Jag har ändrat och har inte kvar lösenordet med ö i, så det kan inte vara anledningen till att jag misslyckas med clean install av de senaste builderna 14316 och 14332

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÅÄÖ i lösenord eller inloggningsnamn är ju något jag undviker jämt. Och som jag rekommenderar alla användare.

Eller för den del även àáéèõñ också.

 

 

Jag har ändrat och har inte kvar lösenordet med ö i, så det kan inte vara anledningen till att jag misslyckas med clean install av de senaste builderna 14316 och 14332

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...