Gå till innehåll

Windows 10 Insider-uppgraderingar


LGJ

Recommended Posts

Med senaste preview-builden 14342 börjar det kännas som vi närmar oss det som kommer att bli nästa stora uppgradering  kallad Windows 10 Anniversary Update. Jag har slitit mitt hår med de två föregående builderna som jag aldrig lyckades göra en clean install med. Samma resultat på två olika datorer och jag befarade att det var något fel med datorernas maskinvara som gjorde att det misslyckades. Med build 14342 så funkar clean install perfekt igen. Jag drog "lättnadens suck" och konstaterar att det krävs större tålamod än vad jag kanske har för att delta i det s.k. insiderprogrammet. Måste ändå erkänna att det "pirrar" lite extra varje gång det släpps en ny build. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nu är "vattenstämpeln" borta från skrivbordet. Kan vara tecken på att det är en version som är mycket nära den s.k. Windows 10 Anniversary updaten som daterats till den 2 augusti.  Står inte heller under "windows utgåva"  att det är en preview-version utan kort och gott "windows 10 pro".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Turbopump sade:

Nu är "vattenstämpeln" borta från skrivbordet. Kan vara tecken på att det är en version som är mycket nära den s.k. Windows 10 Anniversary updaten som daterats till den 2 augusti.  Står inte heller under "windows utgåva"  att det är en preview-version utan kort och gott "windows 10 pro".

 

Vilken version då? På min build 14379 har jag vattenstämpel,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Någon som vet ?? Fundering.

Kommer Internet Explorer att försvinna när den stora uppgraderingen nu kommer, och ersättas enbart med Edge istället ??

Lasse B

 

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, IE kommer inte att försvinna. I maj skrev Microsoft om hur IE och Edge fungerar än bättre ihop i Anniversary Update: 

Microsoft Edge and Internet Explorer 11 are even better together in the Windows 10 Anniversary Update

Jag kan dock inte råda någon att hålla fast vid IE. Det är en föråldrad webbläsare som inte utvecklas vidare. Edge är Microsofts moderna webbläsare, och skillnaden mot IE blir än större med den kommande uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt t.ex. "We fixed an issue resulting in the Google Chrome window being clipped on the top when maximized". Kan ju tycka fönster som fönster, ska väl inte spela någon roll vilket program som körs i det? Men det är kanske Google som inte följer alla riktlinjer, inte Microsoft? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej om jag är på rätt forum, men försöker ändå.

 

På en laptop har jag Win10 Home Insider Prewieu Utv ver 14342.rs1_releese_160506-1708

 

Jag har ju uppgraderat från W8 till W10 och trodde att testvarianten var överstökad, men inte. Nu har jag fått meddelande om att min dator inte är godkäand för Win10 efter 15 juli. Så då blir det väl att återgå till gamla Win8. Känner mig litet lurad....

 

Rätt trött på Microsoft. Går ju inte att få tag på någon att tala med, utan det blir att snurra runt på deras sidor utan att komma nånonstans. Åtminstone upplever jag det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Hans42 sade:

Vet ej om jag är på rätt forum, men försöker ändå.

 

På en laptop har jag Win10 Home Insider Prewieu Utv ver 14342.rs1_releese_160506-1708

 

Jag har ju uppgraderat från W8 till W10 och trodde att testvarianten var överstökad, men inte. Nu har jag fått meddelande om att min dator inte är godkäand för Win10 efter 15 juli. Så då blir det väl att återgå till gamla Win8. Känner mig litet lurad....

 

Rätt trött på Microsoft. Går ju inte att få tag på någon att tala med, utan det blir att snurra runt på deras sidor utan att komma nånonstans. Åtminstone upplever jag det så.

Det är väl versionen för utvecklare. Om man fabrik återställer så kommer du tillbaka till versionen datorn var installerad med. Sen kan man uppdatera på vanligt sätt till Windows 10.

Eller så installerar man en ren Windows 10 version med ett verktyg:

http://www.sweclockers.com/nyhet/22291-microsoft-gor-det-lattare-att-ominstallera-windows-10-utan-oonskad-programvara

 

Har dock inte testat den själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Hans42 sade:

Vet ej om jag är på rätt forum, men försöker ändå.

 

På en laptop har jag Win10 Home Insider Prewieu Utv ver 14342.rs1_releese_160506-1708

 

Jag har ju uppgraderat från W8 till W10 och trodde att testvarianten var överstökad, men inte. Nu har jag fått meddelande om att min dator inte är godkäand för Win10 efter 15 juli. Så då blir det väl att återgå till gamla Win8. Känner mig litet lurad....

 

Rätt trött på Microsoft. Går ju inte att få tag på någon att tala med, utan det blir att snurra runt på deras sidor utan att komma nånonstans. Åtminstone upplever jag det så.

Meddelandet om 15 juli är en bugg i en av byggena, men inte i den senaste så se till att uppdatera.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...