Gå till innehåll

Windows 10 Insider-uppgraderingar


LGJ

Recommended Posts

10 timmar sedan, Turbopump sade:

Har laddat ner 14942 nu. Fungerade till slut efter att ha startat om Windows update - bl a felmedd 0x80246007. Får se om W10 är stabilare och tagit bort en del el som uppstått i samband med tidigare Preview updateringar 14931 och 14936 bl a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har löst problemen med insider version 14942 genom ny installation av Windows Pro 1607 utan Insider preview. Edge, startknappen, avstängning, sfc /scannow fel är borta (förhoppningsvis). Dröjer nog innan jag försöker mig på insider preview igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Turbopump sade:

Jag använder bara preview-versionen på en dator, mest av nyfikenhet. Inser att det är en provversion med div. fel och buggar.

Annars kör jag Windows Pro 1607 problemfritt på tre andra datorer.:D

Visst är man lite nyfiken fast oftast märker man inga verkliga förbättringar utan mest strul, buggar och sånt som fungerar normalt fungerar helt plötsligt inte längre - samt att man måste installera om en del program och drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag kört Preview på två datorer sen första dagen UTAN problem, varken med drivrutiner, program eller periferienheter (scannner och skrivare).

Har väll ominstallerat med gällande ISO nån gång per dator, men bara mest för att.
Mina uppgraderingar och patchinstallationer fungerar smärtfritt, dels på en ca 6-7 år gammal HP Laptop 8540, dels på en ca 3 år gammal Sony Vaio Duo. Det bara fungerar.

Kör också insider ring på Office 2016 med samma goda erfarenhet.

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, gsb sade:

Själv har jag kört Preview på två datorer sen första dagen UTAN problem, varken med drivrutiner, program eller periferienheter (scannner och skrivare).

Har väll ominstallerat med gällande ISO nån gång per dator, men bara mest för att.
Mina uppgraderingar och patchinstallationer fungerar smärtfritt, dels på en ca 6-7 år gammal HP Laptop 8540, dels på en ca 3 år gammal Sony Vaio Duo. Det bara fungerar.

Kör också insider ring på Office 2016 med samma goda erfarenhet.

:-)

Det var ju väldigt positivt och bara till att gratulera. Antar att du har 14942 som lär vara den senaste preview. Själva grejen med preview versioner 14942, 14936 och 14931 etc är inte bara till för att testa nyheter utan att stämma av och rätta till en mängd felaktigheter och buggar som har uppstått under resans gång som användare runt jorden har upplevt, 14942 specificerar och redogör för en mängd felaktigheter som uppstått och användare upplevt i 14936, 14936 för fel i 14931 o s v. Att du har sluppit alla dessa fel är ju bara bra.

Själv är det rena wow-upplevelsen i och med min nyinstallation av Windows Pro 1607 istf preview 14942 - samtliga felaktigheter av en rad olika slag är som bortblåsta och jag upplever nästan att jag har fått en ny felfri stabil dator, nytt operativsystem och ny fräsch webbläsare och med en tillförlighetsrapport i underhåll som är tom på varningar och påpekanden om rättningar och justeringar som har utförts eller måste åtgärdas. Skillnaden och resultatet är entydigt och glasklart. 

Så olika det kan bli för olika användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt problemet. Antingen vill man använda den stabila versionen 1607 för att undvika alla e.v. bekymmer eller också kan man tänka sig att testa de nya provversionerna och måste då vara medveten om risken att windows fungerar mer eller mindre bra. Att köra betaversioner av program är alltid ett risktagande.

Det framgår ju tydligt på Microsofts insider preview-sida  vilka e.v. "issues" som man kan räkna med om man väljer att använda en sådan. Bl.a. funkar inte vissa funktioner eller program som i den stabila versionen.

Det föreligger inget tvång att använda preview-versionen, det är upp till var och en hur man väljer att göra. I alla fall än så länge.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Turbopump sade:

Förstår inte riktigt problemet. Antingen vill man använda den stabila versionen 1607 för att undvika alla e.v. bekymmer eller också kan man tänka sig att testa de nya provversionerna och måste då vara medveten om risken att windows fungerar mer eller mindre bra. Att köra betaversioner av program är alltid ett risktagande.

Det framgår ju tydligt på Microsofts insider preview-sida  vilka e.v. "issues" som man kan räkna med om man väljer att använda en sådan. Bl.a. funkar inte vissa funktioner eller program som i den stabila versionen.

Det föreligger inget tvång att använda preview-versionen, det är upp till var och en hur man väljer att göra. I alla fall än så länge.

Självklart förstår jag att det är högst frivilligt och inget tvång från någons sida vare sig Microsoft eller andra användare att välja Insider preview versionerna - har t o m läst förutsättningarna i det finstilta. Man kan alltid vara efterklok när man har facit i hand och alla fakta och hade kanske inte valt likadant utifrån vad jag vet nu. Men jag är inte synsk.

Har efter att ha testat ett flertal insider preview versioner 14931, 14936 och 14942 (både snabb och långsam) kommit fram till att jag återgår till version 1607 - vilket jag har gjort och är fullt nöjd med det och resultatert av det och flera erfarenheter rikare.

Gör det högst frivilligt och utan tvång och egen vilja efter att ha kommit fram till det utifrån dom erfarenheter jag haft av Insider preview och gör det vid mina fulla sinnes bruk. Man har ett val att bli medlem i Insider preview, att avsluta det och att välja att inte ta emot fler Insider preview versioner. 

Har nu gjort det valet - det är väl inte svårare än så?

Redigerad av roffe12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, roffe12 sade:

Gör det högst frivilligt och utan tvång och egen vilja efter att ha kommit fram till det utifrån dom erfarenheter jag haft av Insider preview och gör det vid mina fulla sinnes bruk.

Förlåt detta är kanske lite offtopic men det påverkar innebörden i ditt inlägg ganska påtagligt så jag måste fråga. "mina fulla sinnes bruk" borde väl ungefär vara motsatsen till "mina sinnes fulla bruk", skrev du rätt eller menade du tvärtom? :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Nicklas sade:

Förlåt detta är kanske lite offtopic men det påverkar innebörden i ditt inlägg ganska påtagligt så jag måste fråga. "mina fulla sinnes bruk" borde väl ungefär vara motsatsen till "mina sinnes fulla bruk", skrev du rätt eller menade du tvärtom? :)

Skall naturligtvis vara vid "mina sinnes fulla bruk"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On ‎2016‎-‎10‎-‎13 at 19:24, Turbopump sade:

Känns mycket stabilare än tidigare preview-builder. Systemscanningen funkar fullt ut. Operativet känns något snabbare i uppstarten än tidigare.

På minussidan är att den inte lirar ihop med vissa tredjeparts antivirus/antimalwareprogram  som malwarebytes. Se issues.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jag har avslutat mitt insiderkonto då jag tycker buggarna i insiderversionerna blivit för stora. Exempelvis får jag inte webbläsarna Edge eller Firefox  att funka vid uppspelning av rörligt material. I övrigt funkar inte Malwarebytes som jag använder. Sammanfattningsvis så lägger jag ned uppgraderandet av versionerna i den här tråden ifall någon undrar, vet att det kommit en ny version 14971 för PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...