Gå till innehåll

Virtuell dator


thomcats

Recommended Posts

Har du Windows 10 Pro så kan du använda hyper V

 

Tycker personligen att det är det bästa på marknaden, men det kräver lite dator kunskaper

 

Annars så finns WM player 7 är lite lättare att installera

 

Finns något mer, men tyvärr har jag glömt namnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer som Beldia skriver. Men skillnaden med Hyper-V, Virtual PC, VMware osv är att det är tomma virtuella maskiner som kräver ytterligare licenser om man ska köra Windows på dem. Medans i Windows 7 "XP Mode" som jag tror thomcats syftade på så ingick den XP licensen i Windows 7. Mig veterligen finns inget motsvarande i Windows 10. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer som Beldia skriver. Men skillnaden med Hyper-V, Virtual PC, VMware osv är att det är tomma virtuella maskiner som kräver ytterligare licenser om man ska köra Windows på dem. Medans i Windows 7 "XP Mode" som jag tror thomcats syftade på så ingick den XP licensen i Windows 7. Mig veterligen finns inget motsvarande i Windows 10. 

Ja, Niklas, det var precis vad jag avsåg, men en sådan funktion finns alltså inte. Jag har givetvis en licens för min gamla XP, kan jag använda den i någon av de program, som Beldia föreslog?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det går bra såvida det inte är en licens som är knuten till en viss dator. 

 

Men beroende på hur du tänkt använda den virtuella maskinen så är det kanske inte helt nödvändigt att aktivera Windows på den, du kanske inte ens behöver ha Internetanslutning på den. 

 

Undrar om det går att köra en värddator med Windows 10 och i den en virtuell maskin med Windows 7 i vilken man kör XP mode. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om det går att köra en värddator med Windows 10 och i den en virtuell maskin med Windows 7 i vilken man kör XP mode. :)

 

Varför skulle man vilja göra det? Om du ändå måste köra en virtuell maskin, är ju Windows 7 en onödig extra belastning.

 

Jag skulle först testa om det går att installera och köra programmen direkt under Windows 10, fast då i kompatibilitetsläge. Fungerar det inte, är mitt andraval en virtuell maskin i VirtualBox (för att slippa dual boot). Med tillräckligt tilldelat ramminne och sömlöst läge, blir det som att köra programmen direkt på W10:s skrivbord.

 

post-1936-0-01306800-1440221380.png

 

 

XP i sömlöst läge på Windows 10-skrivbord...

post-1936-0-59734000-1440223110_thumb.pn

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man vilja göra det? Om du ändå måste köra en virtuell maskin, är ju Windows 7 en onödig extra belastning.

Doooh, därav smileyn. Men om man inte har en XP licens men har en Windows 7 licens med XP Mode så kan det ju vara ett sätt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta påpekanden - alla. Det finns alltså möjligheter för att jag skall kunna få med mig mina gamla XP program (med någon ansträngning) även i Windows 10. Det är framförallt ett par bokföringsprogram, som jag inte vill bli av med. Det kommer att dröja innan jag uppdaterar till 10:an. "Barnsjukdomarna" måste bort först men det skadar inte att göra sig reda för vilka program man kan räkna med att kunna ta med sig och inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det är så värst mycket barnsjukdomar faktiskt.

 

Det går väl fortfarande att gå med i Insider programmet. Därifrån kan du få en gratis Windows 10 som du kan installera på en virtuell maskin så du kan testa om dina gamla program funkar i 10'an. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det är så värst mycket barnsjukdomar faktiskt.

 

Det går väl fortfarande att gå med i Insider programmet. Därifrån kan du få en gratis Windows 10 som du kan installera på en virtuell maskin så du kan testa om dina gamla program funkar i 10'an. 

 

Nja ang gratis W10 så har det skett några förändringar senaste tiden, uppgraderingar är numera på esd fil och tids begränsade samt vatten märke.

Det är inte som tidigare när build 10240 RTM kom till insiders utan time bomb och utan watermark.

Har även sett att vår vän Gabe Aul har skrivit en hel del om detta.

 

"Microsoft's Gabe Aul has stepped up to the plate to clear thing up, explaining that Insider builds can only

be installed and activated on computers which have preciously activated the RTM build."

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...