Gå till innehåll

Snabba upp med SD/SC /Flash Readyboost


.RIHTT

Recommended Posts

Hej.

När man inte kan uppgradera eller vill bygga ut en hårddisk kapacitet så finns ju det här med Readyboost och att splita
lagring till flashminnen etc som en sista utväg,som jag förstår även innefattar brist på RAM/arbetsminne.



Jag hade ex en  bärbar dator med vanlig sata-disk och Windows7 men tyckte den var långsam.
Trots att det var 2 partitioner/volymer med en någorlunda fräsch  C:/operativ del. 
Så jag monterade och formaterade helt enkelt i ett  SD-kort  med ganska hög kapacitet (läs/skrivhastighet samt lagring) permanent i datorn
och använde det som Readyboost.

Dessutom körde jag faktiskt några program därpå, truecrypt,ToR browser, sandboxie mfl  ganska lyckosamt.
(Jag gjorde inga större analyser av detta, men upplevde ändå att det var ett fungerande trick när man försökt optimerat över allt annat.)

 


Nu har jag en "jobbdator"  som bara har  128gb  SSD   disk. 
Dvs trots ett väldigt nedskalat Windows 7 Pro , så är C:systemdisken i princip full till 90 %
Jag kommer kunna sänka det där med ca 10% senare med justering av synkroniseringsmappar men ni förstår problemet.



Så jag tänkte upprepa denna procedur men snarare i syftet att frigöra lagringsutrymme:


*Vad tror ni om proceduren med ett SD-kort  för att lagra saker på?

*Vad är SC kort, är det förenligt med mina behov? 

*Vad kan man placera -plocka- från systemdisken utan att riskera stabiliteten,driften på OS? 
Helt enkelt vad saknar man inte i windows7 ?



*Att radera  "återställningspartitionen" som tillverkaren lagt in är väl inte den bästa ideen...?
Skapar man externa återställningsmedia (dvd/usb) kan man ge sig fan på att de inte fungerar.

 

*Usb-minnen. Jag gillar de här portabla programmen som man installerar på usb drives, och eftersom datorn har 5st  3.0 portar så
kan man ju köpa ett ca 8-16 GB  av minsta modell som närmast sticker ut 10mm...De där minsta fickminnena som har samma format som bluetooth-sändare etc.
Med fördel, kan man då köra Portabla program därifrån och lagra diverse saker. Webbläsare,grafiska program, medmera medmera.
De nyttjar ju förstås arbetsminne,shell,  I/O men ska annars mestadels hanteras på sin plats mig veterligen.


Resultatet kan då bli:
Upp till  +3  lagringsvolymer som adderas, fria för Windows att lagra filer på,nyttja som växlingsfil etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...