Gå till innehåll

Avinstallation av OneDrive på Win 10


bmalm

Recommended Posts

Du behöver ju inte använda den, svårare ärr det inte. Tar inga systenresurser

 

Annars så tycker jag det är bra med one drive, man sparar sina dokument där, m.m

Krashar din hårddisk så finns ju filerna kvar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde nämna att "Redigeraren för Lokala grupprinciper" endast är åtkomlig i Pro-versionen av windows.

Den som kör Windows 10 Home, kan göra ovanstående principinställning direkt i registret istället. Jag bifogar registerfiler som även tar bort OneDrive från Utforskaren (med principinställningen blir den kvar). Registerhacket går naturligtvis att använda även i Windows 10 Pro. Återställare bifogas också.

 

Appen "OneDrive" som återfinns i startmenyns "Alla appar", har inget med windows inbyggda molnfunktioner att göra, utan är bara ett gränssnitt för att komma åt molnmapparna. Den kan användas på samma sätt som man använder OneDrive i webbläsaren, eller avinstalleras med högerklick.

 

OBS! Olika filer för 32- respektive 64-bitars Windows.

 

DisableAndRemoveOneDrive_x64.reg

RestoreOneDrive_x64.reg

 

DisableAndRemoveOneDrive_x32.reg

RestoreOneDrive_x32.reg

 

 

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bifogar denna som jag använder, Av installerar OneDrive samt tar bort det från menyn i utforskaren. (kör som administratör och fungerar både på 32 samt 64 bitars)

 

Det där skriptet bör man undvika om man vill ha kvar möjligheten att någon gång återställa OneDrive-funktionerna. Det avinstallerar OneDrive oåterkalleligt och ställer till en mindre massaker i registret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde registerhacket "DisableAndRemoveOneDrive_x64.regoch det verkade fungera. Dock fanns OneDrive kvar i Utforskarens vänstermeny och sade att platsen inte var tillgänglig...

 

Jag hoppas att det inte sänds någon info ut på Internet i fortsättningen...

 

Tack för hjälpen

Redigerad av bmalm
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde registerhacket "DisableAndRemoveOneDrive_x64.regoch det verkade fungera. Dock fanns OneDrive kvar i Utforskarens vänstermeny och sade att platsen inte var tillgänglig...

 

Jag hoppas att det inte sänds någon info ut på Internet i fortsättningen...

 

Tack för hjälpen

 

Du kan möjligen behöva starta om Utforskaren (eller datorn) för att få bort OneDrive från menyn.

Att det sänds massor av data till microsoft kan du vara tämligen säker på, men det skickas/synkas i alla fall inga filer till OneDrive.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har startat om datorn flera gånger, men OneDrive finns fortfarande kvar i vänster-menyn.  Jag hade tidigare flyttat OneDrive till mitt E:\ eftersom mitt C:\ är en SSD, men om jag klickar på den fristående OneDrive i vänstermenyn, ovanför "Den här datorn", säger den att platsen inte är tillgänglig och vill att jag initierar OneDrive igen. Jag hade tidigare tagit bort alla filer i OneDrive enligt ett tidigare  råd från dig e-son.

 

Jag är nöjd med detta. :) 

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...