Gå till innehåll

Lösenord vid inloggning i W10


roffe12

Recommended Posts

Har aldrig använt lösenord vid inloggning till W10 men efter att ha varit inne på Windows insider och microsofts konto behövde jag helt plötsligt verifiera min identitiet vilket jag gjorde (gmail) och fick då en kod tillsänt mig på gmail. Bra så långt men nästa gång jag skulle logga på datorn fanns det en inlöggningruta med lösenord - eftersom jag inte hade något lösenord tidigare antog jag att det var lösenordet till Microsoft kontot dom menade och jo, det ar det. Nu måste jag fylla i detta varje gång vilket man väl kan leva med men nu vill man dessutom att jag verifierar min identitet varje gång (vilket verkar vara overkill efter att man har loggat in med mitt Microsoft konto.

 

Har kollat användarkonto, inloggningsalternativ etc - går ej att nollställa lösenord eller alternativ till inloggning.

 

Vad göra - har även ställt frågan till Communityn men det tar evigheter innan dom svarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går ju ha pinkod i stället

Enkelt o snabbt

 

Du hittar det under inställningar

Konto

inloggningsalternativ

 

 

Jo, tack det förstår jag - men nu var ju frågan hur man slipper lösenord överhuvudtaget - att byta ut det tvingande lösenordet som jag nu har mot en PINKOD är ju ingen lösning och knappast snabbare - rör ju sig om mikrosekund i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet sidotips angående det. När man gör så skrivs lösenordet i klartext i registret. Däför lämpligt att inte använda ett lösenord som man även har på andra ställen ifall någon skulle "råka" se det. Vilket man förvisso aldrig bör göra ändå. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...