börjen Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 Det började med en konflikt mellan mitt Chrome o Comodo-brandväggen. Nu verkar det som jag får ominstallera hela datorn. Kommer inte åt nät o ingen åtkomst till systemuppdateringarna. Tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 Pröva med en systemåterställning till en dag när det fungerade. Start - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
börjen Posted September 6, 2015 Author Share Posted September 6, 2015 Tack, som det är nu funkar dock ingen av tidigare systemåterställningar eller backup-kopior. Och nån nätkonflikt gör att "sidan inte kan visas". Avinstallerat säkerhetsprogram och hade nån gång bara Microsofts brandvägg och antivirus. Men samma låsning ändå. Sista chansen här för jag tycker det är konstigt att hela datorn måste ominstalleras för detta lilla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 Det finns ett särskilt städprogram (clean up tool) för att ta bort det som Comodos avinstallationsprogram lämnar kvar: https://forums.comodo.com/install-setup-configuration-help-cis/unable-to-install-after-uninstall-t99871.0.html;msg722924#msg722924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnh3 Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Borde gå att fabrikåterställa. Men är du säker på att du inte har fått in en Trojan i datorn? http://www.mjukvara.se/Trojan Efter egen erfarenhet så kan en dator börja uppföra sig på ett konstigt sätt då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
börjen Posted September 7, 2015 Author Share Posted September 7, 2015 Tack, kört o testat städprogram, brandväggar och antivirus innan internet hängde sig för gott. Men det funkar i felsäkert läge nu, så därför drar jag mig för fabriksåterställning. Laddade hem Malwarebytes som inte hittade nåt. Fler lösningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Okej, om det fungerar i felsäkert läge så starta msconfig (skriv in det i sökrutan i Start-menyn) och bocka av allt på fliken Autostart samt på fliken Tjänster välj att dölja alla Microsoft-tjänster och sen bocka av det som återstår. Det som skiljer normalt och felsäkert läge är att i felsäkert läge är det inga autostartande program, få icke-Microsoft-tjänster och färre drivrutiner som startas. Genom att bocka av allt i msconfig kan man ta reda om problemet beror på en drivrutin eller något annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
börjen Posted September 7, 2015 Author Share Posted September 7, 2015 Tack testade det men ingen ändring. Också testat ringa Microsoft, skulle ju kosta pengar men netsh winsock reset var gratistips. Testade nätverkskortsåterställning (inaktivera och aktivera) också men samma situation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Då verkar det vara en drivrutin som ställer till det. Det låter som att du testat flera antivirusprogram och brandväggar, vilket kan göra att det finns en rest kvar av något av dem och den resten ligger i nätverksanslutningen, särskilt om du inte har varit noga med att efter varje avinstallation köra tillverkarens "removal/uninstall tool". Dessa två kommandon är vanliga när man har problem med en nätverksanslutning, den första verkar du redan ha kört men du kan ju pröva den andra också:netsh winsock reset catalognetsh int ip reset c:\resetlog.txt Ta fram Enhetshanteraren och kolla om där finns några enheter med utrops-tecken eller annan symbol ovanpå enhetens ikon. Om inte, välj i menyn att visa dolda enheter och kolla om du bland non-Plug and Play-enheterna finns något som ser ut att komma från ett antivirusprogram eller brandvägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
börjen Posted September 7, 2015 Author Share Posted September 7, 2015 Ok, det är ju utropstecken på Bluetooth kringutrustning. Inaktiverat men ska jag göra nåt mer? Sen tog jag bort två Comodo-drivrutiner men ingen förbättring o inget mer bekant bland namnen iaf. Körde en nätverksdiagnostik via kontrollpanelen o mina nätverk: "Din dator verkar vara rätt konfigurerad men enheten eller resursen (DNS-server) svarar inte". Det konstiga är också att windows update uppdaterade datorn utan problem... Funderar på de här skumma "fix your computer-programmen" typ det fanns nåt Comodo-uninstaller som jag inte vågade använda. Finns det nåt bra tips där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Har du kört Comodos städprogram som jag länkade till tidigare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
börjen Posted September 7, 2015 Author Share Posted September 7, 2015 Ja, och nu är det inget nät alls... Nätverksdiagonostik: "Ett problem kan ha uppstått med drivrutinen för kortet". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
börjen Posted September 7, 2015 Author Share Posted September 7, 2015 Lyckades systemåterställa o testa tips från både här o andra IT-vänner. Till slut ordnade det sig, tack för all hjälp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts