Gå till innehåll

Klagomur för Win 10


-64

Recommended Posts

Finns det någon klagomur för Win 10? Läser t.ex Microsoft det här forumet?

 

Det finns säkert flera funktioner att klaga på, men en dålig funktion som jag har blivit drabbad av som retar mig är följande: När man har anslutit en USB-enhet och skall ta bort den igen skall man ju använda funktionen Säker borttagning, som finns till höger nere i aktivitetsfältet. Förr med tidigare operativsystem var det inga problem. Man klickade på ikonen och fick upp en svarsruta där man klickade en gång till. Sedan var det klart att dra ur USB-kontakten.

 

I Win 10 får man beskedet att man måste stänga alla fönster först och det betyder att man helt enkelt måste gå ur internet helt och hållet innan man kan ta bort USB-enheten. Antag att man jobbar med något som man har överfört uppgifter till, en webbsida eller liknande. Då förlorar man allt i och med att man måste stänga alla fönster och hela internet.

 

Detta är långt ifrån tillfredsställande och får markanta minuspoäng!

 

Jag kan tillägga att jag har en digitalkamera NIKON P 310, en ganska medelmåttlig kamera. 3 - 4 år gammal. Där finns ingen sådan funktion att man måste markera först om man tar ur USB-sladden. Det är bara att koppla ur sladden när man t.ex har tankat ur bilder. Om NIKON kan göra detta så borde väl Microsoft och alla andra USB-enhettillverkare kunna göra detta också?

 

Skärpning Microsoft!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig matat ut något USB minne eller USB disk på något Windows. Och har aldrig haft några problem med det.

Jag tror inte att Microsoft läser vad vi skriver på det här forumet, men du kan givetvis ställa frågan om "mata ut USB" direkt till dom.

 

http://answers.microsoft.com/sv-se/newthread?threadtype=Questions&cancelurl=%2Fsv-se%3Fauth%3D1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behovet av säker borttagning försvann väl med Windows 7?

 

Behovet av säker borttagning avgörs av huruvida man har aktiverat skrivcache för enheten, inte Windows-version.

 

post-1936-0-22593100-1441654607.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer man åt den rutan? (Jag söker den men hittar inget som ens kommer i närheten)  Medför omställningen något annat "oväntat" om jag ändrar det?

 

Högerklicka på enheten i Utforskaren och välj Egenskaper/Maskinvara

Markera enheten i listan och tryck Egenskaper

Tryck Ändra inställningar under fliken Allmänt

Under fliken Principer, hittar du inställningen.

Inställningen kan också nås via Diskenheter i Enhetshanteraren

 

Omställningen medför vad jag vet, inget oväntat men man bör kanske inte aktivera skrivcache på t.ex. ett litet USB-minne som ofta kopplas i och ur datorn, eftersom det kan innebära dataförluster och ibland även filsystemhaveri, om man "glömmer" att använda Säker borttagning.

På en USB-disk som sitter mer eller mindre fast ansluten kan det däremot vara en stor fördel, eftersom det gör skrivoperationer betydligt snabbare. Dock gäller samma sak där... bortkoppling utan "Säker borttagning" kan bli rena katastrofen om man har otur.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för lektionen e-son, den rutan har jag nog inte uppmärksammat på flera år då allt är så mycket snabbare nu än då :)

 

Nej, där är man ju inte så ofta numera. Tyckte bara att kunskapen om varför "Säker borttagning" över huvud taget finns, verkade lite skral.  ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig matat ut något USB minne eller USB disk på något Windows. Och har aldrig haft några problem med det.

Jag tror inte att Microsoft läser vad vi skriver på det här forumet, men du kan givetvis ställa frågan om "mata ut USB" direkt till dom.

 

http://answers.microsoft.com/sv-se/newthread?threadtype=Questions&cancelurl=%2Fsv-se%3Fauth%3D1

 

Då har du i så fall struntat i ikonen med en grön pil "det är nu säkert att ta bort maskinvara". Om du inte haft något problem är ju bra men det säger ju inte att det i något läge kan bli problem med någon funktion - antar att inte funktionen finns bara för skojs skull.

 

Själv har jag märkt en skillnad från W7 till W10 utan att jag gjort några ändringar t ex vid uppkoppling av min Sony systemkamera - tidigare öppnade sig Sony programmet och man kunde därifrån välja överföring eller redigering i katalogerna. Nu får man gå direkt till utforskaren och hitta Sony enheten. Jo, drivrutinerna för kamera enheten är installerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behovet av säker borttagning avgörs av huruvida man har aktiverat skrivcache för enheten, inte Windows-version.

 

attachicon.gif2015-09-07_213328.png

 

 

Fast det har inte jag aktiverat så vitt jag minns om nu inte inställningen är standard. Jag fick alltid den uppmaningen med ikon och grön pil fram till W7 - nu är det lite olika i W10 utan att jag har gjort något medvetet val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behovet av säker borttagning försvann väl med Windows 7?

 

 

Nej, det tror jag inte. Finns fortfarande kvar i W10 fast det varierar och är helt annorlunda när man kopplar till t ex en kamera eller mobil. Alla fall enligt min upplevelse och erfarenhet av funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har inte använt funktionen sen Win XP och har inte haft några problem med mina enheter. Jag rycker usb-minnen och andra enheter dagligen.

 

 

Säkert och det har jag själv och säkert massa personer gjort utan att det händer något och då undrar man ju varför funktionen finns och om den ens behövs. Fast nu tyckte ju jag och några att funktionen har ändrat sig i viss mån från W7 till W10 fast det är ju då ointressat om funktionen ens behövs eller man då ens behöver ändra val i egenskaper/maskinvara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag kompletterar den här tråden lite med senaste erfarenheter. Jag är i den situationen att jag använder USB-minnen relativt ofta. Nu gjorde jag det igen och var färdig med mitt arbete. Då tänkte jag dra ur USB-minnet och klickade på "den gröna pilen". Då kom ett svar att datorn använder USB-minnet så jag måste stänga alla program innan jag kunde dra ur minnet. Det hör till saken att jag hade inga öppna program. Det enda är att det pågår uppdateringar från Windows Update just nu. Då klickade jag en gång till på "den gröna pilen". Då kom det ett klartecken att det var klart att dra ur minnet!

Så ni som förstår lite mer av det här än vad jag gör, testa om ni får samma resultat. Klicka först en gång utan att röra minnet. Klicka sedan en gång till och se om ni får klartecken att dra ut minnet. Om det fungerar så, har i alla fall jag kommit en bit på vägen mot mer användarvänlighet. Inte ända fram, men jag slipper stänga ner internet i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde om "manövern" alldeles nyss. Jag hade tankat ur bilder från minneskortet i mobilkameran. Sedan bearbetade jag dom. Därpå klickade jag på den "gröna pilen". Svaret blev som vanligt, att "någon" använde USB-enheten. Då tryckte jag direkt en gång till och fick svar att det är klart att ta ur USB-enheten. Och jag behövde alltså inte stänga ner internetanslutningen. Om någon funderar, jag hade ingen annan (synlig) aktivitet igång.

Så då har jag upptäckt en egenhet hos Win 10, som jag inte minns något liknande från dom tidigare operativsystemen. Nu hoppas vi då att någon på Microsoft läser det här och korrigerar detta, för så skall det väl ändå inte vara om man nu vill framhålla någon sorts enkelhet och användarvänlighet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde om "manövern" alldeles nyss. Jag hade tankat ur bilder från minneskortet i mobilkameran. Sedan bearbetade jag dom. Därpå klickade jag på den "gröna pilen". Svaret blev som vanligt, att "någon" använde USB-enheten. Då tryckte jag direkt en gång till och fick svar att det är klart att ta ur USB-enheten. Och jag behövde alltså inte stänga ner internetanslutningen. Om någon funderar, jag hade ingen annan (synlig) aktivitet igång.

Så då har jag upptäckt en egenhet hos Win 10, som jag inte minns något liknande från dom tidigare operativsystemen. Nu hoppas vi då att någon på Microsoft läser det här och korrigerar detta, för så skall det väl ändå inte vara om man nu vill framhålla någon sorts enkelhet och användarvänlighet?

Är nu skrivcachen aktiverad eller inaktiverad enligt inlägg 5?

Är den aktiverad så kan det bli så som du beskriver och det har varit likadant i tidigare Windows-versioner om man är snabb och/eller det är många bilder. Kan som nämnts också bero på hur antivirusprogrammet fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga:

 

Med vilken hårdvara gäller egentligen problemet? Gäller det ALLA usb-enheter som du lagrar på? Det skiljer ju stort på ett USB-minne och en telefon/kamera som kopplas via telefonen och det ligger ju på tillverkaren att uppdatera drivrutinerna till dessa.

 

Har du kollat datortillverkarens supportsida efter andra drivrutiner till moderkortet som kan röra USB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man kan säga att det gäller alla USB-minnen, lösa hårddiskar, bank ID (kortläsaren), skanner, äldre digitalkameror (som vi har använt tidigare), det nu aktuella telefonminneskortet Micro SD som sitter i en kortläsare när man tankar ur det. Man kan säga det mesta utom just den digitalkameran Nikon. Där framhålls det t.o.m i instruktionsboken att funktionen Säker borttagning inte finns.

Vad det gäller själva telefonen i sig så är det också lite underligheter. Telefonen Nokia 301 kan inte kommunicera med datorn, med dom medel vi har tillgängligt. Vi frågade på ett Nokiaforum hur vi skulle göra. Installera programmet Nokia PC Suite och köp en kabel i närmaste "prylbutik" fick vi till svar. Både Noliatelefonen och Nokiaprogrammet svarar att dom inte kan kommunicera med varandra! Instruktionsboken, webbupplagan, säger att man skall MMS'a bilderna eller tanka ur det lösa minneskortet. Den medföljande pappersboken är mycket kortfattad och säger i princip bara att telefonen har en inbyggd kamera. Telefonen har ju också ett eget internt minne. Det går inte att tanka ur förutom med MMS-funktion. Där ligger för närvarande ett 60-tal bilder.

Vad det gäller HP och deras drivrutiner, (datorn är alltså en HP Pavilion) så är ju dom minst lika ettriga som Microsoft eller Symantech med uppdateringar. Efter Win 10-installationen kom det hela tiden ett meddelande från HP som sa, ungefär: Viktigt meddelande! När man öppnade meddelandet stog det ungefär "Det finns inga uppdateringar!" Som jag ser det borde ju en sådan uppdatering med drivrutiner ha dykt upp för länge sedan, om den fanns. Jag brukar kolla på HP's sida minst en gång i veckan.

Om jag försöker fundera bakåt i tiden så har väl den här "Gröna pilenfunktionen" funnits med ända sedan Win XP's dagar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...