Gå till innehåll

Nätverkskort till Lenovo TC72 - WiFi


roffe12

Recommended Posts

Har en stationär dator Lenovo ThinkCentre 72 - 3493AVG och använder trådlös router/modem Huawei där jag idag använder fast anslutning med sladd. För att kunna använda wi fi krävs ett PCI Express X1 nätverkskort för att sätta in i datorn.

 

Efter mycket letande har jag listat ut att kortet som är kompatibelt är ett Lenovo L2 Canyon Peak WiFI nätverkskort (alternativt Intel C N105) men det verkar svårt att hitta det i Sverige. Lenovos kundtjänst (som är den snurrigaste i Sverige) och dess web sida är moment 22 som hänvisar till IBM som hänvisar tillbaka till Lenovo - event finns det ett kombatibelt kort hos IBM London men frakten kostar 375 kr  vilket är lite mycket då kortet kostar 280 kr.

 

Datorn är köpt hos Pro shop som inte har hittat lämpligt kort och kan inte ens hitta maskinen som jag köpt av dom 2013.

 

Någon som har något tips om vad man kan hitta lämpligt wi fi nätverkskort av typ PCI Express X1 som passar hos någon web återförsäljare.

Redigerad av roffe12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte alla x1 fungera?

 

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorkomponenter/natverkskort/tradlosa-natverkskort/tradlosa-pci-e-kort/

 

Annars är väl alternativet en wi-fi usb sticka.

 

Iof men eftersom jag vill kunna utnyttja mitt snabbare bredband från min Operatör skiljer det ju en hel del med effekt och snabbhet på nätverkskorten samt en hel del i pris. Det finns ju en uppsjö av olika märken men jag är väl konservativ och skulle föredra IBM/Lenovo eller Intel.

 

Men tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skiljer lite i prestanda och framförallt pris. Köpa från e-bay och utländska websiter funkar väl men tillkommer ju ofta frakt etc samt problemet med att det är bökigt att returnera om det av någon anledning inte skulle funka.

 

USB har jag och flera lite dålig erfarenhet av. Men tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal xp dator som står i garaget till att köra min NAS eller Spotify på.. Det kan bli lite dyrt i längden att köra spotify på telefonen. Jag har ett usb-nätverkskort som egentligen skulle vara till min Samsung smart-TV, men det funkar alldeles utmärkt med en 300mbit strömmning med det kortet.. Trixet var bara att hitta drivrutin.. eller rättare sagt vilket chip som kortet var byggt på, sen var där inga konstigheter.

Eftersom tv'n fungerar bättre via trådbundet än wifi så gjorde jag så.

Hoppas att du löser det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel C N105 ska du nog undvika iaf det är ju ett "singel-band" max 150 mb och endast 2.4 ghz

 

IBM i Amsterdam har svarat och anger att det kortet dom rekommenderar är just Intel Centurion N105 till min dator vilket du ju tyckte hade lite långsam hastighet. Det var ju lite kul men då vet jag det. Håller med om det finns ju flra nätverkskort mellan 200-500 kr med betydligt snabbare dataöverföring.

 

Forskar vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dem rekommenderar det antagligen för att intel är en av deras hårdvaru-leverantörer. (t.ex här http://geb.ebay.in/g/ImportHubViewItem?itemid=321480114218&NEW-LENOVO-WIRELESS-INTEL-CENTRINO-N-105-WIFI-CARD-04W3772 så är intel kortet märkt som ett lenovo).

 

Men det gör mig också lite fundersam du sa att det är ett pci xpress x1 kort men n-105 samt Canyon peak kortet verkar ju vara ett "PCIe Half Mini Card" till skillnad från pcix1 som vanligtvis ser ut som ett mera traditionellt pci kort ( http://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/Matrox-Announces-World-s-First-PCI-Express-x1-Graphics-Card-2.jpg)

 

så antar att kortet du ska ha är ett "PCI Express Mini Card" inte ett PCI Express x1" kort??

20120305043215_w.JPG

 

Edit: ser på moderkortet att det mycket riktigt är PCI xpress x1 inte "mini card" plats. red gärna ut denna förvirring om du vet :)

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dem rekommenderar det antagligen för att intel är en av deras hårdvaru-leverantörer. (t.ex här http://geb.ebay.in/g/ImportHubViewItem?itemid=321480114218&NEW-LENOVO-WIRELESS-INTEL-CENTRINO-N-105-WIFI-CARD-04W3772 så är intel kortet märkt som ett lenovo).

 

Men det gör mig också lite fundersam du sa att det är ett pci xpress x1 kort men n-105 samt Canyon peak kortet verkar ju vara ett "PCIe Half Mini Card" till skillnad från pcix1 som vanligtvis ser ut som ett mera traditionellt pci kort ( http://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/Matrox-Announces-World-s-First-PCI-Express-x1-Graphics-Card-2.jpg)

 

så antar att kortet du ska ha är ett "PCI Express Mini Card" inte ett PCI Express x1" kort??

20120305043215_w.JPG

 

Edit: ser på moderkortet att det mycket riktigt är PCI xpress x1 inte "mini card" plats. red gärna ut denna förvirring om du vet :)

 

Det är ju lite förvirrande men min Lenovo TC72 kräver "standardkort" dvs normal storlek - typ PCI Express 1x eller PCI E som står för Express. Det rekommenderade kortet som IBM nämde är ett Intel 105N MOW PC1E - vilket är ett "normalt" kort dvs det vänstra på bilden. Om nu uppgifterna stämmer.

Det högra kortet är ett Mini PC E som används i bärbara lap tops främst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver köpa ett kort med antenn, vilket det inte är på korten ovan. 

Mini PC E är för laptop som du skriver och laptop har inbyggda antenner som ska kopplas in  i kortet.

 

Edit: 

Du kan köpa det kort som passar din plånbok, oavsett vilket fabrikat du har på din nuvarande stationära dator.

Kontrollera bara att du verkligen har PCI express uttag på din dator innan du köper.

Annars får du välja PCI eller annan typ av kort. Du kan välja själv på länken nedan.

 

 

 http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=399#rparams=m=s235981620

 

 

 

post-15723-0-87646800-1441832193.jpg

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver köpa ett kort med antenn, vilket det inte är på korten ovan. 

Mini PC E är för laptop som du skriver och laptop har inbyggda antenner som ska kopplas in  i kortet.

 

Edit: 

Du kan köpa det kort som passar din plånbok, oavsett vilket fabrikat du har på din nuvarande stationära dator.

Kontrollera bara att du verkligen har PCI express uttag på din dator innan du köper.

Annars får du välja PCI eller annan typ av kort. Du kan välja själv på länken nedan.

 

 

 http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=399#rparams=m=s235981620

 

Har 2 st platser för PCI Express x1 nätverkskort - har kollat fysiskt och öppnat datorn. Antenn behövs inte tror jag enl IBM/Lenovo - det beror ju på avståndet mellan modem/router för wifi överföringen skall vara så bra som möjligt - har inte så långt mellan router och datorn. På ett flertal PCI express kort finns antenner monterat men kan plockas bort om dom inte behövs.

 

Det skiljer ju lite i pris 250 - 600 kr beroende på hastighet -  mitt bredbandsmodem som är 4G kompatibelt har mer än 16mbit/s överföringshastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antennen sitter ju liksom inte i vägen bakom datorn och syns inte heller, så varför köra utan. Blir ju som om man skulle ta bort antennerna på en router. :wacko:

Lita på Lenovo ?   det skulle inte jag göra B)

Du kan kolla lite på rank och omdömen innan du beställer.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antennen sitter ju liksom inte i vägen bakom datorn och syns inte heller, så varför köra utan. Blir ju som om man skulle ta bort antennerna på en router. :wacko:

Lita på Lenovo ?   det skulle inte jag göra B)

Du kan kolla lite på rank och omdömen innan du beställer.

 

Lycka till

 

Nej, jag litar överhuvudtaget inte på IBM/Lenovo jag bara vidarbefodrar vad dom har sagt och att överföringen beror på avståndet mellan router och dator. Självklart kan antennerna sitta kvar.

 

Har ringat in några intressanta förslag och dom kostar mellan 350-500 kr och överföring mellan 300mb och 800mb.

 

Det enda jag är förvirrad över är benämningen PCI Express, Mini PC Express och Half mini PCI Express - är lite otydligt.

 

Trodde min kortplats PCI Express x1 betydde varken mini eller half mini utan just PCI Express "normal".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite bilder till hjälp B)

 

 

Normal slots storlek på stationär dator.

 

post-15723-0-94400800-1441841187.jpgpost-15723-0-53711800-1441841201.jpgpost-15723-0-22881600-1441841216.gif

 

 

 

 

 

 

Mini PCI och  Mini PCI Express kort används till laptop och andra mindre                                                        Bild på Gigabytes mini PC  (har en sådan själv)

stationära datorer typ Intel NUC eller andra enkortsdatorer. (mini PC)                                                                                       

 

post-15723-0-19099300-1441841671.jpg                                                                            post-15723-0-42601000-1441845735.jpg                                           

 

 

 

 

 

                                                                            

 

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LGJ

 

Tack för den informativa uppställningen. Glasklart.

 

Har ju det minsta slotsfästet PCI Express x1 och på den nedre bilden finns tre storlekar - skall man tolka det som "normal" - half mini och mini? Min stationära dator skulle då kunna ta emot half mini och mini eftersom det guldplätterade fästet är identiskt till slots uttaget PCI Express x1 men olika storlekar på själva kortet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite bilder till hjälp B)

 

 

Normal slots storlek på stationär dator.

 

attachicon.gifimgext.jpgattachicon.gifslot-types2.jpgattachicon.gifpc_slots250.gif

 

 

 

 

 

 

Mini PCI och  Mini PCI Express kort används till laptop och andra mindre                                                        Bild på Gigabytes mini PC  (har en sådan själv)

stationära datorer typ Intel NUC eller andra enkortsdatorer. (mini PC)                                                                                       

 

attachicon.gifMiniPCI_and_MiniPCI_Express_cards.jpg                                                                            attachicon.gif51i2NesunRL__SY300_.jpg                                           

 

 

 

 

 

                                                                            

 

Skillnaden på Mini PC och Mini PC express - den till höger passar min kortplats x1.

post-15818-0-77757300-1441876016.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dem rekommenderar det antagligen för att intel är en av deras hårdvaru-leverantörer. (t.ex här http://geb.ebay.in/g/ImportHubViewItem?itemid=321480114218&NEW-LENOVO-WIRELESS-INTEL-CENTRINO-N-105-WIFI-CARD-04W3772 så är intel kortet märkt som ett lenovo).

 

Men det gör mig också lite fundersam du sa att det är ett pci xpress x1 kort men n-105 samt Canyon peak kortet verkar ju vara ett "PCIe Half Mini Card" till skillnad från pcix1 som vanligtvis ser ut som ett mera traditionellt pci kort ( http://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/Matrox-Announces-World-s-First-PCI-Express-x1-Graphics-Card-2.jpg)

 

så antar att kortet du ska ha är ett "PCI Express Mini Card" inte ett PCI Express x1" kort??

20120305043215_w.JPG

 

Edit: ser på moderkortet att det mycket riktigt är PCI xpress x1 inte "mini card" plats. red gärna ut denna förvirring om du vet :)

 

Skillnad mellan Mini PC och Mini PC express - den till höger passar min kortplats PC express x1.

post-15818-0-16111800-1441876191.jpg

Redigerad av roffe12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LGJ

 

Tack för den informativa uppställningen. Glasklart.

 

Har ju det minsta slotsfästet PCI Express x1 och på den nedre bilden finns tre storlekar - skall man tolka det som "normal" - half mini och mini? Min stationära dator skulle då kunna ta emot half mini och mini eftersom det guldplätterade fästet är identiskt till slots uttaget PCI Express x1 men olika storlekar på själva kortet?

 

Ja det är storleken på korten som skiljer, men jag ser ingen anledning att snacka mer om mini, halv mini  mm som är utan antenner och är i första hand till mindre datorer.

Du har en stationär dator och bör köpa ett PCI express x1 kort med inbyggda antenner enigt  tidigare länk. B)

 

Edit: ser nu att du fick tips på rätt kort typ redan i första svaret i denna tråd av si3rra.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är storleken på korten som skiljer, men jag ser ingen anledning att snacka mer om mini, halv mini  mm som är utan antenner och är i första hand till mindre datorer.

Du har en stationär dator och bör köpa ett PCI express x1 kort med inbyggda antenner enigt  tidigare länk. B)

 

Edit: ser nu att du fick tips på rätt kort typ redan i första svaret i denna tråd av si3rra.

 

 

Jo, så är det. Tack för informationen. Sierras första tips var ju rätt fast det var inte glasklart för mig då, ursäkta.

 

Sen skrev Sierra, citat:

"Edit: ser på moderkortet att det mycket riktigt är PCI xpress x1 inte "mini card" plats. red gärna ut denna förvirring om du vet :)

 

Så Sierra var inte helt 100 så därför svarade jag honom med förtydligande bilder.

 

Nu har jag beställt ett lämpligt kort med rätt format och hastighet så nu kan vi fortsätta med våra liv :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

Lycka till med nya kortet.

 

 

 
 

 

 

 

Har installerat nätverkskortet TP TL-WDN881 ND i nätverksplatsen och monterade antennerna baktill, inga problem och kopplade upp datorn och PC:n och Windows 10 lokaliserade kortet direkt, drivrutiner och mitt nätverk utan att jag behövde konfiguera eller köra installations CD:n som medföljde.

 

Hur smidigt och bra som helst. Hastigheten verkar helt okey - även om jag skall mäta noggrannare fortsättningsvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...