Gå till innehåll

Uppgradera till 8.1 PRO + Hyper-V


.RIHTT

Recommended Posts

Hej.

Senaste datorn till jobbet beställdes via dell.
Det är lite irriterande för det står inte någonstans att det är "bara home" version.
För det är Windows 8.1  PRO  jag vill ha.


Det är då bara "vanliga"  8.1     -x64  antagligen- msinfo ger ju inte så mycket.




1. Jag har hört att man kan uppdatera windows, eller snarare köpa till det sk Pro Pack:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/feature-packs




Är det någon som sitter på lite konkret info om det här?

Laddas det bara ner "moduler" som installerar nya funktioner.
Laddas det ner nycklar, som låser upp nya funktioner?

Eller måste man installera om hela systemet, isåfall hur omständig är den proceduren.



2. Anledningen är  Hyper-V

http://www.zdnet.com/pictures/run-virtual-machines-on-windows-8-1-with-client-hyper-v-a-quick-how-to/


Som jag hoppas också följer med en upgrade då, annars är det meningslöst.
Tror mig behöva Hyper-V clienten för att köra den migrerade xp datorn som jag ämnar
flytta till ny hårdvara. Eller snarare migrera från gammal hårdvara till ny virtuell instans - som körs på en bra mycket bättre hårdvara.


Annat + som är bra med Pro versionen är
RDC  (Remote Desktop Connection)  mfl saker som behövs.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din arbetsplats kanske har någon volymlicens för Windows 8.1 Pro som ni kan installera om datorn med? 

Kanske lättare att välja något av gratisalternativen till Hyper-V istället för att byta Windows licens? 

Beroende på vad du ska göra remote mot datorn kanske det går att lösa med Teamviewer, VNC, osv istället för RDC? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din arbetsplats kanske har någon volymlicens för Windows 8.1 Pro som ni kan installera om datorn med? 

 

Kanske lättare att välja något av gratisalternativen till Hyper-V istället för att byta Windows licens? 

 

Beroende på vad du ska göra remote mot datorn kanske det går att lösa med Teamviewer, VNC, osv istället för RDC? 

Volymlicenser, nej sådant existerar inte här.

Är du säker på att man måste "installera om"?

 dvs i Microsofts värld rubbet:

*installationsmedia  

*formatering-partionering av filssytem

*installation av OS

*evt återläsning av systemsäkerhetskopia

Hyper-V  verkar vara det fungerande,kompatibla sättet som behövs om jag måste försöka göra

den där volume snapshoten och migrera en fysisk xp dator till virtuell instans i ny hårdvara.

(HyperV ska tydligen ligga dold och finnas i 8.1 Pro)

 

 

Vi använder idag teamviewer lite väl mycket. 

Önskvärd metod vore att använda RDC, något som bara fungerar host i  Pro-datorer. . . 

 

Jag får nog ligga lågt ett tag med det här verkar det som.

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...