Gå till innehåll

Ställde till det rejält igår.


Recommended Posts

Jag lada ner ett litet program från PiratBay som jag inte borde installera men gjorde det ändå. Programmet var litet inte ens en MB men jisses så mycket som han bli installerar. Jag fick massor med okända och några kända program installerade. Men jag lyckades avinstallera alla dessa. Men det hjälpte föga varje gång jag startade datorn var det fortfarande massor med konstiga saker som kom igång.

Jag har Avast så jag körde igång det. Avast gick igenom datorn och meddelade att det måste göra en uppstartsskanning. Avast körde då detta och satte flera saker i karantän. Bland en del okända saker så fanns en del välkända program. Adobe reader, CCleaner, Exact Audio Copy, Office 2007 samt några till som jag inte kommer ihåg. Det här borde ju inte vara några konstiga program utan alla är väl rätt välkända.

Efter uppstartsskanningen gick inte datorn att starta. Den kom bara till ett fönster som meddelade att Windows behövde repareras. Bättre än så blev det inte.

Men ingen fara för jag hade ju ett ett program som heter Acronis True Image Home 2014 och hade sparat ett par kopior på hela C disken. Den innehöll bara Windows och alla program. Jag har använt Acronis tidigare för att baka tillbaka om jag installerat ett program som inte var riktigt vad jag hade tänkt mig och det fungerade helt felfritt.

Den här gången gick det inte. Jag startade med Acronis start CD och kopierade in min sparade C disk. Men efter det så var resultatet som tidigare. Så var ligger felet då?

Nu har jag installerat om Windows och håller på med programmen och nu går det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som är säker är aldrig på piratbay så slipper du bekymmer

Det är den största källa där man får in virus i sin dator

Dom flesta program där är infekterade

Punkt 2: Myndigheterna är och spårar alla som besöker piratbay

 

 

Är bättre att hålla sig till lagliga program så slipper man bekymmer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det är alltid kul när någon svarar men det var ju inget svar på det jag egentligen undrade över.

Varför markerar Avast kända programfiler som farliga och sätter dem i karantän?

Varför fungerade det inte med att kopiera in en sparad kopia på hela C disken?

När det gäller PirateBay så vill jag inte uppmana till något, men jag håller inte med er till fullo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför markerar Avast kända programfiler som farliga och sätter dem i karantän?

Varför fungerade det inte med att kopiera in en sparad kopia på hela C disken?

1. De kanske hade blivit ändrade av ett skadligt program som infekterar (ändrar) befintliga filer, t ex hänger på kod som gör att när du skulle ha startat Adobe Reader skulle du även ha startat något skadligt program.

 

2. Det kanske var ett rootkit som infekterat MBR och MBR skrivs ju inte över för att du skriver om C:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia.

Jag har varit lite slö så jag har inte kört Avast nu efter ominstallationen för att se vad som sägs om de olika programmen.

Jag har ju Acronis så när jag återställer C från min backup så skrivs även MBR över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...