Gå till innehåll

Tiden är inte ute..PosReady2009


.RIHTT

Recommended Posts

Hej.
Ett litet tips/trick 



Jag som många andra är ju vana med windows xp, man behöver ibland det för olika syften.
Kanske har du en miljö du inte vill överge med program,verktyg,data som inte går att "migrera" alls eftersom insatsen är för stor.
Många har kanske även målat in sig i ett hörn, dvs att man kan inte stoppa driften av något system man har rullande etc.
Att ta en xp pro sp1 skiva  och installera om i ny hårdvara hela tiden går inte heller hur många gånger som helst.


Uppdateringar upphört för XP?

= Njae..

Lösningen är POSReady2009   Embedded

Man kan köra "ett xp build"  med uppdateringar till 2019, dvs Microsoft driftar och håller dessa operativ i liv i 4 år till.
Se youtube guide:

 

 


1. Mit syfte är  Snabb, Säker Surf

 

Jag skulle lika gärna kunna tipsa detta i surf, guider eller säkerhet men syftet för mig är att köra det här som en virtuell dator. 
En "första instans" så att säga. Du kan ha andra behov, utvald hårdvara, en trött laptop som vill få nytt liv men inte bli google-host (chomebook)

*Den mesta exponeringen ut via internet, slösurfandet sker i detta istället för xp som har betydligt fler säkerhetshål.
*Den naturliga test-miljön också för allehanda saker, programmering mm  utan att riskera sin riktiga dator (systemkritisk) 

Detta specifika Operativsystem är framtaget mer för slutna terminaler, kiosk,pos och kräver alltså extremt liten
footprint jämförelsevis. Systemkrav likaså. 
Det är även från början nedskalat och har inte alls lika många moduler,windowskomponenter och i installationen kan du dessutom välja att customisera lite själv vilket jag kan visa längre ner.

 

Man får dvs en skön surfupplevelse, med ett gränssnitt man känner igen, enkelt , allt är sig likt men ändå mycket säkrare och snabbare.
De flesta program,drivrutiner som man laddar ner för "xp" fungerar även i det här.
Inga omvägar med livedistar, KDE linux,  enclosed browser och diverse lösningar som finns där ute för  "safe browsing". 

Åtminstone inbillar jag mig detta, och det här är nog inte många som kör.

 

Jag har alltså denna setup:

vmware= emulerar hårdvara, 1 PC med 512mb-uppåt valbar arbetsRAM, network adapters,mm.
guest OS=  PosReady2009

All surf sker spontant i den virtuella datorn, vill man addera lager av säkerhet kan man ju såklart även installera
+sandboxie
Så samtliga statistiska risker att drabbas av trojaner,elakartade koder,webbexploits för windows plattformen fastnar då främst i sandboxien och resterande
spill (mer avancerad kits som letar efter sandboxie specifika entries) hittar i bästa fall ut till min virtuella dator , som man med fördel kan blåsa och installera om eller ha flera varianter av. 
"expendable computer"

Alla bilagor, program man ska ha, filer laddas ner med fördel ner till denna, som en labb-miljö man har råd att riskera. 
Jag testar det mesta här först, mer hardcore vore väl att köra med helt isolerade offline datorer etc men vem gör detta i vardagen?
Det är ju to much, IT forensiker  rutiner....


2. Ladda ner den officiella  .ISO filen från Microsoft.
Registrera för din key

3. Jag installerade i vmware_player  lite annorlunda än i videon.

3a)  Man installerar utan easy install, PXE anrop till klienten sen väljer man sökvägen till isofilen och bootar om.
3b)  Därefter startas installationen
3c)  Välj interaktiv setup. 
3d)  Slå in din kod, eller de sk permanenta som verkar ha läckt ut av misstag som ger full key.
3e) Välj förvald disk utrymme (ca 40gb) du kan justera,   ta Create partition 
3f)   Välj aktiv partition du vill ha, i mitt fall partition 1 och fortsätt med Next.
3g)  Quick format, välj Språk, tidzon,  mfl

3h)  Installations type  (Intressant) 
Antingen kör du
"Full" om 2278 MB
"Minimum" 520 MB


eller "Custom"  (rekommenderar jag för den som ändå håller på med det här)

Här kan du påverka vad som ska finnas:
 
NET Framework 2.0  , POS for NET, hypterterminal,  IIS, indexing services, accessoaries, network services, 
inkl windows media player 11.  storleken på paging file 


3i)  Kom ihåg datornamn (ändra) jag valde något som inte röjer någonting om mitt system.
Lösenordet går inte att ignorera,blanka eller göra enkelt som i tidigare erfarna xp. 

 

Här krävs långt lösen med tecken! som knyts till  "Administrator" 

(Väljer man bort komponenten utilmanså kommer man heller inte in i händelse av tappat lösenord/ som Fysisk åtkomst för obehöriga   B)  )

3j)  Klicka vidare, TCP/IP settings enligt vad du har, eller lämna grått för automatik. Ange sen workgroup.  
Sen är det bara att köra !

Det kommer bootas om ett antal gånger och sen förhoppningsvis fungera. 


Alltid härligt med "nytt" skrivbord. En slags pseudo-pånyttfödelse som tillfredställs  :D 

vmware_posready_installed.jpg

Vad mer behöver man? 
Jo givetvis lade jag till ett light Antivirus på det här.
posready2009_vad_clean_istall.jpg


Lycka till.
Dikussioner om allmän säkerhet, sandboxie, virtuella datorer  välkomnas 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...