Gå till innehåll

Möss i huset


bonusvita

Recommended Posts

Jag har fått möss inne.


Det började med en stor råtta som hade tagit sig in via luftaren till avloppet på taket och sedan vidare in i trossbotten och in på vinden och ut i bostaden. Så anticimex kom och lade ut en stor råttfälla och en sådan där slickboll som råttor tydligen lockas av att slicka på.


Den råttan nonchalerade båda dessa fällor. Så jag såg ingen annat råd än att börja täcka varenda hål på vinden med plywood och plank för att se till så att råttan inte kunde komma in i huset den vägen.


Och det har nog lyckats, för jag har inte sett skymten av den sedan dess, jag har dock hört den i väggarna, så den är nog kvar.


Sedan så har jag fått möss inne i huset, det är åtminstone 1, men det kan vara flera. Och den fan är så smart att den petar bort godiset från fällan utan att fällan slår igen.


Jag har fått låna sådana där elektroniska råttskrämmor av mina föräldrar och jag har även fått låna deras katt som har bott här några dagar, men den katten sover hela dagarna och är ute på nätterna, det gör nog musen också.


Så ingenting av dessa varianter hjälper heller.


 


Musen kom in en dag när jag stod i duschen och kurade ihop bakom toaletten. Så jag fort ut och stängde in musen på dass. Efter att jag torkat mig och klätt på mig, så smet jag in och såg honom i ett hörne. Jag plockade nu bort allting på golvet och som han kunde använda som gömställe. Och såg noga till att han inte följde med mig ut när jag gick ner i källaren för att hämta en sprayburk 5-56 som jag tänkte använda för att knocka honom, nu när han var inträngd i ett hörne och jag visste var han var. Jag tog även med mig en kvast. Upp och in på toaletten och musen är puts väck... Han finns inte någonstans. Och det enda stället han har kunnat komma ut är under dörren som hade en glipa på en knapp cm.


 


Är det någon som har ett tips på hur att komma tillrätta med problemet?


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten musfälla (inte råttfälla) med en bit ost eller något annat "gott" är absolut det bästa. Det kan hända att den lyckas ta betet med livet i behåll några gånger, men fortsätt "mata" den... för eller senare åker den dit. Det finns även färdigbetade giftfällor att köpa.

5-56:an skall du nog ställa undan, djurplågeri är allvarliga saker.

 

Edit:

Annars kan du fånga den levande. En liten skogsmus (som det troligen handlar om) är lättämjd, och en trevlig kompis.  ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jordnötter är mumma för möss, men den fan plockar ur nöten ur slagfällan varenda dag.

Jag har även giljotinfällor och elektroniska skrämmor, jag har en katt, och anticimex giftboll. Ingenting fungerar!

Och jag kommer använda varenda medel jag kan för att fånga och döda den fan, jag har inte i syfte att djurplåga den, jag har i syfte att döda den, så idiotiska kommentarer undanbedes vänligen men bestämt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är det någon som har ett tips på hur att komma tillrätta med problemet?

 

Istället för en konventionell musfälla så skaffa en burfälla där den rackaren går in men inte ut.

Jag kör sådana i husets kryputrymmen. Sätts in i augusti precis innan skörden och tas ut i maj och då finns det bara några skelett och lite ludd kvar

 

Finns även för stora råttor

 

HMV

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...så idiotiska kommentarer undanbedes vänligen men bestämt!

 

JAG brukar vara tuff när det kommer till att hålla trådarna rena och sakliga. Jag är övertygad att det handlade om en vänligt tips med glimten i ögat... inte en idiotisk kommentar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter tips och sökande på nätet fann jag ut att glykolfällor kanske kan vara svaret.

Så jag gjorde mig en egen lösning med dessa ingredienser.

 

  • En 10 liters plastspann
  • En bit rep
  • En planka
  • 2 skruvar
  • Ett litet rör
  • En liter färdigblandad glykol
  • Tre liter vatten
  • En liten klick nötcreme

Det är en svag doft av glykol o huset nu, så kanske detta lockar, för traditionella musfällor fungerar inte.

post-13602-0-36328000-1443090889_thumb.j

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...