Gå till innehåll

Varför slutar saker fungera


bonusvita

Recommended Posts

Där jag har min dator är i mitt kontor.

Det är en bärbar dator med diverse kringutrustning. Allting är fast monterat, det innebär att jag flyttar aldrig på någonting, allting sitter där det har suttit i flera månader. Om jag flyttar på någonting, så gör jag det oftast när datorn är avstängd.

Men jag har genom åren haft problem med 2 saker främst. Dels usb-hubbar och dels routrar.

Dessa går ofta sönder, eller slutar fungera på ett rätt och riktigt sätt. Och det spelar ingen roll om jag köper den billigaste skiten är den bästa kvalitetsmaskinen eller allting mitt emellan. Efter ett tag slutar det helt enkelt att kommunicera med omvärlden.

Och vad beror det på?

 

Är det för att grejerna inte håller längre än så här?

Eller är det för att det strömmar för mycket data genom de olika kontakterna och ledningarna så att det är det som ger upp?

Eller är konstruktionen sådan att när garantin går ut så slutar maskinen fungera?

Eller är mjukvaran för gammal för datorns mer modernare mjukvara?

Eller är det idioten som sitter bakom tangentbordet (alltså jag) som har handhavningsfel och gör totalfel?

Eller är det något annat?

 

Nu senast är det en dyr usb hub som slutat fungera, det är glapp i den och vissa portar fungerar ena dagen andra inte och nästa dag fungerar inte de som fungerade igår.

Så jag köpte en billig usb hub och den tappar kommunikationen med den hårddisk som sitter i. Och det är 2 stycken hårddiskar där all min musik låg på, den ena disken får jag ingen som helst kontakt med alls längre, det är som om den inte existerar, varken på denna dator eller någon annan..

 

Så varför slutar saker och ting att bara fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB-hubbar har jag ingen erfarenhet av, men när det gäller routrar så delar jag inte din erfarenhet. Vi har sen ungefär ett år vår tredje router och då har vi nog haft router i 13 år. Vi har inte bytt router för att den gått sönder utan för att få en som klarar högre hastighet resp. bättre täckning och sen använt den äldre routern som reserv, t ex tagit med vid resor till folk som inte haft router för att de bara har en dator. Det är viktigt att placera routrar så att de hålls svala och inte överhettas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Material, tillverkningsmetoder och slitage skulle jag gissa är de vanligaste orsakerna.

 

När det gäller kringutrustning är det ofta så att strömadaptrar / omvandlare ger upp före produkten.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller hårddiskar och hubbar så lärde jag mig tidigt att det aldrig är en bra lösning. En extern hårddisk ska alltid sitta direkt i datorn. Om detta är ett bra tips eller inte vet jag inte, men kan gå i god för att det kan uppstå en del skumma problem om man samtidigt har hubben full av andra prylar. Likaså är det viktigt att hubben har tillräckligt med spänning att driva flera "tunga" tillbehör.

 

Routrar? Har faktiskt haft min beskärda del av problem under en tid. Bytte nog tre, fyra gånger under ett år. Vad som orsakade problemet vet jag inte riktigt, men efter att jag köpte min sista så har allt rullat fint. Misstänker att det fanns yttre påverkan då flera i kvarteret klagade på liknande problem (snabb fiber). Detta tillsammans med dålig hastighet så är det lätt att skylla ifrån sig. Har numera bytt plats till ett svalt och skuggigt ställe, precis som det nämns ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller routrar så är även jag ganska less på dem.

Häromdagen pajade min tredje router en Netgear WNDR4500 som bara var knappt tre år gammal.

Dessförinnan har jag haft D-Link, och Linksys som hållt i ett par år.

 

Börjar tro att dom är programmerade att bara hålla lite mer än garantitiden
 

"Det var bättre förr med inbyggda modem i datorn"   :D  och en teleuppkoppling

 

Väntar nu på min nya Netgear Nighthawk x6. Svindyr men ändå bara ett års garanti vilket jag tycker är alldeles åt h-e för lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utvecklingen är lite underlig på det här med kringutrustning för datortillverkare.

Har för mig att det var Apple som började med att inte ha med någon floppy på sina datorer, då var det bara cd som gällde, sedan var det väl Apple igen som ratade cd´n, då skulle man bara ha usb på datorerna, nu så är det moln som gäller. Alla andra datortillverkare följer ju varandra, så snart har vi väl inte ens en dator! Men när utvecklingen blev till usb så inte fan kom det fler usb-portar på datorn, för att kunna driva allt och ändå ha en över så att man slapp koppla loss något för att kunna tömma kameran t.ex...

Men det är väl som stereoanläggningen hemma, ett tag hade jag en fantastisk samling med cd skivor och lp skivor. Jag har fortfarande en fantastisk samling, men jag har inte lyssnat på dem på flera år, de står bara och tar plats i hyllorna och på golvet och jag har inte hjärta att göra mig av med dem. Detta bara för att man lyssnar på musik över streamning!

 

Men jag håller med dig Manneman, skall man ha kringutrustning så skall den finnas i datorn, allting annat är förkastligt.

Jag har förlorat mer matrial på grund att jag inte har råd att skaffa större datorer som har plats för mer utrymme, utan bara köpt mindre externa delar som antingen har sönder varandra eller inte klaras av att drivas på det viset.

 

För nåt år sedan skaffade jag mig en mobil 4g router från min bredbandstjänst. Och den håller fantastiskt bra. Jag måste starta om den lite då och då, men annars perfekt.

Men de externa routrarna har hållt i knappt ett år, så fort garantin har gått ut så har maskinen slutat fungera... Konstigt!

Tänk om samma sak gällde för bilar? Hur många biltillverkare hade vi haft kvar i världen då?

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror på handhavandefel och/eller otur. Jag kan inte minnas att jag haft någon datorhårdvara/hemelektronik/vitvaror som gått sönder annat än genom fysiskt slitage och då långt efter garantitiden gått ut. T.ex mekaniska hårddiskar, möss och tangentbord. 

 

Tänk om samma sak gällde för bilar? Hur många biltillverkare hade vi haft kvar i världen då?

Många fler eftersom de sålt fler bilar? :)

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...