Gå till innehåll

kontorsstolar / skrivbordsstolar erat val ?


alex_m

Recommended Posts

Hej

 

det finns ju en hel del skrivbordsstolar att välja mellan och jag sitter mycket framför datorn både privat och kontorsjobb.

 

Vad använder ni kanske priorierar ni detta eller inte?,  känner att efter många års användande att jag har börjat fått vissa problem med nacken rygg  m.m

 

Möjligtvis pga av att jag själv inte prioriterat detta innaneller suttit fel, man hänger framför skärmen så att säga.

 

Har ni några vettiga val av bra kontorsstolar, vet att det kommit sk. gaming stolar, men dessa går bort för mig, jag gillar inte utseendet men de kanske är bra för vissa,

 

 

vad sitter ni på framför datorn alla tips välkommnas

 

pris är mindre viktigt utan det är er erfarenheter av sittkomfort som är viktigast

 

trevlig helg

mvh  alex

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En begagnad Kinnarp-stol, inköpt i en affär för begagnade kontorsmöbler. Jag har haft den i 10 år eller så och den är i lika bra skick fortfarande, till skillnad från tidigare Ikea-stol (mellanprisklass på Ikea då) som började gå sönder efter bara ett par år.

 

Men ingen stol kan hindra att man hänger framför skärmen, det måste man tänka på själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker stolen tillsammans med bildskärmen brukar vara de mest underskattade investeringarna vid en arbetsplats/speldator vilket är märkligt eftersom det är de två saker som påverkar en mest när man sitter vid datorn. Och med tanke på hur länge man kan speciellt stolen så är det väl investerade pengar. 

 

Har haft några av de mer påkostade stolarna från IKEA, Jysk och liknande tidigare, en del sköna för stunden men inte särskilt bra i längden. 

 

 

Jag har en Kinnarps 6000 på jobb. 

 

IMG_3440.jpg

 

Den är ok men inte att sitta på 40 arbetstimmar i veckan. 

 

Hemma har jag en Malmstolen 4000

 

2810507961.jpg

 

För mig är den avsevärt bättre än Kinnarpsen.

 

Samma stol passar inte bäst för alla. Har du möjlighet att provsitta en längre stund är det att bra för det är svårt att avgöra på bara några minuter hur en stol kommer kännas efter längre pass. Kanske har du någon bekant som har en intressant modell eller kan få låna hem och prova från butiken. 

 

 

Bilderna är föresten lånade från Google, det är inte min tapet.  :)

 
Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den malmstolen som nicklas har här har jag funderat på, även varit intresserad av "ullman" stolen när man kollat på nätet,  då främst denna

http://www.swedoffice.se/products-a-oe.php?id=19721, fler butiker har den men detta var första bästa länken.

 

 

men som ni säger så gäller det nog att provsitta före köp Någon som har erfarenhet av ullman´s stolarna ?

 

mvh alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Gör följande:

Prioritera efter behov  -  Du verkar sitta mycket tid då tycker jag du ska investera i en bra stol (i förlängningen din hälsa) samt kombinera med ståbord/sadel-liknande pallar hur komiskt det än känns.


Prova! Jag har åkt och provsuttit för det ska ju kännas rätt för just dig.Inte för att man kan sitta 5 timmar på IKEA och känna efter utan att folk glor men du förstår...


Jag valde denna:  

arozzi-torretta-xl-gaming-chair---black.
Det är ju "Gamingstol" som man sitter jävligt skönt i, tyg föredrar jag. Man kan fälla ner och har bra stöd för armar,etc sen ser den ju lite kul ut också förstås. 
Vore kul ha en på jobbet också för reaktionerna. :D

Redigerad av .RIHTT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har tillgång till en butik som säljer begagnade stolar så ta dig en titt där. Köpte själv min stol hos http://www.bafab.se/och jag är mycket nöjd med vad jag fick.

Men trots att den var begagnad var den dyr men en ny kostar ju minst det dubbla.

Bafab var inte så knussliga heller. Jag köpte först en Höganäs Plus 381http://officeline.wolfganghosting.com/Image.aspx?CatId=41&Id=332men det var verkligen inte bra. Konstig upphängning av ryggstödet. Så då bytte jag till en RH Logic 400 http://shop.ergona.se/arbetsstolar/kontorsstolar/rh-logic-400. Jättebra stol.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...