Gå till innehåll

Uppdatera till windows 8.1 går ej


carjoh
Gå till lösning Löst av carjoh,

Recommended Posts

Efter problem med datorn tidigare i  veckan bestämde vi oss för att ta tag i uppdatering från windows 8 till 8.1. Vi provade men får felmeddelande att det inte går att uppdatera samt en felkod ( precis samma resultat som tidigare). Den stannade som tidigare på 82%. "Kunde inte uppdatera till ... 0xC1900101-0x30018

 

Efter att ha läst en hel del trådar och tips så provade vi att köra SFC/scannnow och efter 57 % stannar den och säger att där finns skadad fil som ej gick att reparera. Körde  refresh av Win8, som nämnts och sedan windows update ( 179 uppdateringar..). Provade SFC/scannow igen och den stannar på 55%. Såg att man kunde få upp det på textfil, förstår den inte, men det verkar inte vara något fel där..? 

 

Någon som kan hjälpa oss?

Tack på förhand!

 

 

Bifogar filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tillgång till återställningsskivor som levererades med datorn? Eller en återställningspartition? Hur du använder det sistnämnda finns att läsa i datorns manual... men går mer eller mindre ut på att starta datorn med en specifik knappkombination. Därefter får du datorn helt som den var när du packade upp den, alltså fabriksåterställd. Om du har återtällningsskivor så bootar du bara datorn på dessa och följer instruktionerna. 

 

Fördel: Datorn är helt ren och inga filer är korrupta... uppgradering kommer troligen gå utmärkt om det inte är någon typ av bloatware som spökar.

Nackdel: Du kommer troligen bli av med allt om du inte har sparat dina filer på annan disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet som Cecilia länkar till ovan kan vara en idé... håller tummarna! Skulle inte det fungera så ser jag inget praktiskt alternativ. Har jobbat med alldeles för många datorer där det var problem att uppdatera från 8 till 8.1 där t o m MS ger tipset att fabriksåterställa (ren OEM-installation) innan uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nej det gick inte.

Om jag går in på acer och tittar på drivers o bios hur vet jag vad jag ska välja för uppdatering ( säkert ett självklart val men inte för mig ...)

Kontrollerade med upgrade assistent och

De program som inte ska vara kompatibla var visual studios tools och realtek USB 2.0 card reader.

Redigerad av carjoh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick inte? VAD gick inte? Att installera 8.1 från nerladdad ISO-fil?

 

Prova då att börja med att avinstallera Studios Tools och Realtek USB 2.0 Card Reader... den sista av dessa förvånar mig dock lite... men gör det ändå. Starta sen om datorn och prova installera 8.1 igen.

 

Jag har varit med om att ett skitprogram från Packard Bell har hindrat datorn att uppgradera till 8.1 så allt är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Efter att ha provat Cecilias tips och vi ändå fick samma meddelande fortsatte jag leta, och läsa, och såg att man på flera ställen pratade om det trådlösa nätverkskortet. Tror att du också tipsat om det Cecilia på ett annat ställe. Jag vågade inte ge mig på Bios och avinstallera visuals studio tools vet inte riktigt vad det används till)

Så det fick bli så - vi avinstallerade det trådlösa nätverkskortet, och virusprogrammet, och DÅ kunde vi installera via Cecilias länk!

Så nu är 8.1 inne och vi går vidare mot w 10!

Tack snälla för er hjälp och era tips!

Mvh

Redigerad av carjoh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...