Gå till innehåll

STOP error trots startskiva


.RIHTT

Recommended Posts

Det här är helt otroligt.

Jag har en xp-dator som plötsligt i somras inte startade pga

\Windows\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM is missing or corrupt


Trots otal reparationsförsök,liveskivor så återstod bara alternativet ominstallation
 

 

1. Ominstallation via preinstallation environment

Klockrent fixade jag en bootbar usbsticka med en startskiva + .iso avbildning på.
Hela måldisken formaterades om igen till NTFS, och Windows installerades.

Jag har loggat in på datorn ifråga, men saknat drivrutiner
Åter igen, jag har haft igång datorn flera dagar och flyttat filler med externa diskar osv så jag har inte kört
"live" från startskivan av misstag eller något sådant. Efter en seghet förut idag då den slutade svara på samtliga inputs stängde jag av den.


Sen startar den inte igen, med samma fel !
Notera, denna iso är perfekt referens från Microsoft officiella nedladdning.
Den har inget samband med datorns skick/system från innan så att ni inte tror jag installerar en dålig version eller något såndat, för vad är oddsen att just
config\system  är skit ? Den enda gemensamma nämnaren är ju HÅRDVARAN/ DISKEN

\Windows\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM is missing or corrupt



2. Boot från Startskivan

Av någon anledning så måste man montera ur disken, annars så kommer man aldrig in i usb-startskivan  iht trots att absolut ingenting har ändrats
(boot order mfl  BIOS inställningar) :ph34r:

Förstår ni logiken?  eller snarare kontralogiken...

*BIOS och hårdvaran bör ju vara överordnade alla evt  system/OS man installerar på en disk.
*BIOS är inställt för att finna usb och prioritera dessa som  hdd före fdd-mode , det är ju så jag installerade .iso från början!
*Men med den korrupta installationen så hamnar man alltid på felmeddelandet,den skippar alltså fundamentalt BIOS och boot order!
*Och letar istället efter hårddisken och MBR därpå   (Windows sätt att leta efter första aktiva partition?)

*Så enda sättet att åter starta min  usb-startskiva är att montera  bort hårddisken.

Då läses startskivans filer in istället, windows logan dyker upp via preinstallation environment

Helt på rätt väg kan man  tycka...



 

Men sen blir det  STOP-BSOD

STOP:  c000021a  {Fatal System Error}
The Verification of a knownDLL failed, system process terminated unexpectedly with a status of
0x0000221  (0xe106e530  0x00000000 ).
the system has been shut down




Jag häpnar.
Vad är det som gör att 2 lokala installationer på en hårddisk
samt en helt isolerad startskiva (på usb sticka)
kan krascha!?!?!?!?!?!

Jag menar, startskivan borde ju vara läsas in i datorns arbetsmnne och för säkerhets skull är den eventuella felkällan
urmonterad (disken) men att inte ens detta går är ju löjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Update*

Verkar som integriteten,dvs startskivan också är korrupt (testade mot en annan dator nyss)


Hur sannolikt detta är vill jag inte ens gå in på  :angry: 
Bränner om den as we speak...


Förtydligande av min problematik

1. PC med windows xp startar ej, pekar på logiskt fel  (corrupt config fil ur system32)
2. PC går ej laga.
3. PC installeras om med skapad usb-startskiva,  bootorder ändrad i BIOS*
4. PC och dess hårddisk formateras om & Windows installerar OK.
5. Nyinstallerad PC gör login,funktionellt skrivbord startar, diverse filflyttning sker med externa diskar OK.
6. Nyinstallerad PC startar plötsligt inte efter reboot (samma fel som 1 )
7. Nyinstallerad PC når ej startskivan plötsligt, krävs urmonterad disk för att usb-boot order (*ej ändrat)  ska träda i kraft
8. Startskivan läser in filer men blir STOP bluescreen  meddelande fel
9. PC kör nu memtestx86  etc...

=
2 Logiska fel på samma sätt oavsett ominstallation & källa (OS från olika ursprung)
1 STOP bluescreen på själva startskivan varvid ominstallation blir omöjlig! dvs helt utlåst läge...

 

Redigerad av .RIHTT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt. 

Kommer bara köras lokalt utan internet för diverse tester & att ha mysql server i. 

Mycket riktigt är disken nog inte i bra skick.
Dock inga smart-larm eller indikationer på andra sätt.


Jag har löst mitt problem.
Genom att helt enkelt bränna en ny startskiva-formatera usb minnet och sedan installera om måldatorn igen.

Man blir ju lite häpen när t om  installationsmediumet  lägger av att fungera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Startfel åter igen


Det är helt sinnesjukt,otroligt det här. Efter varje omstart (Reboot)
så kan inte Windows starta.

Det är alltid något i  system32 mappen som verkar saknas!

Den här gången fick jag tag i hela paketet av drivrutiner.
AMD , ATI ,display , audio, GigaLan realtek, PCI,  integretad bus,  ATI south bridge , mfl
och installerade i princip allting utan att starta om då,av rädsla att inte komma in igen.
 

Vad fan kan man göra?

I Win 7 osv kör man ju lämpligen  sfc /scan  för att verifiera systemfiler mm men det här är ju xp...

Automatiska uppdateringar lär väl knappast fixa biffen?
Jag behöver på något vis ladda ner alla sys,dll,filer mm som verkar saknas eller korrupta
Det är saker ur  SP3 paketet

hidusb.sys
ksuser.dll



Hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i disken felet är.. troligtvis så är ett kluster precis där den filen finns som visar felet..

Om du har möjlighet så lågformatformatera disken det tar lång tid..beroende på storlek men det kan med öite tur rädda disken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...