Gå till innehåll

Felkod: 0xc0000001. Du behöver använda återställningsverktyg.


VladAr

Recommended Posts

Surface Pro 3/ Intel Core/ i5/ 64bit/ 128GB/ 4GB RAM/ Sept.2014Win8.1-> Aug.2015Win10 (via lilla Windows-knappen).

 

Hej forumet!

Vid strömpåslag dök upp meddelanden:

 

1) "Ett problem har uppståt på datorn. Den måste startas om. Omstart utförs automatiskt.

Om du vill ha mer information kan du söka efter det här felet online senare:

DRIVER_UNLOADED_WITHOUT_CANCELLING_PENDING_OPERATIONS (SurfaceintegrationDriver.sys)".

 

1:an försvann (den återkommer vid varje strömpåslag) precis efter jag hunnit läsa färdigt och ersattes av:

 

2) "Återställning

Datorn kunde inte startas korrekt.

Flera försök har gjorts men OS på datorn kan inte startas och måste därför repareras.

Felkod: 0xc0000001

Du behöver använda återställningsverktyg. Om du inte har något installationsmedium (t.ex. skiva eller USB-enhet) kontaktar du datoradministratören eller dator-/enhetstillverkaren.

 

Tryck på Windows-tangenten om du vill visa UEFI-inställningarna".

 

2:an försvann precis efter jag hunnit läsa färdigt (den återkommer vid varje strömpåslag).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Datoradministratören (jag) googlade felkoden i en timme utan att hitta bot för just Win10.

Dator-/enhetstillverkaren googlades utan att hitta bot för just Win10. 

Alltomwindows / Windows 10-forumet googlades utan att hitta bot för just ovanstående i Win10.

Tryck på Windows-tangenten visade inte UEFI-inställningarna, visade ingenting.

 

Nu ligger mitt hopp hos Cecilia, si3rra, LGJ, Manneman, o.s.v.

Vad / hur göra?

Tacksam för snabbt svar. Detta skickas från gamla XP-datorn som är kvar som reserv.

P.S. Senaste två dagarna ändrades tid och datum vid första påloggning utan min medverkan. Dåligt tecken på vad komma skall? D.S.

___________________________________________________________________________

Hittade följande, nedan, utan att få igång min SP3 (den visar endast ovannämnda meddelanden, ingen respons på tangentknapptryckningar) :

 

DeltaRanger509 replied on September 30, 2015In reply to No IDLady's post on September 30, 2015

Thank you SO MUCH No IDLady. Those steps fixed my machine as well (I actually didn't do anything once I booted into safe mode, just a simple restart). I was terrified of losing everything on this machine, so thanks again for rescuing me!

No IDLady replied on September 30, 2015FPRIVATE "TYPE=PICT;ALT=See post history"

Well, I have my SP3 up again, but it wasn't easy and I'm not feeling very secure. I tried using the downloaded recovery image to do System Restore, which failed. Startup Repair failed. I tried using Refresh, and that failed, too. I think I tried every option -- multiple times -- other than Reset (I didn't want to lose my files, which I hadn't backed up in a little over a week).

What finally worked for me was getting to the Command Prompt to enable the legacy Advanced Boot Options to allow me to start in Safe Mode by hitting F8 when restarting. My SP3 was then able to start, although it didn't seem to restart in Safe Mode, so that's confusing to me. It did some system disk check and repair, IIRC, and then started normally. Whew. I've rebooted several times and all seems well, and the Firmware Update shows as successfully installed.

 

[–]HYPERLINK "https://www.reddit.com/user/jpgivens"jpgivens 1 timme sen

Happened on one of my SP3s today. Booting to safe mode after entering the bitlocker key worked. Rebooted after entering safe mode and all is good - for now.

Redigerad av VladAr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

I förmiddags (1/10) var jag på Elgiganten (köpte SP3 där i maj) för support /råd. De kunde ej hjälpa. Hänvisade till MS-chatt för råd.

MS-chatten var stängd trots att arb.tiden är vardagar 09:00 - 18:00.

Kammade igenom nätet igen efter lösningen igen utan att hitta ett svar passande min datorsituation.

73 visningar i alltomwindows Windows 10-forumet gav inga svar på problemet. 

 

Loggade in i MS-chatten. Fick endast se beskedet att garantin går ut i nov. 2016 och att Tekn.support hade gått ut i feb. 2015 (jag köpte datorn i maj). Fick inte ens börja chatten. MS kundvård. Tack för den.

 

Är det ingen som kan lösningen på detta problem?

Redigerad av VladAr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... en Surface Pro 3? Har du något installationsmedia?

 

Spontant så behöver du göra en återställning/reparation. Hur detta funkar på en SP3 vet jag faktiskt inte... men fungerar tangentbordet vid boot så kanske du ska testa de tips som ges enligt ovan tråd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... en Surface Pro 3? Har du något installationsmedia?

 

Spontant så behöver du göra en återställning/reparation. Hur detta funkar på en SP3 vet jag faktiskt inte... men fungerar tangentbordet vid boot så kanske du ska testa de tips som ges enligt ovan tråd. 

Tack för svaret.

 

Fick inget installationsmedia vid köpet.

 

Kan ej testa några hittills hittade tips p.g.a. att inget händer vid tryck på tangentbordets knappar. 

 

Var på säljarens (Elgiganten) serviceavdelning. De kan ej hjälpa. De hade inget återställnings- / reparationsverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom detta felet bara från ingenstans eller var det kanske vid en fabriksåterställning? Efter att ha skummat över lite olika forum så verkar detta ha hänt andra.

 

Personligen har jag bara gjort en ominstallation på en Windowsplatta en gång tidigare och det var ett h*vete... framförallt för att plattor har en speciell typ av komprimering på sina Windowsinstallationer. Ofta går inte att använda något annat än det som finns på återställningspartitionen. I mitt fall blev det att köpa en kabel som delar USB-porten till 2. Fick ha den ena till ett USB-minne för windowsinstallationen och den andra till ett usb-tangentbord. Det sistnämda var för att jag skulle komma åt UEFI för att bl a stänga av Secure Boot och komma vidare med en "ren" installation.

 

Så länge din Surface lyder under garantin (vilket den gör) så bör du nog hellre åberopa den där du köpte plattan. Dock får du räkna med att bli av med all info, men här handlar det om att rädda plattan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för samma felkod på en HP..det blev nyinstallation av w10 home x64 för att avhjälpa felet. Innan fick jag meddelande om att det fanns en felaktig usb enhet... mus är det som finns på laptopen.. tog bort den men datorn gick inte att reparera..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garanti - utbyte?

Servicekillen på Elgiganten sa att datorn måste:

-  återställas,

- de hade inte återställningsverktyget p.g.a. att det är licensierat, häpp (!?),

- att jag skall skicka datorn på egen bekostnad till Infocare i Växjö för reparation. (När jag kollade upp Infocare visade det sig att de inte hade ngn koppling till Microsoft ö.h.taget. Alltså, ingen av Microsoft auktoriserad verkstad,

- att jag skall betala alla kostnader förknippade med problemet,

- och slutligen att ärendet täcks inte av garantin.

Jo, tjena!

Tog kontakt med konsumentrådgivningen. Svaret är: "Elgiganten är ansvariga att datorn fungerar, förutsatt att mjukvaran från Microsoft  ingick i köpet.

Konsumentköplagen är tillämplig vid fel i varan.  Vid fel i vara har säljaren rätt att åtgärda felet inom rimlig tid  vilket enligt praxis är 2-3 veckor. Var noga med att  berätta att du behöver få felet åtgärdat senast inom den tiden eftersom du behöver datorn, se också till att det noteras på serviceordern. Meddela också  att om datorn inte är klar och felfri efter den utsatta tiden kommer du att behöva en nya dator alternativt en lånedator under din resa. Kan företaget inte  ge dig det så har du i sådana fall rätt att göra ett så kallat täckningsköp dvs köpa en annan dator och kräva Elgiganten på kostnaden".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom detta felet bara från ingenstans eller var det kanske vid en fabriksåterställning? Efter att ha skummat över lite olika forum så verkar detta ha hänt andra.

 

Personligen har jag bara gjort en ominstallation på en Windowsplatta en gång tidigare och det var ett h*vete... framförallt för att plattor har en speciell typ av komprimering på sina Windowsinstallationer. Ofta går inte att använda något annat än det som finns på återställningspartitionen. I mitt fall blev det att köpa en kabel som delar USB-porten till 2. Fick ha den ena till ett USB-minne för windowsinstallationen och den andra till ett usb-tangentbord. Det sistnämda var för att jag skulle komma åt UEFI för att bl a stänga av Secure Boot och komma vidare med en "ren" installation.

 

Så länge din Surface lyder under garantin (vilket den gör) så bör du nog hellre åberopa den där du köpte plattan. Dock får du räkna med att bli av med all info, men här handlar det om att rädda plattan. 

Tack för svaret.

Datorn fungerade u.a. i flera veckor med alla löpande uppdateringar efter uppgr. till Win10 av MS via den lilla MS-ikonen. Den 29/9 släppte MS tisdagsuppdateringar i vanlig ordning.

När frugan startade datorn på morgonen den 30/9 fick hon "ngt meddelande om uppdatering" och sedan följde meddelandet jag nämnde i början på tråden.

Efter alla mina misslyckade försök att få liv i plattan googlade jag "DRIVER_UNLOADED..." och upptäckte att en mängd folk bad om tips och hjälp med samma problem både i svenska och angloamerikanska forum. De svaren jag postade i tråden var bot för vissa av dem som kunde komma in i datorn. Jag var dock helt utestängd från min. Och svaret var ju att "datorn måste repareras". 

Betr. garantin se svaret till gsb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för samma felkod på en HP..det blev nyinstallation av w10 home x64 för att avhjälpa felet. Innan fick jag meddelande om att det fanns en felaktig usb enhet... mus är det som finns på laptopen.. tog bort den men datorn gick inte att reparera..

Tack för svaret.

Det värsta är att datorn var icke kommunicerbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis.. inget gick att göra. Min försökte en automatisk reparation..men den frös alla gånger. Det blev en nyinstallation. Nu när jag följt tråden verkar felet vara detsamma, det var efter veckor av användning och uppdateringar från ms utan problem och efter en uppdaterin så hux flux död. Konstigt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Igår kontaktade jag Microsoft i Kista för att reda ut ansvarsfrågan. Varför MS inte ger återställningsverktyget för SP3 till återförsäljarna. Det påstås ju att Win10 är det bästa MS har skapat på länge. Man får nästan tro att SP3 borde botat sig själv (vilket den i rättvisans namn försökte göra några gånger enl. meddelandet på skärmen) så avancerad som den påstås vara.

MS var förvånade att Elgiganten inte laddade ner återställningsverktyget från MS webbsida. Så enkelt var det. Dock, försvårt för Elgiganten.

Jag laddade ned ÅV för SP3 (5,07GB) igår hos en vän (det gick ej på min reservdator med XP/IE8) på en Lenovo ThinkPad/Enhanced Experience3/i5/Win7, med Telias trådlösa internetanslutning (634kB/s). Det tog ca fem (5) timmar (!).

Slutresultatet blev en Zip-fil på nämnda 5,07GB som vägrade flytta till min Kingston 32GB DataTraveler 100 USB 3.0/2.0.

"Filen är för stor" (!).

Är det ngn av forumets meddlemar som vet hur flytta Zip-filen till nämnda USB, så är jag tacksam.

Redigerad av VladAr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

 

Kan ju bero på att minnesstickan inte är formaterad för att ta in större filer än 2 Gb ?

Tack för snabbt svar.

Men, om det är så, vad, var och hur kan jag göra ngt åt det, tack? 

Redigerad av VladAr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Formatera om stickan till ntfs..

Tack för svaret.

FAT32 är kravet.

Laddade ned återställningsbilden på stickan.

Följde MS anvisningarna, kom in i UEFI, konfigurerade ändrad startorder till USB->SSD. 

Exit ur UEFI. Återställningsnyckel begärdes och fyldes i.

Resultat: samma gamla meddelandet om att datorn måste repareras.

 

Då var det dags att följa receptet från IDLady på nätet (som jag citerade initialt).

Kom aldrig åt "kommandotolken" för att göra det möjligt för äldre (d.v.s. betecknar mjukvara eller hårdvara som har ersatts, men är svår att ersätta på grund av dess omfattande användning)  "avancerade startalternativ" för att tillåta mig att starta i felsäkert läge genom att trycka F8 vid omstart.

Är det ngn bland forumets meddlemar som begriper bättre hur hen lyckades få igång hens SP3, så är jag väldigt tacksam?   

Redigerad av VladAr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påvisa för Elgiganten vad du gjort... och hänvisa till de konversationer du haft med MS och konsumentverket.

Kommer du inte vidare nu så kan du inte förväntas lösa det själv. Dessutom känns det som ett hårdvarufel nu, eftersom disken inte vill bli installerad.

Själv? Jag hade nog testat med ett usb-tangentbord för att komma vidare. Likaså hade jag avaktiverat SafeBoot i UEFI och provat igen

Hur kommer du åt Recovery på din platta? Alltså för en Hard Reset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påvisa för Elgiganten vad du gjort... och hänvisa till de konversationer du haft med MS och konsumentverket.

Kommer du inte vidare nu så kan du inte förväntas lösa det själv. Dessutom känns det som ett hårdvarufel nu, eftersom disken inte vill bli installerad.

Själv? Jag hade nog testat med ett usb-tangentbord för att komma vidare. Likaså hade jag avaktiverat SafeBoot i UEFI och provat igen

Hur kommer du åt Recovery på din platta? Alltså för en Hard Reset

Tack för svaret.

 

Var på Elgiganten. Din feldiagnos verkar stämma om man skall tro serviceflickans arb.rapport nedan. Hon testade med ett USB-tangentbord och jag hade avaktiverat SafeBoot i UEFI igår natt.

Serviceflickan kämpade i en timme utan att komma längre än jag. Min SP3 åkte iväg till Växjö och jag fick en lånedator.

Fick skriva på en lapp med följande felbeskrivning, citerar: "Enhetspartion har gått sönder i Surface pro efter försök till att installera win 10. Bitlocker nr krävs men den säger bara att det inte går att gå vidare. Arb.rapport: Vi betalar om det inte täcks av garantin då vi inte kan fixa det i butik".

Med tanke på att förra servicekille avspisade mig efter fem (5) minuters dialog och jag lämnade butiken med tanken ALDRIG MER ELGIGANTEN!!! måste ta det tillbaka efter dagens erfarenhet. Kan inte säga än gott slut innan jag får min SP3 fungerande utan några debiteringar från Elgiganten.

Men jag kan redan nu tacka alla som har försökt hjälpa mig i en desperat situation, TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriver dom på serviceordern "Vi betalar om det inte täcks av garantin då vi inte kan fixa det i butik" så kan du andas ut... du har det ju svart på vitt!

Komplettera gärna tråden när ärendet är avslutat så vi får reda på vad som gjorts osv.

 

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Skriver dom på serviceordern "Vi betalar om det inte täcks av garantin då vi inte kan fixa det i butik" så kan du andas ut... du har det ju svart på vitt!

Komplettera gärna tråden när ärendet är avslutat så vi får reda på vad som gjorts osv.

 

// Manneman

19/10 f.m., uppringd av Elgiganten, min SP3 var klar, men de ville ha mitt lösenord till Microsoftkontot !? Det fick de inte.

21/10 f.m. / e.m., var på Elgiganten vid öppnande. Kollade datorn. OS var 8. Nej, tack. Jag lämnade 10:an och 10:an ska jag ha. Fick hämta den på e.m. med fräsch 10:a.

Elgiganten tog inte ett öre för jobbet. Kudos!

Datorn har fungerat u.a. i fem (5) dagar. Den klagar på nyinköpt SanDisk Cruzer Blade 16 GB. Uppmaningen "Flyttbar disk (D:). Ett problem har uppstått med den här enheten. Genomsök enheten nu och åtgärda problemet."

Skall titta på det när jag hinner. Är det ngn som vet vad det är för problem? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen ska 10:an bara initiwra den som sin egen.. jag får samma på alla mina utom de jag tillåter formteras i w10.. men de funkar ändå fast det ska inte behövas kan man tycka

 

Tack för svaret. Känner mig lugnare nu.

Blev orolig att datorn kommer att strula igen eftersom innan den kraschade fick jag varenda gång jag stoppade in en USB flagga med uppmaningar att åtgärda problemet med filhanteringsenheten. Efter klick på "åtgärda" fick varje gång beskedet att inget problem kunde hittas.

Man förväntar sig inte sådana dumheter av 10:an.    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...