Jump to content

Recommended Posts

Hejsan!


Hur gör jag i Excel för att bara behålla ett exemplar och ta bort kopiorna så att säga utan att behöva göra detta manuellt?
I verkligheten består kolumn A av personnamn och kolumn B av gatuadresser och det är 3500 poster i min fil jag behöver bearbeta
och vill komma på en automatisk tidsbesparande metod så man slipper gå igenom dessa rader manuellt för det tar enorm tid.
(Mjukvaran är Excel 2010)


I exemplet nedan ser ni ett Excel-blad med olika bokstavskombinationer och siffor.
Det jag endast vill behålla ett exemplar av (grönt) är där kopiorna (rött) har samma
bokstavskombinationer. Det som är ofärgat är unika poster så att säga!d


Exempel:
 

  Kolumn A Kolumn B Rad 1 A A Rad 2 A B Rad 3 A C Rad 4 B A Rad 5 B B Rad 6 B C Rad 7 B D Rad 8 B A Rad 9 B B Rad 10 B C Rad 11 C A Rad 12 C B Rad 13 C C Rad 14 C C Rad 15 C D Rad 16 C E Rad 17 C C Rad 18 C D


Tack så mycket på förhand för er hjälp! :)

MVH at1981 !!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...