Gå till innehåll

Recommended Posts

Hejsan!


Hur gör jag i Excel för att bara behålla ett exemplar och ta bort kopiorna så att säga utan att behöva göra detta manuellt?
I verkligheten består kolumn A av personnamn och kolumn B av gatuadresser och det är 3500 poster i min fil jag behöver bearbeta
och vill komma på en automatisk tidsbesparande metod så man slipper gå igenom dessa rader manuellt för det tar enorm tid.
(Mjukvaran är Excel 2010)


I exemplet nedan ser ni ett Excel-blad med olika bokstavskombinationer och siffor.
Det jag endast vill behålla ett exemplar av (grönt) är där kopiorna (rött) har samma
bokstavskombinationer. Det som är ofärgat är unika poster så att säga!d


Exempel:
 

  Kolumn A Kolumn B Rad 1 A A Rad 2 A B Rad 3 A C Rad 4 B A Rad 5 B B Rad 6 B C Rad 7 B D Rad 8 B A Rad 9 B B Rad 10 B C Rad 11 C A Rad 12 C B Rad 13 C C Rad 14 C C Rad 15 C D Rad 16 C E Rad 17 C C Rad 18 C D


Tack så mycket på förhand för er hjälp! :)

MVH at1981 !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...