Gå till innehåll

BD-rom


Recommended Posts

Suveränt, allt funkade förutom just det faktum att deamon inte fanns med i processhanteraren och ej heller under aktivitetshanteraren.

Men på alla andra ställen har jag nu tagit bort och raderat allting med deamon och även startat om datorn.

BD-rom är fortfarande kvar - Suck!

 

Om du vill kan man ju kolla om drivrutinen, schemalagd händelse eller annat syns till med FRST-programmet och i så fall enkelt kan tas bort.

Ladda ner Farbar Recovery Scan Tool (FRST) och spara på skrivbordet.

För 64-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST64.exe

För 32-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST.exe

Starta FRST.

Läs villkoren för programmet.

Klicka på Yes för att acceptera.

Klicka på Scan-knappen.

När det är klart kommer det att ha skapats två loggar FRST.txt och Addition.txt på skrivbordet.

Bifoga FRST.txt och Addition.txt till ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det såg jag, att i regedit vill jag inte göra någonting, då förstör jag nog allting.

Men där sökte jag på OXWN och hittade följande poster se bild

De låg under HKLM/System/ControlSet001/Control/DeviceClasses

 

Och söker jag på nästa så finner jag den på flera olika platser!

post-13602-0-42277500-1444826603_thumb.j

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du söker på BD-Rom?

 

Var har du för OS?

Windows 7: Skriv msconfig i Start->Kör (Win+R). Titta på fliken "Startup" efter ledtrådar

Windows 8.1: Högerklicka på aktivitetsfältet, starta Aktivitetshanteraren, fliken "Startup". Syns inte den, klicka på Mer detaljer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast skulle inte enklast vara att installera Deamon-tools lite, välja inställningar och stäng av den virtuella enheten, sen av installera programmet igen? Kolla även så att "SPTD" avinstalleras om det finns någon sådan i lägg till / ta bort program.

 

Anledningen till att du inte hittar något om enheten på nätet eller google är för att t.ex deamon-tools döper enheterna efter slumpmässigt utvalda tecken för att dem inte ska identifieras av program med kopieringsskydd.

 

 

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande får bort drivrutinen sptd:

 

Starta programmet Anteckningar.
Kopiera alla rader i rutan:

CreateRestorePoint:
CloseProcesses:
R0 sptd; C:\Windows\System32\Drivers\sptd.sys [834544 2015-09-05] () [File not signed]
Reboot:
och klistra in i Anteckningar. Kontrollera att inga filer har delats upp på två rader.
Spara filen på skrivbordet med namnet fixlist.txt.

Stäng av alla program.
Starta FRST som finns på skrivbordet.
Klicka på knappen Fix.
Vänta tills programmet är klart.
Om datorn inte startas om automatiskt så gör det själv.

Programmet skapar en logg Fixlog.txt på skrivbordet.
Klistra in innehållet i den i ditt svar.

 

 

Något helt annat:

I Loggboken verkar det finnas många sådana här fel:

Error: (10/13/2015 06:02:05 PM) (Source: Disk) (EventID: 11) (User: )
Description: Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk1\DR1.
dvs något problem med en hårddisk, SSD eller liknande. Jag vet inte, men kanske att det kan vara ett tecken på dålig hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suveränt, allt funkade förutom just det faktum att deamon inte fanns med i processhanteraren och ej heller under aktivitetshanteraren.

Men på alla andra ställen har jag nu tagit bort och raderat allting med deamon och även startat om datorn.

BD-rom är fortfarande kvar - Suck!

 

Att enbart avinstallera Daemon Tools plockar inte bort sptd.sys

 

Kör något av de här och välj något i stil med "avinstallera".

 

http://www.duplexsecure.com/en/downloads

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ööhh Hmm, undrar vad som har hänt nu?

Idag när jag startade upp datorn så har BD-rom försvunnit och syns ej heller i enhetshanteraren.

Jag tog ju bort manuellt alla de mappar igår, som hette någonting med deamon. Och det verkar inte finnas något problem med någonting på datorn, men BD-rom är borta...

Är problemet/frågetecknet borta iom detta då?

 

Men tack Cecilia, jag ska göra en kontroll med mina hårddiskar och se vilka error som dyker upp.

 

Edit: Jag såg dock att jag har fått ett error på en komponent som heter AXETEGL4 IDE Controller.

Har den med detta att göra, eller är det något helt annat?

 
Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att du behöver uppdatera dina moderkorts drivrutiner.. chipset för att vara mer exakt.. vilket moderkort och chipset har du?

Jaha, är det, det felet. Det är som det skall vara då mao...

Jag har haft moderkortsfel på denna dator jättelänge. Det finns uppdateringar att tillgå, men då slås andra grejer ut som är kopplade till moderkortet som det inte finns uppdateringar på och hela datorn kraschar.

Så det är väl snart läge att åter igen formatera och ominstallera windows.

Jag ska köpa en ny dator vad det lider för denna börjar bli för gammal...

 

Har du fortfarande kvar filen C:\Windows\System32\Drivers\sptd.sys som är drivrutinen för Daemon Tools?

Nej, jag finner den inte någonstans. Men i regedit finns SPTD och OWXN kvar på en massa ställen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...