Gå till innehåll

Billiga Windows 10 plattor


johnh3

Recommended Posts

Nu har ju Windows 10 funnits ett tag. Så jag tänkte att det är dags med en platta med det.

Blev en Acer (32 GB SSD disk)  som säljaren sa går att uppgradera från 8.1 till 10 utan problem:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surfplatta/ACNTL7GED001/acer-iconia-tab-w1-810-8-surfplatta-32-gb-vit

 

Även på kartongen (och plattan inuti) är det en grön påklistrad dekal som säger att det går att få Windows 10 på den.

 

Men tji fick man minimumkravet för att det ska gå uppdatera till 10 är minst 15,4 GB ledigt diskutrymme.

Går frigöra som max ca: 8Gb om du i princip rensar enheten och avinstallerar alla appar.

 

Lämnade naturligtvis tillbaks den och fick pengarna tillbaks. Enda sättet att få Windows 10 på en sån är om man blåser ur den helt och installerar om via en USB sticka med Windows 10.

Alternativt vänta tills de levereras med Windows 10 förinstallerat.

 

Så om man funderar på en platta med Windows 10 är det värt att kolla upp hur det ligger till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade kanske gått, den enda anslutningen på plattan var dock bara ett micro usb uttag på botten.

 

Det krävs väl nån form av adapter för att ett USB minne med en iso fil ska kunna användas.

Jag anser att det är falsk marknadsföring om man framställer det som att det ska gå att uppdatera till Windows 10 utan krångel:

http://www.lowyat.net/wp-content/uploads/2015/08/Acer-Malaysia-Windows-10-Launch-08.jpg

 

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står inte att det ska vara enkelt, står bara ATT man kan. Och känns väl inte överdrivet svårt att använda ett SD kort temporärt under installationen.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade kanske gått, den enda anslutningen på plattan var dock bara ett micro usb uttag på botten.

 

Det krävs väl nån form av adapter för att ett USB minne med en iso fil ska kunna användas.

Jag anser att det är falsk marknadsföring om man framställer det som att det ska gå att uppdatera till Windows 10 utan krångel:

http://www.lowyat.net/wp-content/uploads/2015/08/Acer-Malaysia-Windows-10-Launch-08.jpg

 

 

Nej det krävs inte någon USB för att uppgradera till Windows 10.     "Hämta hem en ISO fil och kör uppgradering från den så slipper du Windows update helt."

Se tidigare länk:

 

B)

 

Välj spara inget, ta bort Windows old.

 

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@LGJ först ger du clean install som lösning för att det inte finns utrymme för upgrade och sedan ger du upgrade som lösning för att det inte finns USB att göra clean install från. Jag säger inte att du har fel men det känns som ett moment 22. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en clean install så förlorar man väl också vad man får med med Acer installationen?

Men bortsett från det så är väl grundproblemet att de vill bli av med lagervaror med Windows 8.1 installerat därför ska det klistras på Windows 10 lappar på kartongen i efterhand.

(Jag kan tänka mig att de har fått många returer av samma skäl eftersom killen som tog igen plattan inte protesterade och verkade vara medveten om problemet)

 

Jag gillade ju hårdvaran i sig, bra skärm med mera. Min lösning blir att jag väntar nån månad eller så och köper en enhet med Windows 10 förinstallerat.

Då slipper man bekymra sig om alla processer.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok gör så johnh3, jag bara gav bara några olika tips på hur man kan göra.

 

Klart slut och ha en trevlig lördags kväll. :D

 

 

 

Edit:

 

"Niclas"  Sorry för moment 22,  jag glömde bort att han hade en liten hårddisk när jag skrev det svaret.

 

"Från Windows 7/8.1 till Clean install med Windows 10 direkt utan att uppgradera först"  Via USB är det enda som fungerar som lösning på problemet.  B)

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag ville ju som sagt ha en platta med Windows 10, som känns mer framtidsäkert än att bli fast vid version 8.1

Saken har nu löst sig:

http://cdon.se/hemelektronik/lamina-t801b-8-ips-atom-z3735f-1gb-32gb-win-10-tablet-svart-p34793227

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Har nu kommit till en tråkig slutsats att Windows 10 helt enkelt inte fungerar på mindre billigare surfplattor (Runt 8" tum), om det beror på för klen hårdvara eller systemet i sig vill jag ha osagt.

Laminan med Windows 10 hängde sig hela tiden, appar frös och liknande. Fick helt enkelt returnera den.

 

Så jag tänkte prova ett annat märke, Acer har nu kommit med Windows 10:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surfplatta/ACNTL7GED002/acer-iconia-tab-w1-810-8-surfplatta-32-gb-vit

 

Men det blev i princip en identiskt erfarenhet, även efter den senaste stora uppdateringen. Fick returnera även den. <_<

Oavsett orsak ger det ett dåligt rykte om OEM tillverkarna/Microsoft inte klarar av att optimera systemet så det funkar hyfsat klanderfritt.

 

Så för första gången i mitt liv blev det en Apple produkt. iPad Mini 2, hittills inga som helst problem.

 

Paradoxalt funkar min första platta (10" tum) fortfarande perfekt. Den första generationens Surface med Windows RT.

Synd bara att RT lades ner, verkade helt optimalt för touch enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...
Postad (redigerade)

Om man ska ha en "surfplatta" med Windows då måste man vara datatekniker eller nåt annat inom högre datavetenskap. Jag blev lurad att köpa en surfplatta med Windows. :(  Jag fick lämna tillbaka den eftersom det inte fanns nån i min omgivning  som kunde hjälpa mej att koppla upp sej med den. Om man har en platta med windows då är det ingen surfplatta sa nån till mej då är det en dator?? Men det ser ju ut som en surfplatta i alla fall. Det följde med ett tangentbord också till surfplattan som jag blev lurad att köpa men när jag försökte använda surfplattan så använde jag skärmtangentbordet. Han som försökte hjälpa mej att koppla upp mej använde också skärmtangentbordet. Tangentbordet satt inte ihop med datorn . Det skulle tydligen funka trådlöst vilket det inte gjorde . :angry:

/Anna Maria

Redigerad av AnnaMaria2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AnnaMaria2 du skriver som om produkten i sig skulle vara något negativt men jag tycker mer det verkar handla om att du varit dåligt/felaktigt informerad.

 

En surfplatta med "riktigt" Windows är mycket riktigt en vanlig dator bara i ett annat fysiskt format. Faktum är att alla surfplattor är datorer, bara med olika hårdvara och operativsystem som gör att de fungerar olika och har olika för och nackdelar. 

 

En surfplatta med "riktigt" Windows operativsystem kan säkert upplevas som mer komplex än en Android/iOS variant. Men det är också kanske den största fördelen med en sådan eftersom man om prestandan tillåter kan göra samma saker på den som man kan på sin vanliga Windows dator. Man behöver inte hitta och sätta sig in i alternativa appar som dessutom ofta har begränsad funktionalitet.

 

Jag kan nog också tycka att en surfplatta med "riktigt" Windows, åtminstone Microsoft kraftfullare Surface varianter, mest lämpar sig för den som i första hand behöver en liten bärbar dator för produktivitet men vill ha möjlighet att ibland använda den som surfplatta för extra mobilitet. Men samtidigt kan dessa trots komplexiteten kanke ändå för en del otekniska vara lättare att sätta sig in i om de redan har en Windows dator som de förstår sig på. 

 

Jag har aldrig ägt och aldrig fördjupat mig i Windows surfplattor men som jag uppfattat det så är iaf Microsofts standardtangentbord till Surface surfplattorna inte trådlösa utan de har ett magnetfäste med kontakt på så att man väldigt smidigt kan koppla dem till/från själva surfplattan. Det finns dock tillbehör till dem som gör att de kan användas trådlöst. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får nog räkna med prisklassen 4-5 000 kronor, om man skall få en platta med Windows 10 att fungera bra.
Det finns inga "billiga" surfplattor med Windows 10...

 

Men försäljarna försöker prångla ut allt med Windows 8.1 ur förråden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lärt mig den hårda vägen att de "plattor" som egentligen fungerar smärtfritt att uppgradera till Windows 10 är MS egna Surfacemodeller. De övriga plattor som finns ute på marknaden är generellt värdelösa att uppgradera. Av 5-6 modeller jag testat så har bara en fungerat som det var tänkt. Resten går bara inte utan att göra en Clean Install, vilket också raderar de recoverypartitioner som finns på "redan-för-små" lagringsdiskar. Att därefter ångra sig... ja då står man där!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...