Gå till innehåll

Behöver lite Excel-hjälp!


Recommended Posts

Hejsan!


Kolumn A består av datum.
Kolumn B består av summor.
Kolumn C består av månadns namn.
Kolumn D består av summor för resp. månad.


Exempel på innehåll i kolumn A:

A1: 2015-03-03
A2: 2015-03-08
A3: 2015-04-04
A4: 2015-06-28
A5: 2015-07-02


Exempel på innehåll i kolumn B:

B1: 340
B2: 321
B3: 324
B4: 123
B5: 618


Exempel på kolumn C:
C1: Mars
C2: April
C3: Maj
C4: Juni
C5: Juli


Frågeställning ang. kolumn D:
Hur skapar jag en formel i Excel som automatiskt beräknar summor för resp. månad inom angivet datumintervall?


MVH at1981 !!
Ps.
Detta skulle underlätta för mig jättemycket då orginalet består av 105 rader med 7 olika månader, Mars - September. Ds.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske så här?

Jag har skapat en extra kolumn C som innehåller en formel som kan användas vid evaluering av månad.

attachicon.gifBook1.xlsx

 

Hejsan!

Jag tackar så jättemycket för din fantastiska hjälp! :).

Jag skulle vara tacksam om du förklarade formlerna så att jag själv förhoppningsvis kan lära mig något av din kunskap! :).

=OM(A1=0;"";MÅNAD(A1))

=SUMMA.OM($C$1:$C$12;MÅNAD(D1);$B$1:$B$12)

MVH at1981 !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns rätt mycket hjälp inbyggt i Excel. Ställ dig i den cell som har formeln du undrar över och klicka på denna knapp: post-2489-0-90175500-1444657645.jpg

 

Den första formeln tar fram löpnumret på månaden, den andra jämför det värdet med vilken månad som du vill summera och lägger till det om det stämmer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hejsan igen!


Jag tackar dig så jättemycket "gsb" för all hjälp hittills! :).

Nu undrar jag hur man skall förändra kolumn C i ditt exemplifierade Excel-blad så att den redovisar både årtal och månad.
T.ex. 15-03 (år 2015 och månad 3) eftersom detta dokumentet även kommer användas för år 2016 då jag behöver en månatlig summering
även för det kommande året!

Tack så mycket på förhand för din hjälp!


MVH at1981 !!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!


Jag tackar dig så jättemycket för informationen! :).
Problemet är ju att Excels-funktioner och dess vägledning inte är tillräckligt bra för att ge mig den informationen jag är ute efter,

så därför frågar jag kunniga individer här istället.

Trycker man på fx-knappen och trycker på "Om" så har jag inte ens funnit info som är i närheten av de avancerade formlerna du

tacksamt delger mig! :).


MVH at1981 !!
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Excel är kul!

Utmana dig själv och gå igenom alla funktioner så kommer man långt med lite finurlighet.

 

Jag har hållit på med spreadsheets sen tidigt 80-tal, både i minidatormiljö (20/20 på Wangs minidator) och i DOS (MS Multiplan om nån minns den).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör lite utbildning......

Länk till Microsoft online utbildningar som är helt gratis:

https://support.office.com/sv-se/article/Office-utbildning-och-sj%C3%A4lvstudiekurser-b8f02f81-ec85-4493-a39b-4c48e6bc4bfb?omkt=sv-SE

 

Det är mängder med kurser och liknande, för Excel finns det 26 stycken i 3 nivåer: Nybörjare, Medel och Avancerat.

Redigerad av janhol
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!


Jag har tre frågor! :)


***
När jag ser på dessa insturktionsfilmer från Microsoft. Går det att tillämpa de brittiska beteckningarna i Excelformlerna i en svensk version?
Finns det någon översättningsförteckning mellan svenska och brittiska formeltermer?
Finns det någon förteckning på svenska som förklarar vad samtliga formeltermer innebär?

***
Ser denna formel:
=OM(A1=0;"";DATUMVÄRDE(ÅR(A1)&"-"&MÅNAD(A1)&-1))
Vilken funktion uppfyller 0 och -1 i formeln?

***
Om jag har en lång lista i kolumn A som ser ut så här:

A

B

C

D

E

A

B

B

D

W

X

Y

Z

Z

A

A

B

C

D

Finns det någon formel jag kan tillämpa i kolumn B för att i den redovisa bara ett exemplar av varje bokstav?
Välöjer man filtrera unika poster så redovisas ju endast just de unika posterna och dubletterna uteblir helt,
t.ex. så skulle A, B, C, D och Z inte ens redovisas alls då de förekommer mer än en gång. Däremot så skulle ju
E, W, X, och Y redovisas då de är unika och förekommer bara en enda gång.

Jag vill ju att listan i kolumn B skall se ut så här:
A

B

C

D

E

W

X

Y

Z


---
Tack så mycket på förhand!
MVH at1981 !!

Redigerad av _at1981_
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) http://dolf.trieschnigg.nl/excel/index.php

2) =OM(villkor;sant;falskt), mao om A1=0, skriv ingentig, annrs gör beräkningen. -1 gör att man lägger till så att de blir den 1:a i månaden som värde tillhör. Det är bara en text som görs om av DATUMVÄRDE-funktionen till ett datum

3) Nej, tyvärr.

 

Redigerad av gsb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!


Tack för svar! :).


Jag undrar om Excel kan åstadkomma diagram motsvarande det som syns i denna bilden?
http://www.transbus.org/dossiers/etudesmethodes_graphicage.jpg


T.ex. så har man destinationer på Y-axeln och ett linjediagram på X-axeln (tid) där man t.ex. ritar in TUR 1 och TUR 2.

Tur 1 går från A går kl. 5:50, sedan ankommer den till B kl. 6:10, till C kl. 6:20 och till D kl. 6:30.
Sedan en retur från D kl. 6:40 och så kör den direkt till A utan att passera C och B så den resan tar bara 25 minuter (ank. kl. 7:05).

Tur 2 går kl. 6:05 från A och kör direkt till D med ankomsttiden kl. 6:30.
Sedan har den en retur kl. 6:35, passerar C kl. 6:45, B kl. 6:55 och A kl. 7:05.


Dels skall det redovisas tabellmässigt i en Excel-kalkyl och sedan skall det redovisas grafiskt motsvarande bildexemplet ovan angivna länk!


Tack så mycket på förhand för er kunnighet och hjälp! :D.


MVH at1981 !!

Redigerad av _at1981_
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...