Gå till innehåll

2 konktreta requests


.RIHTT

Recommended Posts

Hej.  Finns det jag söker, och isåfall var?



1.  Jag har en stationär dator/arbetsstation som är till åldern kommen. 
Jag vill migrera den till virtuell miljö.


Således behövs:
*mjukvara som kan göra en systemavbild/diskklon
*till formatet för ex  vmware
*en vmware version där man sedan "startar" datorn nu virtuellt, i ny hostad hårdvara.
 


2. Ett fungerande system, rullande för diskavbildningar  inkl  återställning!

Jag vill kunna hantera allt i samma gränssnitt/step by step utan att krångla:


2a*programvara som klarar av sektoriell diskkloning dvs total spegling av en hårddisk  rådata.

(Moderna bloatware har jag svårt för, men inte heller har jag lust sitta med symantec ghost  version 9.0  där man måste ange hårda syntax för att det ska fungera iht)


2b*Image/avbilderna av diskarna  blir stora. Enklast vore att lagra dom själv lokalt.
Man bör väl för säkerhetsskull köra  checksumma på dessa, kryptera och även lagra off-site om det är möjligt

(om man törs hitta någon leverantör av hostad lagring dvs)


2c*Framförallt måste själva återläsningen fungera. 
Metodik-verktyg-

Man måste veta hur man gör, och att verifiera återläsningen.


Antar man kan länka till fråga 1 här, att imellanåt  "läsa tillbaka"  avbilder till en virtuell dator
och montera, för att testa att allt går korrekt till. Att partitioner mfl följer med, och systemet bootar in i en lyckad inloggning till slut.

 

gäller:
Windows 7 pro
Windows XP pro
Windows 8.1
+mfl  windows 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framför allt XP blir det ju ofta problem med om man flyttar det från en hårdvarumiljö till en annan. Apropå att du vill kolla att XP-systemet bootar in i en lyckad inloggning.

 

Hej!

Det kan vara så, här tycker jag det är ganska lika miljöer dock?

Från:   

Dell PC ,  x86     xp pro  .  Intel   - Serial ATA -  298GB  hdd -

Till:  

    Windows 7 Pro, HP. Men jag antar att en bra virtualiseringsplattform (abstractionlayer)

kan simulera  x86 och det mesta på rätt sätt? Man behöver väl inte bry sig om gränssnitt som skiljer sig. IDE-sata-SSD?

 

 

Man kan googla/söka runt i all evighet. Jag tänkte hellre komma i kontakt med någon som har

egna direkta kunskaper i realiteten. Här är några länkar, vad tror ni om dom?

http://www.zdnet.com/pictures/convert-xp-into-a-windows-7-virtual-machine-with-disk2vhd/

 

 

 

To perform this task, the Disk2vhd utility makes use of the Windows Volume Snapshot feature built into the operating system. When you run Disk2vhd, it first creates a volume snapshot image of the hard disk. It then exports that image into a VHD that you can then add to Windows Virtual PC as well as to Hyper-V Manager.

If you'll be using Windows Virtual PC, keep in mind that it supports a maximum virtual disk size of 127GB. If you create a VHD from a larger disk it will not be accessible from a Windows Virtual PC virtual machine. Another thing to keep in mind is that Windows Virtual PC doesn't support the Multiprocessor Specification and it will not be able to boot VHD's captured from multiprocessor systems.

Jag har ju  "Windows Virtual PC"  på min dator redan. Där kör jag

en xp-dator ofta eftersom det ingick i Windows7 Pro.

Men att storleken begränsas till 127 GB  låter inte bra!

Då får det bli Hyper-V  Manager då.

Eller? Antar man får köra den då på en dedikerad annan hårdvara.

NUC eller liknande kanske?

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller miljöer handlar det om att t ex nätverkskortet i din riktiga XP-dator inte är samma som det i den virtuella maskinen, vilket inte är samma sak som den fysiska maskinen som den virtuella maskinen finns i. Jag har använt Virtualbox och det är möjligt att det är annorlunda i andra virtuella program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller miljöer handlar det om att t ex nätverkskortet i

 

din riktiga XP-dator inte är samma som det i den virtuella maskinen, vilket inte är samma sak som den fysiska maskinen som den virtuella maskinen finns i. Jag har använt Virtualbox och det är möjligt att det är annorlunda i andra virtuella program.

Hej!

Okej jag förstår, det är inte helt enkelt utan förmodligen mycket tweak/testande individuellt.

Nätverkskort är väl det minsta jag behöver, som tur är 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

En Windows 8.1  
på 320GB HDD



Behöver jag göra en sk full avbildning på /forensisk diskkloning på.  ( physical machine to a virtual machine.)
Det bör i slutändan bli en  image_fil  som går att 

montera > migrera    till  vmware eller liknande virtualiseringsprogramvara och gå att boota igång så att säga.

 

Jag antar programmet man använder inte bör kopiera de ca 290 GB som är lediga (tomma) på disken.
EasyBackup och liknande jag provat innan tar ju bara sektorer där data finns så att säga. 
 

 

Så något konkret tips,program,verktyg för detta efterfrågas som ni inte bara googlar fram, utan faktiskt kan guida mig i etc.
Jag har  bla  Acronis trueimage på usb-stickor som man kör i dos.
Men detta är ju en operation man vill göra korrekt, måldatorn ska ju fungera sen...och licenstjaffs vill man undvika.


http://www.howtogeek.com/213145/how-to%C2%A0convert-a-physical-windows-or-linux-pc-to-a-virtual-machine/


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...