Gå till innehåll

Certifikat - ogiltig signatur


inketera
Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Har Firefox v.41.0.2 som uppdaterades i dag. 

Nu får jag följande med.:  "Ett fel uppstod under anslutning till duckduckgo.com. Den andra partens certifikat har en ogiltig signatur. (Felkod: sec_error_bad_signature) "

Får samma resultat oavsett vilken sökmotor (google t.ex.) som används det betyder att jag inte kan göra sökningar.

Samma resultat blir det om jag använder mina bokmärken.

Men jag kan komma ut om en url skrivs in. 

Vad göra för att fixa detta problem - (nej - vill helst inte anv chrome!)

 

 

Redigerad av inketera
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provad med Chrome att gå in på duckduckgo.com

Den frågar inte efter något certificat, Så det med certificat gör mig misstänksam

Så antingen är det Firefox som spökar prova att installera om den.

Alternativ 2  du kan ha fått någon skit i datorn. Kör något antivirus sök ock kör ett antimalwareprogram

 

//Beldia

 

Redigerad av Beldia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

duckduckgo är en sökmotor (som enligt utsaga inte samlar information om det man söker på).

 

Avinstallerade FF, rensade, gjorde ny installation.

Scannade med Bitdefender och Superantispyware.

 

Samma resultat när det gäller sökmotorer men nu kan jag använda mina bokmärken. 

 

Om jag går till en sida med google-annonser står det följande text:

Säker anslutning misslyckades Ett fel uppstod under anslutning till googleads.g.doubleclick.net. Den andra partens certifikat har en ogiltig signatur. (Felkod: sec_error_bad_signature)

Sidan du försöker se kan inte visas eftersom autenticiteten för mottagen data inte kan verifieras.
 
Fler förslag??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så kan jag inte ge något mer tips.

Har så dåliga erfarenheter när det gäller firefox

Kör själv med Chrome och använder adblock flashblock m.m och det fungerar jättebra

Man slipper massa skit reklam

 

Så jag måste be någon här som kan firefox hjälpa dig

Har ingen erfarenhet av den läsaren från dom 3 sista åren

 

//Beldia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack si3rra - hoppades på lösning men icke så.

 

Efter att ha tagit bort cert8.db file fick jag följande information:
 
Du har instruerat Firefox att ansluta till duckduckgo.com på ett säkert sätt, men det går inte att bekräfta att anslutningen verkligen är säker.
När du i normala fall försöker ansluta på ett säkert sätt kommer webbplatser att presentera tillförlitlig identifikation som bevisar att du kommit till rätt plats. Den här webbplatsens identitet kan däremot inte verifieras.
Vad bör jag göra?
Om du vanligtvis utan problem ansluter till den här webbplatsen kan det här felet tyda på att någon annan försöker utge sig för att vara rätt webbplats och du bör därför inte fortsätta.
Denna webbplats använder HTTP Strict Transport Security (HSTS) för att ange att Firefox bara ska ansluta dit säkert. Därför är det inte möjligt att lägga till ett undantag för detta certifikat.
duckduckgo.com använder ett ogiltigt säkerhetscertifikat.
Certifikatet är inte betrott eftersom utfärdarcertifikatet är okänt.
Servern kanske inte skickar lämpliga mellanliggande certifikat.
Ett extra rotcertifikat kan behöva importeras.
(Felkod: sec_error_unknown_issuer)
 
samma sak händer med Google men bing.com funkar!
 
Tog bort cert8.db file och secmod.db (kommer åt filerna via Hjälp/Felsökningsinformation/Profilmapp/Öppna mapp
men samma sak händer igen.
 
Vad 17 betyder Ett extra rotcertifikat kan behöva importeras  och hur gör man det?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Tillbaka efter lång skön semester.

Tack Cecilia - har harvat runt på mozillas support. Inget av förslagen hjälpte:

Köra FF i felsäkert läge - använder lokalt konto för OS dvs "Microsoft Family Safety Certificate" är inte påslaget - stängde av Bitdefender via msconfig - exporterade ROOT CA certificate från Chrome o importerade det till FF men det existerade redan (hur man gör finns här: https://support.mozilla.org/en-US/questions/1086078 

 

Vill registrera mig på mozillas support men är inte människa att hitta registreringssidan.

Log In ja - men registrering!!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Att stänga av Bitdefender i msconfig kommer inte att stänga av de webbskyddsfunktioner som finns utan så här tror jag du behöver göra:

 

Öppna Bitdefender.

Klicka på Modules.

Web Protection - kugghjulet

Se till att Scan SSL inte är valt.

 

Man kommer till registreringen för Mozillas support när man klickar sig vidare från sidan https://support.mozilla.org/en-US/questions/new

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia - kommer att älska dig hela dagen o kanske i morgon oxå!!

Gick in på Protection/WebProtection och stängde av Scann SSL - o se nu funkar det!

Hoppas det inte innebär ngt negativt för säkerheten!

Ha det gott!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det inte innebär ngt negativt för säkerheten!

Nej, tvärt om. MitM i form av en proxy är ett otyg. Inget skall tillåtas komma mellan webbläsaren och servern. Vill du ha kontroll utöver Googles Safe Browsing, som Firefox använder som standard, är det webbläsartillägg som gäller. Dessa arbetar i webbläsaren, och låter alltså webbläsaren dekryptera den krypterade datan. Exempel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...