Databas i Excel? (Eller i Access?)


Recommended Posts

Hejsan!


Jag har fått ett uppdrag av chefen att vi skall avveckla Filemaker som vårt databassystem för att istället ersätta det med Excel. Men jag tänker mig även Access som ett alternativ
då båda programmen är från Microsoft och båda ingår som standard i vårt utbud på arbetsdatorerna. Filemaker är inte standard och innehållet i databasen skall göras mer lättillgängligt för medarbetarna via mjukvara från Microsoft då alla har tillgång till det.

---
Det databasen innehåller är ett adressregister där enskilda poster (enskilda individer, poster på företag som t.ex. chef eller informatör och företag) är kopplade till olika gruppsammansättningar.

---
En post i databasen innehåller följande information:
(Se bifogad fil)

Grupper: Avser olika grupper som individen är med i för utskick görs till olika grupper (målgrupper).
Utskick: Avser olika utskick som personen tagit del av.


---
Det som är mycket viktigt är att en personpost skall kunna kopplas till olika grupper.
Sedan när man skall plocka fram adresslistor till utskick så skapas ju utskicksgrupper och då skall man även kunna välja och välja bort parametrar för att
få fram det sökresultat man vill ha.

***
Jag kan försöka förklara mer detaljerat sedan, men det här är en grundläggande tankeställning i alla fall. Nu undrar jag om MIcrosoft mjukvaror klarar av att uppfylla mina önskemål.


MVH at1981 !!

post-17539-0-11552400-1445424169_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Hur många poster kommer ni att ha er databas? Är det bara några 1000 posten finns det ingen större anledning att använda Access.

Tänk på att inlärningströskeln för att få fram en bra lösning i Access är betydligt högre än motsvarande för Excel. Samma gäller för användare, betydligt fler känner sig hemma i Excel än i Access.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle använt Access om du ska ha databasen internt inom företaget..

Du gör enkelt en websida för ert intranät till användarna.. i den kan du göra allt du vill med databasen. Det finns även otroligt mycke info på nätet om hur du gör.. i övrigt använder du sql frågor i kommunikationen med basen

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!


Databasen har i nuläget 10 661 personposter, 107 grupper och 214 utskick.
Det första är att exportera hela databasen från Filemaker och sedan skall det inplementeras på något sätt i Access / Excel.

I samband med överföringen så kan enormt mycket gammalt rensas också, så förnyelser är bra på sitt sätt men man skall
få det att fungera dels för mig och för mina kollegor.

Hur lätt eller invecklat är det där med SQL?


MVH at1981 !!

Link to comment
Share on other sites

Sql.. enkelt. Tänk dig att du frågar efter info..

I databasen ****** med anv *** hämta från tabell**** kollumn ***,****...

Ungefär så.. det är If for then, kort sagt det vanliga. Kolla i användahjälpen när det gäller access. Du borde ha lite info på datorn redan.

Link to comment
Share on other sites

Microsoft har gratis online kurser för alla Office programdelar via webben på svenska.

Här är en länk:

https://support.office.com/sv-se/article/Office-utbildning-och-sj%C3%A4lvstudiekurser-b8f02f81-ec85-4493-a39b-4c48e6bc4bfb?omkt=sv-SE

Klicka på Access ikonen så kommer du till allt från nybörjarkurs och sedan  mer avancerade.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share