Gå till innehåll

stop printer spooler queue + kul händelse


.RIHTT

Recommended Posts

*Jäkla windows


Av någon anledning på denna dator så finns det 1013 dokument i kön, enligt status på skrivaren.
Det är 3st  Brother skrivare och den som är standard har detta när man markerar den.


men
det är inte katastrof, för alla är flaggade som  "utskrivna"  
Jag har alltså inget scenario där skrivaren spottar ut papper (som man då asap måste döda med stop print spooler...)
Allting lugnt...

 däremot om man öppnar rutan för detta, så kan man ju råka göra fel saker...
Ex  "starta om utskriftsjobb"  då skulle man ju få ut samtliga 1013 dokument igen.
Så kul ska vi inte ha


Däremot gjorde jag en tabbe, jag högerklickade och tog egenskaper!?

Vilket gjorde att ett nytt fönster för varje dokument popade upp, och dessutom med delay..10st i stöten sedan efter någon minut 10 till som
givetvis placerar sig on top över andra aktiva fönster. 


Vad är det för process konkret och hur stoppar man den? 


Jag växlade i panik över till administratörkontot, stoppade tjänsten  printer spooler
samt rensade allt innehåll i mappen %systemroot%\System32\Spool\Printers

Det hjälpte ju inte så mycket, för alla 1013 fönster jag hade kallat på  (egenskaper för dokumentX...1,2,3 etc )
denna process fortsatte och för varje dokument som nu var borttaget blev det bara ett felmeddelande. 
Jag hittade ingen uppenbar aktivitet i CTRL ALT DEL  som hade med detta att göra utan fick logga ut och stänga av datorn istället. 

 

 

:blink:

Nu är kön rensad såklart.
Men jag hade gärna varit nyfiken på hur man stoppar  "egenskaper för..."   loopen 











 

Redigerad av .RIHTT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...