Gå till innehåll

Långsam dator/Felaktigt moderkort


Lenovo W8

Recommended Posts

min dator har plötsligt blivit seg & låser sig osv. Har Window 8.1 

den tar lång tid på sig att ta fram en sida man sökt  sen när man sökt en sida så kan det ofta hända att  sidan inte ens blir hämtad utan

datorn skiter liksom i att hämta fram sidan.

sen andra saker som ej funkar jämt.

internet explorer är segt med sen när man skriver in där så tar ej alltid bokstäverna så jag gick över till Google Chrome men det strular med. söker långsamt eller skiter i att ta fram det man sökt osv.

men nu mitt i allt kom ett meddelande upp att det var något fel på moderkoret men det stod inte vad det var för fel.

 

Kan man felsöka ett moderkort så man kan reparera eller se vad det blivit för fel på det ?

 

 

Redigerad av Lenovo W8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min HP laptop med Windows 7 i har blivit konstig,har försökt med fabriksåterinstallationer osv  men utan att den blivit hjälpt.

den går segt o sen så händer det att man ej får fram sidor man söker pga av att datorn går så långsamt 

häromdagen skulle jag göra en fabriksåterinstallation på den men får meddelande om attjag ej kan göra någon utan måste vända mig till dator tilverkarna HP alltså för hjälp.

jag fattar ej vad som hänt alls ,har ej tagit bort nån fil eller så ur datorn medvetet iaf  som kunnat gjort felet.

har försökt felsöka på olika sätt men inget fel där fast det är fel nånstans

så nu vet jag ej vad jag ska göra 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att garantin har gått ut och då blir det dyrt att anlita HP

Tycker du ska ta kontakt med någon lokal Datorfirma för kostnadsförslag.

 

Det kan hända att din dator har gjort sitt och det blir billigare att köpa en ny

 

Man får hyfsade bärbara datorer från 4000 och uppåt

Men ska du köpa en ny så rekommenderar jag att det ska vara en med Intel processor (core I5 eller Core I7)

Samt att det ska vara minst 8GB Minne

Sen att den är installerad med Windows 10

 

//Beldia

Redigerad av Beldia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså måste ställa en motfråga, varför skulle det vara fel på moderkortet?

Moderkortet är ju det stora kretskortet i din dator och när det är fel på det brukar det visa sig på andra sätt, som att t.ex dator inte startar, ditt problem

låter mera om mjukvarurelaterat, kanske någon process som belastar din processor hela tiden eller något reklam/spionprogram som infekterat datorn. Eller rent av att den

skulle må bra av att installeras om och städas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laptopen är rätt ny köpte den i Maj i år så det är tråkigt att det ska börja strula nu.

Vad det är för fel på moderkortet vet jag ej eftersom det ej stod i meddelandet som kom upp.

det kan jag kan hjälpa till med är att säga att jag kör McAfee virus program  om det kunde vara till någon hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom meddelandet i webbläsaren?

Då kan det ju vara någon sorts reklam för något olämpligt program.

 

Finns det något fel i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) vid den tidpunkt då meddelandet kom?

 

Inaktivera McAfee antivirusprogram och se om det påverkar hur datorn fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok  men datorn köpte jag förra sommaren iof men har strulat förut 

 

 

Kolla garantin om det är ett eller 2 år.

 

Ska bara fungera om man kör systemåterställning

 

Läste i någon annan tråd där du fick upp att det var något med moderkortet

Och är det fel på det och det är ingen garanti så kan det bli väldigt dyrt att byta ut

 

Lycka till och hoppas att du får till din dador

 

 

MVH

 

 

Beldia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har slagit ihop dina båda trådar. Först efteråt såg jag att det var 2 olika operativsystem, men kan inte göra det ogjort. Däremot verkar problemet vara samma på båda datorerna (Windows 7 och 8.1)

 

// Mod

nej   jag har en windows 7 Hp laptop & en windows 8.1 laptop men dom har ej samma problem så det var ju dumt att slå ihop dessa trådar tycker jag. 

för w7 laptopen har börjat sega & kan ej göra nån återinstallation alls på så där vet jag ej felet på dn.

 

den andra w8.1 laptopen har jag fått nåt knasigt  fel på där meddelande om att nåt är fel med moderkortet hur det nu kan bli det 

när datorn är ganska ny då jag köpte den i maj. 

så jag satte dessa frågor om mina laptopar med olika system  varsin tråd  men fick tydligen inte ha det 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till närmaste datorfirma som kan titta på din dator/dina datorer och ge ett kostnadsförslag för att reparera den/dem.... eller om du har garanti kvar kontakta butiken/leverantören.

Allt (och speciellt inte ren teknik, t.ex. kanske fel på moderkort) kan vi inte lösa i detta forum tyvärr.....

Redigerad av janhol
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej   jag har en windows 7 Hp laptop & en windows 8.1 laptop men dom har ej samma problem så det var ju dumt att slå ihop dessa trådar tycker jag. 

för w7 laptopen har börjat sega & kan ej göra nån återinstallation alls på så där vet jag ej felet på dn.

 

den andra w8.1 laptopen har jag fått nåt knasigt  fel på där meddelande om att nåt är fel med moderkortet hur det nu kan bli det 

när datorn är ganska ny då jag köpte den i maj. 

så jag satte dessa frågor om mina laptopar med olika system  varsin tråd  men fick tydligen inte ha det 

 

Alltså, vad jag förstår så får du en ruta som talar om för dig att du har fel på moderkortet. Tror du att du skulle kunna ta en skärmdump på denna rutan? Det finns, mig veterligen, ingen funktion i Windows som ger en allmän felinformation på det sättet. Är det en hårdvarufel så brukar det komma upp en Bluescreen och informationen på den är oftast mer komplicerad än så. Jag misstänker att rutan du får upp erbjuder en eventuell lösning också? Är så fallet så hjälper det oss att hjälpa dig... alltså rensning av skadlig programvara.

 

OM det är så att det verkligen är moderkortet som är felaktigt, vilket jag betvivlar, så faller det under garantin... bara att ta den till inköpsstället då den bara är några månader gammal.

Den äldsta laptopen... har du en Windows 7-skiva med legitim licens? Gör i såfall en ren installation på den... inte en återställning. Fortsätter felen därefter så kan vi gå vidare med den.

 

För mig så tyder båda dessa saker på att du har fått dynga i datorerna. Hur eller varifrån är irrelevant... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...