Gå till innehåll

Uppdatera från 8 till 8.1


Manneman
Gå till lösning Löst av LGJ,

Recommended Posts

Min systerson har det klassiska problemet att kunna uppdatera sin laptop från Windows 8 till 8.1. Det är en Fujitsu dator som har en OEM-version av 8:an förinstallerad. Han kommer en bit genom uppdateringen för att sedan mötas av något felmeddelande och att det kommer återgå till tidigare version. Jag frågade honom om han hade några återställningsskivor och se på tusan... det hade han. Jag bad honom installera rent och prova igen men ICKE. Samma resultat!

 

Gällande aktiveringen så behövde han aldrig ange licensnyckel under installationen. Misstänker att det är lagrat i UEFI, eftersom resten av installationen var så "skarp" den kan vara utan en massa Bloatware.

 

Min fråga... jag har en Windows 8.1 Core på skiva. Den har jag själv använt mig av för att göra rena installationer. Kan man uppdatera Windows 8 till 8.1 via en skiva för att slippa Store-varianten? Eller är det en Clean Install som gäller?

 

Jag har för mig att jag läste någon stans att 8.1 uppdateringen (från 8 till 8.1) fanns att tillgå via MS för att slippa att gå via Store. Stämmer det?

 

Allt detta är i ett led för att kunna uppdatera till Windows 10. Måste ju ha 8.1 installerad i datorn... crap.

 

// Manneman

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

1. Clean install med Windows 8.1. Nyckeln ska hittas automatiskt, om inte så använd http://www.winkeyfinder.com/ eller nåt annat program för att hitta den.
2. Uppgradera eller Clean install med Windows 10.
 
 
Hämta hem en ISO fil och kör uppgradering från den så slipper du Windows update helt.
Kör du W8.1 lägg en kopia av ISO filen på skrivbordet, dubbelklicka på den eller högerklicka montera och starta setup och kör uppgraderingen direkt.
(För W7 packa upp ISO n med ex 7-zip, Winrar  eller motsvarande program och starta setup.)
Välj att hoppa över/ange senare när frågorna om nyckel dyker upp.
Datorn ska vara ansluten till internet under uppgraderingen. 
 
eller
 
Från Windows 7/8.1 till Clean install med Windows 10 direkt utan att uppgradera först
1. Skapa en fil  "GenuineTicket.xml"  i din nuvarande installation genom att:
2. Kopiera filen "gatherosstate.exe" från din windows 10 10240 ISO till installationen som ska uppgraderas.
3. Kör den på din aktiverade  Windows. Det skapas en fil  "GenuineTicket.xml". Spara detta på ett USB-minne eller något.
4. Gör en Clean install med lämplig W10 ISO.
5. När det är installerat se till att din internetuppkoppling är AVSTÄNGD,  Starta om W10.
6. Kopiera  "GenuineTicket.xml"  till  C: \ Programdata \ Microsoft \ Windows \ clipsvc \ genuineticket \ ditt W10 installation och starta om igen.
7. Anslut till nätet, så ska det aktiveras.
 
 
ISO filer finns om du har behov. :ph34r: 

 

Edit:  Program för att läsa av nyckel i bios   http://rweverything.com/      portable finns.  Hur?  ACPI  tab ev. sedan MSDM tab

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer! Ni är klippor allihopa.

 

Kan meddela att min ursprungsfråga var om jag kunde uppgradera från 8 till 8.1 via en skiva... det gick utmärkt. Därefter direkt en uppgradering till 10an och därefter en Clean Install på hela systemet.

 

Gracias, allihopa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...