Gå till innehåll

Synka Outlook kalender med Xperia Z


CGD

Recommended Posts

Jag har bytt ut min nyare Sony E3 till en äldre Xperia Z.

Men nu kan jag inte få Outlook 2010 till att synkronisera sin kalender med Xperia Z. Det här har tidigare gått helt problem fritt vare sig sammankopplingen varit med USB eller trådlöst i hemmanätverket. Men som sagt nu är det stopp.

Om jag i mobilen går in under konton och där väljer Google så står det att synkronisering är avstängd. Men var sätter jag då på den? Eller kan det finnas mer jag måste göra för att få igång synkroniseringen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Inställningar

* Konton och Synkronisering

* Google

* "kontonamn"

 

Bocka i "Kalender"

 

Se också till att "Automatisk synkronisering av data" är ibockat under "Konton och synkronisering" 

 

(Namnen kan skilja sig från olika modeller)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har gjort allt detta.

Nu har jag även bytt till min andra mobil, en Sony E3. Men inte hjälpte det. Jag har följt alla instruktioner för att koppla upp mobilen trådlöst eller med USB kabel. Jag vet inte om det har någon betydelse men vid ett tillfälle skall jag väja vilket operativsystem jag har och där finns bara upp till 8.1 att välja på. Så jag har då valt det. Kan det vara det som är problemet eller finns här andra som kan uppdatera sin Sony mobil och har Windows 10?

När jag startar Sony PC Companion så kommer dess startsida upp. Där väljer jag då att trycka på Kalender men det enda som händer är att det öppnar sig en ny nästan helt blank sida. Det är egentligen bara tillbaka som står på den.

Problemet är väl att få PC Companion programmet att synka Outlook med Googles kalender.

Jag har prövat att skriva in direkt i Googles kalender och det dyker upp i telefonen.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säker så att det inte funkar med 10:an.

 

Alltså, det där med PC-Companion har jag aldrig fattat poängen med... har du Mobildata eller Wifi på mobilen och ett googlekonto så sker detta automatiskt. Du har ju t ex Kalender-appen i Windows 10 eller kalenderfunktionen i office. Där kan du använda Google. Samma kalender synkar du sedan i mobilen... och i plattan... och i jobbets dator osv osv... allt synkas snyggt och prydligt. Inga kablar eller dumma Sonyprogram (KIES från Samsung är ett annat praktexemplar på ett sådant)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Xperia z3+ och Google synkar automatiskt på mobilen och telefonen.

På mobilen har jag G-Mail appen:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.gm

 

Samt Outlook för Microsofts egen tjänst:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.office.outlook

 

För kalendern har jag Googles egen:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.calendar

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att PC Companion synkar inte mobilen med datorn, utan PC Companion synkar med Googles kalender. Sedan synkar mobilen med Googles kalender. Så problemet jag har är ju egentligen att få PC Companion till att samsas med Outlook i Office 2007.

 

Såg att jag skrivit fel. Det är Outlook 2007 jag har. Jag vet inte riktigt när synkningen fungerade senast men visst har det fungerat med Outlook 2007.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte PC Companion! Punkt.

 

Fortsätt gärna efter punkt och beskriv lite mer i detalj vad du menar.

 

Jag har ju även letat på nätet och sett att det är fler än jag som har problemet och tydligen så kan den PC Companion som är aktuell idag inte hitta Outlook. Men om jag i PC Companion väljer Filhanteraren så kopplar datorn trådlöst upp till mobilen. Kanske dags att välja en annan E-post och kalender så att jag även kan komma åt allt via mobilen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag synkar min Outlook-kalender (Live-konto) med min telefon utan PC Companion. Förstår inte vad den ska tillföra.

Använd den inbyggda Mail-appen i telefonen och gör som Manneman skrev tidigare. Lägg in kontot som ett Exchange Active Sync.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Office Outlook jag använder inte den enklare Outlook. Dumt att döpa två olika saker till samma namn.

Men kanske är det dags att säga adjö till Office Outlook och se sig om efter något annat. En nackdel med Office Outlook är ju att när jag använder den gentemot Bredbandsbolaget så laddas ja alla mejl ner till datorn. Jag använder även Hotmail via Windows Live Mejl och där laddas också alla mail ner till datorn men de finns också kvar hos Hotmail.

 

Så finns det något bra sätt att använda ett speciellt mejlprogram med kalender som jag då kan ha både i datorn och mobilen.

Ge mig gärna ett bättre förklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kör du POP-mail mot bredbandsbolaget med inställning som gör att email laddas ner utan att spara kopia på servern. Ändra så att kopia sparas på servern

 

 

Annars kan du använda IMAP mot bredbandsbolaget med Office Outlook och då är det bara en inställningssak som inte har något att göra med vilken emailklient man använder.

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta nån av de stora inom tjänsterna om du byter e-post.

 

G-Mail:

https://www.google.com/intl/sv/mail/help/about.html

 

Som man kan använda Google Drive med:

https://www.google.com/intl/sv/drive/

 

Eller Hotmail/Outlook:

http://www.microsoft.com/sv-se/outlook-com/mobile/

 

Deras motsvarighet till Google Drive är ju Office Online och OneDrive:

https://products.office.com/sv-se/office-online?legRedir=true&CorrelationId=6d8bcc13-fbb5-4163-8fa4-42d92af852bb

https://onedrive.live.com/about/sv-se/

 

Yahoo e-post är också bra:

https://se.overview.mail.yahoo.com/

https://se.overview.mail.yahoo.com/#features

 

Samtliga tjänster finns som appar på Android.

 

Fördelen är också att de hänger med dig även om du byter internetleverantör.

I mitt fall hade jag Bredbandsbolaget förut men de gjorde om så internet ingick i hyran istället.

Så då var det bra att ha en helt oberoende tjänst.

 

 

 

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här ser ju bra ut men jag får det inte till att fungera. Jag har installerat appen Outlook på mobilen och loggat in på ett av mina Hotmailkonton.

Jag har sedan öppnat Windows live och i den kalendern skrivet in ett möte. Men inte kommer det upp i mobilen. Så det här fungerade tydligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går lika bra att bocka i den i Androidkalendern så syns det där...

 

Det fick jag aldrig att fungera så jag skippade den appen. Kör med den inbyggda mali-appen och har dubbla inboxar, en för jobbet och en för privat (Live-mail).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har länge använt Windows Live för mina Hotmailkonton.  Och som så har det ju fungerat helt OK.

Men nu vill jag låta mitt Hotmailkonto bli mitt huvudkonto och då använda Windows Live och dess kalender. Till mobilen har jag installerat Outlookappen. Men inte f*n fungerar det. Men det är inte bara kalendern som djä*las med mig utan även e-posten lyser med sin frånvaro. Så vad är nu fel?

Det måste varit djävulen själv som uppfann datorer och mobiler som straff för mänskligheten. 

Det är gudaskönt när det fungerar och ett helvete när det inte gör det.

Nu skulle jag behöva en mer innehållsrik förklaring till hur jag ska få detta att fungera. Om det nu går att få att fungera. Det kanske inte går att synka Windows Live mail och kalender med mobilen.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man synkar lämpligen mot en server, t ex Microsoft om man har en hotmail-adress, och ställer då in att alla program och appar ska hämta mejl, kontakter och kalender från den servern.

 

Det verkar som att du använder POP-protokollet mot Bredbandsbolaget i Office Outlook. Om man vill att en mobil också ska kunna hämta mejlen så kan man bara använda POP-protokollet i Windows Live Mail och Office Outlook om man samtidigt ställer in att mejlen ska lämnas kvar på servern. Annars använder man oftast IMAP-protokollet när man vill synka till flera enheter.

 

Finns mejlen när du loggar in på webbmejlen för hotmail-adressen?

Finns det kontakter och kalender där?

 

Är det inte jobbigt att ha två olika mejlprogram i datorn för de två mejladresserna?

Vill du fortsätta så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte nödvändigt att använda Office Outlook. Jag började använda den när jag skaffade min första PC samtidigt som bostaden fick internetåtkomst via Bredbandsbolaget. Men adressen hos Bredbandsbolaget kan jag ju bara ha kvar så länge som jag är kund och det kan ju ändra sig. Därför tänkte jag om det gick att byta till min Hotmailadress som ju inte är bunden till någon speciell leverantör. Men jag får inte till det på rätt sätt sätt. Jag skulle vilja ha både kalender och mail på samma ställe. Därför undrar jag om det går att använda Windows Live Mail i datorn och där använda mailen och kalendern och även få tillgång till dett ai telefonen på ett enkelt sätt.

 

Att använda två mailprogram har inte varit speciellt svårt. Office Outlook har varit kopplad till adresserna hos Bredbandsbolaget. Dessa har varit mina mer seriösa adresser som jag inte lämnat ut hur som helst. Sedan har jag några Hotmailadresser som jag då kopplat till Windows Live Mail och dessa har varit för allt annat och fylls därmed med massor av smörja.

 

Men några tips nu på hur jag får ihop mail och kalender med mobil och dator. Mina bekanta jag frågat använder bara mail så där var ingen hjälp att få.

Jag har installerat Appen Outlook på telefonen och matat in min e-post adress men jag får bara upp e-posten inte kalendern. Dessutom har jag problem med mailen. Samtidigt som jag skriver detta kollar jag både mobilen och datorn. Förts ser det ut som om jag får upp alla mail på mobilen men så öppnar jag det sista och sen är det borta men det finns kvar i datorn och den synkroniserar sig ju med Hotmail. Jag har även markerat i mobilen att kalendern ska vara med men ändå får jag inte upp något. Den kalender som jag kan välja i Windows Live är det inte samma som i  Hotmail/Outlook?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En synkronisering sker mot en server.

Finns kalendern när du loggar in på Microsofts kalender-server?

https://calendar.live.com/

 

 

Dessutom har jag problem med mailen. Samtidigt som jag skriver detta kollar jag både mobilen och datorn. Förts ser det ut som om jag får upp alla mail på mobilen men så öppnar jag det sista och sen är det borta men det finns kvar i datorn och den synkroniserar sig ju med Hotmail.

Ja, det blir så om mejlprogrammet i datorn använder POP-protokollet och inte lämnar kvar mejlen på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kalender som du länkar till är inte densamma som är med i Windows Live Mail och det är enbart Windows Live Mail som jag använt hittills.

Så om jag vill synka mobilen med datorn måste jag välja en kalender och e-post tjänst där allt skrivs in i webbläsaren och dessutom på två olika ställen. En för kalender och för e-post. Det går alltså inte att använda ett program som Windows Live Mail som innehåller allt på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska komma åt kalendern i Windows Live Mail och i en mobil måste du ha kalendern på en server också, för mobilen kan inte gå in i datorn och hämta filer. När du väl har fått igång kalendern på servern kan du synka med den både från Windows Live Mail och från mobilen, och då behöver du inte använda webbläsaren längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan jag få igång kalendern på serven? Det här är ju Hotmail hos Microsoft.

OK, fick det till att fungera. Jag har laddat ner en Outlook app och när jag skriver in något i kalendern som hör till Windows Live så dyker det upp i mobilen. Det var ju alltid en framgång. Men ack en sådan dålig kalender. Alla dagarna kommer i en lång rad efter varandra. Jag kan inte få fram en hel månad i taget.

Däremot har har jag även laddat ner en app som jag tror gör till Google och de har en riktigt bra kalender. Kanske får jag gå över till Google istället och finna mig att jag måste ha en tjänst som bara ligger på i Internetbrowsern.

Har ni några andra bra förslag.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till mobilen? 

 

Alltså... något blir så kladdigt med alla förslag här när detta kan göras så enkelt. 

 

Hursomhelst... vill du ha en kalender till telefonen för Google så är Google Kalender bra. Att begrunda i sammanhanget är det faktum att alla telefoner med android har sin egen version av just Google Kalender. Du kan dock plocka hem deras "rena" version från Play.

 

Jag har skrivit tidigare och det verkar uppenbarligen inte fungera för dig. Själv kan jag laborera hur jag vill och ändå få det att fungera:

 

Windows 10 Kalender/Mail, Office 2016 med Outlook och Windows Live Mail med både Live, Outlook och Google-konto. Allt visas i datorn. Synkar alla kontons kalendrar över mobildata till telefonens inbyggda kalender... funkar 100%. Samma sak om jag lägger in det i Google Kalender (appen i telefonen). Man kan använda Live och Outlook i Google Kalender också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...