Gå till innehåll

Synka Outlook kalender med Xperia Z


CGD

Recommended Posts

Det visade sig inte vara så enkelt.

Jag har ju fram till nu använt Office Outlook 2007 och det har fungerat helt problemfritt. Eftersom jag har två Sonymobiler en Xperia Z och en Xperia E3 så har jag synkat kalendern trådlöst med PC Companion. Men nu har det ju slutat att fungera. Det går inte vare sig med sladd eller trådlöst. Pc Companion synkade ju till Googles kalender som sedan synkade vidare till mobilen. Tilläggas kan att det är just kalender som är utav intresse. Själva E-posten är mer betydelselös. Kommer den med så gör den det annars så är det helt betydelselöst.

Jag har också fått rådet att byta min Bredbandsbolags E-postadress mot en som inte är beroende av internetleverantören. Jag tänkte då att min Hotmailadress skulle passa bra. Här har ju programmet Windows Live Mail visat sig vara riktigt bra. E-post och kalender på samma ställe. Jag har då hämtat hem Outlooks ap till mobilen, men den har ju en gräsligt dålig kalender. Däremot Googles app har ju en riktigt bra kalender. Kan jag kombinera Google och Hotmail samt finns det något program som Windows Live Mail men som passar till Googles kalender? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag kombinera Google och Hotmail samt finns det något program som Windows Live Mail men som passar till Googles kalender?

1: Ja det kan du!

2: Windows 10 har E-post och Kalender. Båda funkar med Google och Live/Hotmail/Outlook. Strunta i Windows Live Mail... Ett program som är dött ändå

Jag har Outlook 2016 i datorn, iMail i en Mac och Kalender/Mail-appen i telefonen. Har alla fullt fungerande

Förrutom att jag tar emot mina mail på ett och samma ställe så har jag även alla kalendrar synkade på alla maskiner. Jag synkar Live, Outlook och Google i både kalender och mailprogram. Samma kalenderposter överallt med färgkod för de olika kontona för att få bättre översyn. Blir inte enklare!

Du ska ju ha en webbaserad kalender/epost tjänst för att det ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte Office 2016 så jag kan inte pröva med det. Men i senaste numret av PC Tidningen, nummer 2015-17, så är det någon som frågar samma sak som jag. Svaret hen får är att det inte går att synka med Windows Live Mail men de har ett annat sätt. Thunderbird med ett par tillägg. I tidningen har de en instruktion på sex bilder med förklarande text. Nu stämmer det där inte helt men jag tror att jag är på väg att få till det som jag vill. Mail och kalender i samma program och Thunderbird kan synkas med Googles kalender som ju  synkas ner till mobilen. Perfekt! Men, men jag får inte till det på rätt sätt. När jag tar upp Googles kalender i Thunderbird så får jag upp massor med olika kalendrar. Alla i mitt namn. Kan jag se i Googles kalender i vilken kalender allt som jag skriver i hamnar i?

 

Tillägg.

När jag öppnar kalender i Google så kan jag ju där ute till vänster se alla kalendrarna. En har mitt namn och sedan kommer det en hel hög med arkiv-mappar/kalender 1, flera Personliga mappar. Det jag själv skrivit i manar i mappen med mitt namn. Men nu hittar jag inte alla dessa mappar Thunderbird programmet. När jag installerade kalendern så fick jag upp dem nu kan jag som sagt inte hitta dem.

Men helgdagar och veckonummer som jag valt i Google är med i Thunderbird.

 

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte Thunderbird och har inte gjort på många år. Så här slutar min hjälp. Men du verkar ha fått koll på själva synkningen, även om det nu är med lite stapplande steg... jag tror ändå att du gör detta kladdigare än vad du behöver. Visst, en e-postklient med inbyggd kalender. Men det blir ju uppenbarligen ändå lite strul med mappar, något som har med IMAP att göra. Mapparna ska inte synas i kalendern. Du måste hålla isär begreppen, tror jag

 

Bara för att "jäklas" eller kanske rentav peppa dig att byta strategi så ska jag be dig öppna Mail i Windows 10. Har du inte appen så testa den, bara för att jag ber dig. Lägg in ett av dina konton så du kommer igång. I vänstra spalten så kommer du nu se en kalenderikon. Klicka på den så startar Kalender. Samma sak, lägg in samma konto. Voila! Visst... du ser inte kalendern utan att ha den öppen i ett annat fönster, men du ville ha detta snyggt och lättarbetat?

 

Nu kan du lägga in de andra mailadresserna i både Mail och Kalender... smidigt och snyggt

 

I telefonen verkar du ha fått det att fungera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte Thunderbird och har inte gjort på många år. Så här slutar min hjälp. Men du verkar ha fått koll på själva synkningen, även om det nu är med lite stapplande steg... jag tror ändå att du gör detta kladdigare än vad du behöver. Visst, en e-postklient med inbyggd kalender. Men det blir ju uppenbarligen ändå lite strul med mappar, något som har med IMAP att göra. Mapparna ska inte synas i kalendern. Du måste hålla isär begreppen, tror jag

 

Bara för att "jäklas" eller kanske rentav peppa dig att byta strategi så ska jag be dig öppna Mail i Windows 10. Har du inte appen så testa den, bara för att jag ber dig. Lägg in ett av dina konton så du kommer igång. I vänstra spalten så kommer du nu se en kalenderikon. Klicka på den så startar Kalender. Samma sak, lägg in samma konto. Voila! Visst... du ser inte kalendern utan att ha den öppen i ett annat fönster, men du ville ha detta snyggt och lättarbetat?

 

Nu kan du lägga in de andra mailadresserna i både Mail och Kalender... smidigt och snyggt

 

I telefonen verkar du ha fått det att fungera...

 

Okej. Jag har prövat ditt förslag. Hur får jag det sedan till mobilen?

Kalendern och mailen ligger i var sitt fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick intrycket att du fått det att fungera i mobilen?

Öppna epost-appen. Lägg till de konton du vill ha. Beroende på vilken mobil och vilken androidversion den har, när du ska välja kontotyp så väljer du "annat"... även för google. När du får valet vad som ska synkas så bockar du i e-post och kalender.

I kalendern (den inbyggda) så väljer du "kalendrar som visas" och ser till att de konton du vill ha är ibockade.

Detta var för de inbyggda apparna. Väljer du t ex Google kalender så väljer du motsvarande konton i inställningar

 

Fotnot: Att få synkningen att fungera måste du ha mobildata eller Wifi igång... men då kan du behöva synka manuellt i mobilen för att hämta och lämna poster på servern. Du kan sätta e-postsynkningen på t ex var tredje timme eller manuellt. Manuellt innebär oftast att den hämtar när du öppnar mailappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till alla som engagerat sig i mina försök att få till en kalender som jag söker. Jag uppskattar verkligen alla era förslag. Men samtidigt letar jag själv på alla ställen jag kan.

 

Jag blir tydligen dummare för var dag som går och har haft problem med att få vissa utav era förslag att fungera. Men faktum är att hela jag sakta blir sämre dag för dag.

Men äntligen har jag fått det att fungera som jag önskar. Efter det att jag hittade en liten artikel i PC Tidningen försökte jag med Thunderbird och vissa tillägg. Men det tog flera försök för att få det att fungera.

Men nu fungerar det faktiskt bra. När jag öppnar Thunderbird har jag tillgång till den Hotmailadress som kommer att bli min nya huvudadress samt kalendern hos Google. Mailen i mobilen är jag egentligen inte alls intresserad utav. De som vill mig något med en gång får ringa. Däremot så kommer kalendern upp i mobilen vilket är bra när jag behöver bestämma något när jag inte är hemma. Dessutom tycker jag Googles app för kalendrar är rätt bra.

Nu ska jag bara ge mig på att flytta all mail till min nya adress. Först ska jag ordna så att all mail till min gamla adress per automatik flyttas till den nya men på sikt måste jag meddela de som är utav intresse att jag har en ny adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu ska jag bara ge mig på att flytta all mail till min nya adress. Först ska jag ordna så att all mail till min gamla adress per automatik flyttas till den nya men på sikt måste jag meddela de som är utav intresse att jag har en ny adress.

 

Att flytta all din mail är enkelt... inne på respektive webbtjänst (webbplatsen för Hotmail/Live/Outlook eller Google) så kan du vidarebefordra all mail... både den som komma skall och den gamla som ligger kvar. Leta lite i inställningarna på respektive webbtjänst så ska du se att du hittar det. De mail du redan fått bockar du bara i och vidarebefordrar till nya adressen och i inställningar väljer du sedan adress för de nya mail som kommer framöver.

 

I dina utgående mail så kan du också meddela t ex via en automatiserad signatur att du har en ny mailadress! Detta ställer du in antingen i webbtjänsten eller i din mailklient.

 

Härligt att du hittat en lösning som funkar för DIG. DET är det viktigaste. Hoppas inte du tycker att jag tjatat ihjäl dig med min lösning. Klappa dig själv på axeln nu... du har ju det att fungera så DU är nöjd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Manneman.

Jag vet att det inte är så svårt att vidarebefordra mailen. Det jobbiga blir att behöva gå in och ändra adress till alla så att den gamla adressen sedan inte behövs. Inget svårt men det tar ju lite tid det också.

Men det här programmet Thunderbird fungerar ju helt perfekt. Synkningen till mobilen och tillbaka är nog bättre än vad den var med Outlook.

Det var som sagt en krånglig väg hit men nu är det helt bra.

Men nu har jag fått ett annat litet problem. När jag hållit på och rotat med kalender har jag uppmärksammat att Google har ett annat litet program som jag önskat, Keep. Jag vet att det fungerar utmärkt men jag har lite problem att hitta det på datorn.

 

Jag tycker ingen som hjälper till och kommer med idéer, tvärtom jag uppskattar att ni inte tröttnar. Med detta sagt är det ju dock inte säker att jag följer råden även om jag kan ha prövat dem och bara för att jag frågar här så sitter jag inte med armarna i kors och väntar på svar utan jag letar aktivt själv.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just. Den sidan har jag också men om du startar Google kan du då komma åt Keep på ungefär samma sätt som du kan komma åt mycket annat genom att trycka på de nio små fyrkanterna uppe till höger eller är det en självständig sida som man måste starta separat.

 

Hittade hur man gjorde.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kanske men Keep var just vad jag sökte. Jag skriver Internetsidor som jag blir rekommenderad och tidigare har jag skrivit upp det i mobilen anteckningar. Så det är ju i mobilen jag måste titta för att kunna ta upp sidorna på datorns större skärm. Nu när jag hittade Keep slipper jag det för det jag skrev i mobilen finns ju i datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...