Gå till innehåll

"VPS" dedikerad dator instans i windows


Recommended Posts

Hej.

Jag har en PC-dator med windows som står på 24/7 med
2 dedikerade och signifika uppgifter igång på sparlåga...


Jag tänkte att den även kunde agera VPS/Server för att nyttja resurserna så att säga.
Förslagsvis ska jag kunna nå denna remote och jobba mot remote desktop eller liknande.


Hur föreslår ni den tekniska lösningen,programvaror mm?


*en ide vore vmware_player  som emulerar en virtuell dator.
Denna skulle isåfall endast ha brigded anslutning ut så att "host" en blir en aning isolerad ur säkerhetssynpunkt. VPN mm är också tänkvärt men specifika program o tjänster efterfrågas skarpt

Huvudsaken är att Host är "opåverkad" eftersom man där kör shell/program i fullskärm och
därför ska trafiken in/ur den fjärrmaskinen som körs virtuellt ske dolt och säkert.




*Helt annan diskussion är sk software baserad brandvägg.

Låt säga man ska ha en mediahubb/smart TV/mfl  enheter i sitt nätverk.
Istället för att ansluta dessa direkt mot Router , skulle man med fördel tunnla dom i en
dator som är bryggad imellan så man får 100 % koll på nätverkstrafiken.

En extra brandvägg på inre interface ,med fördel har man wireshark lr liknande mjukvaror så man i detalj kan fånga sin egna nätverkstrafik och se vad det är för data egentligen.  Allt utåt bör endast vara VPN/SSL mm....

Säkerheten till smartTV, NAs,mediahubbar osv stärks förhoppningsvis lite också...?


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...