Gå till innehåll

Roota en Samsung Galaxy tab 3 med telefonfunktion


Cacke

Recommended Posts

Nu vet jag inte om det är brottsligt att roota en samsung galaxy tab 3 platta men man skulle visst kunna slippa all jobbig reklam på det sättet!

Det skulle vara jätte viktigt att man gör de på rätt sätt för annars kan plattan bli förstörd.

Går det inte att göra en hard resett så den blir som när jag köpte den om plattan blir förstörd?

Finns det någon svensk steg för steg video hur man rootar den?

Av misstag har jag spara mina filer på 3 olika ställen galleri, google+ och en annan app.

Hur flyttar man de från dom?

 

De var mina 3 frågor.

 

 

Redigerad av Manneman
Trådrubriken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Nej.. att roota är inte olagligt..men du förlorar all rätt till garanti hos tillverkaren och rätten till support hos din ISP för plattan.. typ Telenor Telia etc.

2. I de flesta fall går det att "Unroot", dvs återställa till original men det är en procedur som inte är speciellt lätt och beroende på operativ som ska rootas kan det kan vara besvärligt med "knox" i vissa fall. Knox är ett system som håller koll på telefonen / plattan.

 

När det gäller rootning så är mitt råd till dig att läsa på NOGA innan du gör något som du kan ångra sedan. Se till att ha en kopia på firmware och andra filer.. skriv även ner alla data som gäller bootloader modellnummer, basbandversion, grundversion, kompileringsnummer och knox-version i förekommande fall. Ha allt på datorn..inte plattan om du skulle låsa den av misstag..(Brick).

Tips om var du hittar all info.. om det går.. är på http://www.xda-developers.com/

 

Kom ihåg att du gör allt på egen risk..

 

3.. får någon annan svara på.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Nej.. att roota är inte olagligt..men du förlorar all rätt till garanti hos tillverkaren och rätten till support hos din ISP för plattan.. typ Telenor Telia etc.

2. I de flesta fall går det att "Unroot", dvs återställa till original men det är en procedur som inte är speciellt lätt och beroende på operativ som ska rootas kan det kan vara besvärligt med "knox" i vissa fall. Knox är ett system som håller koll på telefonen / plattan.

 

Då gör jag inte de.

 

Jag väntar svar på min tredje fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Jag antar att det bästa är att ta bort alternativt inaktivera appar som man inte behöver är ett sätt. Ta dig tid att gå igenom systemet:

https://support.google.com/googleplay/answer/2521768?hl=sv

 

Går sätta in Ad blocker också:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.notification.blocker

 

iPad från Apple är ju ett alternativ om man vill ha en platta med SIM kort.

(Inte Android i dem utan iOS)

 

 

Även Nexus modellerna har en ren version av Android utan förinstallerade program:

https://www.dustinhome.se/product/5010807946/nexus-9-svart

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka appar som är gratis och vilka som kostar brukar framgå i Google Play appbutiken.

Går inte ge ett generellt svar.

Nexus har ju de vanliga Google apparna, men inga som exempelvis Samsung, Sony med flera märken brukar ha.

 

Men om man redan har köpt en Samsung platta kanske det är lika bra att försöka fixa till den först.

 

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sticker in med två små fotnoter angående tidigare inlägg

 

Just Samsung är förhållandevis lätta att roota. Sök på Google: XDA Galaxy Tab 3 (helst med modellnummer) så kommer du in på rätt forum för aktuell platta). Där hittar du det du behöver. Redan nu kan jag berätta att du kommer behöva ODIN till din dator och rätt drivrutiner. Samsung är näst intill omöjliga att förstöra just när det gäller rootning... och lika lätta att unroota. MEN... KNOX kommer börja räkna antalet gånger du installerat andra ROM´s på plattan och det går inte att nollställa. Många hävdar att det går med inga bevis för detta finns... utom kanske någon gammal Galaxy S2. Nyare enheter... inte en chans! Vissa verkstäder kollar detta direkt och då är du av med garantin även om du återställt till den mjukvara som plattan kom med.

 

Länkar till ODIN och de ROM´s som verkar lockande för ändamålet hittar du på XDA. Vill du ha original Firmware till din platta så registrerar du ett konto på Sammobile.com där alla officiella paket finns.

 

Vad gäller reklam så finns det ett enkelt sätt. Betala för apparna! Visst... rootning tillåter att man lägger in en moddad HOST-fil men fler och fler appar vill inte fungera riktigt om man har en moddad HOST eller någon annan typ av AD-blocker. Är det bara reklamfritt du vill ha så finns det betydligt lättare sätt att installera appar men då pratar vi Warez och det håller vi oss ifrån på forumet.

 

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...