Gå till innehåll

NS lookup


CGD

Recommended Posts

https://technet.microsoft.com/en-us/library/bb490950.aspx#

 

Det är ett "kommando rads program" för att göra DNS uppslag.

Alltså du använder det för att fråga DNS servern om vilken ip adress en viss webbadress motsvarar.

 

exempel:

C:\Users\AnvändarenX>nslookup www.alltomwindows.se
Server:  din-DNS-servers-adress
Address:  IP-adress-till-din-dns-server

Non-authoritative answer:
Name:    alltomwindows.ipbhost.com
Address:  50.28.75.88
Aliases:  www.alltomwindows.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet att jag kan använda det. Men om det nu startar utan att jag startat det. Kan det startas utifrån för att fråga om mig? Om det inte är så någon ide varför det startades. Som jag skrev jag höll på att skriva på en internetsida så som jag skriver på denna när ett Dos fönster plötsligt dök upp uppe till vänster på skärmen. Jag han bara läsa högst upp och inte vad som stod i fönstret innan det stängdes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det tycker ju inte jag heller att det borde göra men nu gjorde det så och detta var det enda som var igång på datorn förutom Avast och Outllook som ju alltid är igång.

Det är ju därför jag frågar. Var kom denna ruta ifrån? Jag antar att NS Lookup inte bara startar så där utav sig själv.

Min främsta fråga är, kan programmet startas utifrån för att kolla mig på något sätt? Vilket det ju egentligen inte borde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en möjlig förklaring, hade idag ett kommandofönster som blinkade till och kikade i loggboken och där står det att "Tjänsten Software Protection har slutfört en licensstatuskontroll.".

med lite googlande så skulle min förklaring vara att det är just den tjänsten som vill fråga DNS-en något om aktiverings/licenserings servern, kanske dess ip eller så är det för att försäkra sig som

den finns på LAN eller Internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...