Gå till innehåll

Utomhusantenn


bonusvita

Recommended Posts

Jag och familjen har en sommarstuga.

Och det efterfrågas en antenn som dels kan boosta upp bredbandssignalen från det mobila 4g nätet och dels kan ta emot marksänd digitaltv, grundutbudet.

Alltså ingen satellitdisk med abonnemang eller liknande, utan en vanlig simpel traditionell utomhusantenn.

Jag vet att netonnet sålde en sådan variant för något år sedan, men den verkar vara borta ur sortimentet, eller så har den bytt namn och jag vet inte vad det kan heta.

 

Vad letar jag efter? Och finns det överhuvudtaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vilka av dessa länkar erbjuder en antenn som dels kan ta emot tv och internet samtidigt?

Sedan att sätta ytterligare en digitalbox på en tv som har inbyggd digitalbox, som de flesta platta tv-apparater av idag har, tycker jag låter för mycket!

 

Nya versionen störs ej av 4G-näten

 

Denna kommentaren förstår jag som att antennen tar bara emot tv-utsändningar och att den inte störs av internet från G-antennerna. Vilket innebär att den kan inte ta emot internet via G-antenner!?

Och om det påståendet stämmer då är alla sådana antenner värdelösa...

 

Jag vill alltså ha en utomhusantenn som SAMTIDIGT kan ta emot tv och internet. Och att signalen skickas in till en router som sedan fördelar signalerna till de rätta ställena!

Och bara EN antenn, inte 2 eller flera och ingen extra digitalbox eller annan konstig anordning. Det skall vara så enkelt och simpelt som möjligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta måste vi bena ut.

Alla dagens TV-har inbygd digitalmottagare, ingen extra box behövs om du vill titta

bara på fria kanaler:=SVT alla kanaler;TV4;TV6:

Länkar till antenner är bara till TV

Det finns ingen antenn som täcker allt som du beskriver

Ska du ha även inernet så måste du köpa en SMART-TV också

Sedan tillkommer lite extra grejer till den också

Det är lite pyssel med att få allt i ett

När du skrev om 4G så trodde jag att du ville ha en extra förstärkt signal

på grund av dålig mottagning. därav 4G länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag ska inte ha internet i teven, men teven jag har, har en inbyggd digitalbox, så någon extern box behövs inte.

Jag skall alltså ha en förstärkt signal till det mobila bredbandet. Och jag skall ha in alla marksända tv-kanaler som svt1, svt2, tv4, tv6, kunskapskanalen och svt24.

Netonnet hade för ett år sedan lite drygt en antenn som faktiskt täckte båda behoven. Men den antennen är borta och jag finner ingen liknande. Tycker det är lite underligt.

Att jag sedan behöver externa grejer som kablar, hållare, stång och en router som tar emot ingående signaler och som fördelar ut de signalerna till datorn, teven och radion, är underförstått!

 

Men de antenner som finns idag verkar inte ha båda varianterna. Utan jag ser ut att bli tvingad till att köpa 2 olika sorters antenner. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det, nu är vi på samma våglängd.

Tips: gitter antenn är mycket bra för svåra förhållanden o tar lite plats

Annars håll till godo med länkarna du fick

Redigerad av breflabb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...