Gå till innehåll

Konvertera filmer till DVD [Video]


Recommended Posts

Konvertera vilket format du vill till en DVD

Innehållsförteckning:

1.0    Program som ska laddas ner

2.0    Skilj bild från ljud

2.1    Fixa inställningarna i TMPGEnc

2.2    Fortsättning...

3.0    Bränningen

4.0    FaQ

x.x    Tack  ;)

---------------------------------------------------------------------------------------------

1.0

Cole2k Media - Codec Pack  (föredrar du ett annat codec paket så kör me det)

http://www.free-codecs.com/download_soft.php?d=117&s=88

Goldwave

http://www.goldwaving.com/downloads/gwave513.exe

TMPGEnc

http://rapidshare.de/files/3941430/TMPGEnc-2.524.63.181-Free.zip.html

Ladda hem och installera alla program

---------------------------------------------------------------------------------------------

2.0

Starta goldwave, när du startat programmet kommer hjälp filen öppnas automatiskt,

om du hittar en Ok, close knapp så tryck på den.

Tryck sedan File<Open<Välj film fil, exempelvis SemesterIBrasilen.avi

När filmen är inläst så trycker du på File<save as<spara filen som .wav <---- VIKTIGT

---------------------------------------------------------------------------------------------

2.1

Starta upp TMPGEnc, du möts av en wizard ruta som vi ska använda oss av.

För att få ut det bästa av vår film så rekommenderar jag att under Super Video Cd

välja NTSC Film tryck sedan nästa.

Under video bläddrar du fram din film och under audio bläddrar du fram din ljudfil som du skapade i GoldWave.

Viktigt att tänka på är att i rutan content of video så ska det stå film movie, glöm inte det! När du är klar tryck Next

---------------------------------------------------------------------------------------------

2.2

I nästa ruta så ska du trycka på "other Settings"

Längst ner i "Motion Search Precision" ändrar du till alternativet

"higest quality"

Byta sedan till "Avanced" fliken och ändra "Video arrange method" FRÅN Full Screen TILL "Full Screen (keep aspect ratio)"

När du är klar så tryck OK och sedan Next

I nästa ruta så ändrar du bara media till DVD sen är det bara att börja konvertera.

Obs, lämna datorn och låt den köra klart filmen innan du gör något med datorn igen.

---------------------------------------------------------------------------------------------

3.0

Nu är det bara att välja ditt brännings program och bränna ner filmerna som vanliga filer på skivan. Med andra ord välj INTE att du vill bränna en video cd eller liknande.

---------------------------------------------------------------------------------------------

4.0

Varför ska jag spara ljudformatet som .wav?

-Det finns risk för att ljudet inte kommer med alls eller att du får s.k. ljud out of sync problem, så håll dej till .wav.

Varför kan jag inta använda datorn till annat när jag konverterar filmer?

-Jag gjorde det och fick många fel på själva bilden, ljudet kom out of sync osv... Att göra om en film tar tid, ge datron den tiden så slipper du göra om allt...

Varför ska jag inte använda mitt brännings programs video konverterings funktion?

-Varför konvertera en konverterad film?

Varför ska jag inte använda mitt brännings programs video konverterings funktion?

-För oftast blir filmen rent av helt kass, och ibland riktigt bra, varför chansa när du kan göra det riktigt en gång?

Vilka format kan jag då konvertera?

-Alla format som du har codecs till kan du konvertera.

Varför köra med just dessa inställningar?

-Jag har läst många guider och provat många inställningar, filmerna man får tag på, spelar in håller ju oftast en viss standard, pressar du den för mycke så blir allt kasst, pressar du den inte alls så blir skiten kass... Jag kom fram till att denna var bäst. Du kan ju inte göra en film med låg standard till hög standard...

---------------------------------------------------------------------------------------------

Det var allt för mej för denna gången, posta gärna om ni ser fel eller undrar över något så ska jag försöka svara på de.

Peace  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det här var en kul tutorial du kom in med..men jag undrar en liten sak bara,

välja NTSC Film  tryck sedan nästa.

Varför ska man välja NTSC när sverige inte använder det formatet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du mäter FPS så får du ut vilket format du ska använda... Efterssom det oftast skiljer från film till film så tog jag det optimala...

Filmer, kameror, dvd spelare allt är i NTSC om inte så stödjer dom "OFTAST" de...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är bra att det funkar så.

Men eftersom väldigt många får "svart" skärm/tv när de försöker visa NTSC och inte PAL-B som sverige använder, menar du att det skulle fungera iaf om dvd'n är i NTSC och inte PAL?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey jag är inte så bra på skilja formaten åt men bara för du är så nyfiken så var ju jag tvungen att testa mej fram...

Jag hade en film i formatet NTSC och testa den på familjens dvd... Fungera utmärkt... Sedan åkte jag hem till en polare och testa på deras dvd och de fungera... Testade även på hans syrras dvd och de fungera..

Skillnaden mellan NTSC och PAL som man ser i programmet är frames per second....

Jag testa några filmer fick fram ett standard värde och därav så tyckte jag personligen att

man skulle välja NTSC film...

Om du har en film i storleken 250x520 och väljer dvd så förstoras ju bilden ganska mycket och kvaliten sjunker... Det är mycket sånt som också spelar in...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PAL är standard på TV-sändningarna i Sverige, men idag så kan nog dom flesta nyare TV-apparater visa i båda formaten, däremot är det mycket troligt att det kan vara problem med lite äldra apparater. Förmodligen funkar det dock bra ändå pga det i regel avkodas redan i DVD-spelaren. Jag vet inte om samtliga DVD-spelare som säljs i Sverige klarar båda formaten, men det är mycket troligt att det är så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Skillnaden mellan NTSC och PAL som man ser i programmet är frames per second....

Jag testa några filmer fick fram ett standard värde och därav så tyckte jag personligen att

man skulle välja NTSC film...

Vad bra ;D, själv är jag en "complete noob" när det gäller film...och filmhantering.

Nu har vi ett proffs... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta detta på nätet  ;D Läs de!

VCD -

VCD is an mpeg1 based format, with a constant bitrate of 1150kbit at a resolution of 352x240 (NTCS). VCDs are generally used for lower quality transfers (CAM/TS/TC/Screener(VHS)/TVrip(analogue) in order to make smaller file sizes, and fit as much on a single disc as possible. Both VCDs and SVCDs are timed in minutes, rather than MB, so when looking at an mpeg, it may appear larger than the disc capacity, and in reality u can fit 74min on a CDR74.

SVCD -

SVCD is an mpeg2 based (same as DVD) which allows variable bit-rates of up to 2500kbits at a resolution of 480x480 (NTSC) which is then decompressed into a 4:3 aspect ratio when played back. Due to the variable bit-rate, the length you can fit on a single CDR is not fixed, but generally between 35-60 Mins are the most common. To get a better SVCD encode using variable bit-rates, it is important to use multiple "passes". this takes a lot longer, but the results are far clearer.

NTSC/PAL -

NTSC and PAL are the two main standards used across the world. NTSC has a higher frame rate than pal (29fps compared to 25fps) but PAL has an increased resolution, and gives off a generally sharper picture. Playing NTSC discs on PAL systems seems a lot easier than vice-versa, which is good news for the Brits icon_smile.gif An RGB enabled scart lead will play an NTSC picture in full colour on most modern tv sets, but to record this to a VHS tape, you will need to convert it to PAL50 (not PAL60 as the majority of DVD players do.) This is either achieved by an expensive converter box (in the regions of ̣̉200+) an onboard converter (such as the Dansai 852 / certain Daewoos / Samsung 709 ) or using a World Standards VCR which can record in any format.

Pyce

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena experterna.  :)

I dom där gamla amerikanska filmerna från 50-60 talen, inspelade med NTSC-systemet, var kända för att visa färgerna fel. Ser ganska roligt ut om man kommer ihåg att titta efter.  :D

Men det kanske inte är några sådana problem idag?

8)

Jo då.....

NTSC kan även, skämtsamt, utläsas som Never Twice the Same Color vilket syftar på de fasfel systemet dras med.

http://sv.wikipedia.org/wiki/NTSC

PAL är mycket bättre på alla punkter.

Mer fakta på english..........

http://en.wikipedia.org/wiki/PAL

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men filmer du hittar på vårt kära internet är ofta NTSC de e de jag vill ha sagt här  ;D

Hej

Jo kvaliten är iaf bättre än smygfilmarnas alster direkt från en bio......... :P

Men NTSC är ett "skräpformat"........... 

Intressant att se hur snabbt HDTV slår igenom.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med dej plun de ska bli kul och hur HDTV artar sej... Jag ska försöka fixa screens från en film i NTSC, Pal, HDTV formaten så får folket se skillnaden, men de kommer ta lite tid.

Peace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...