Gå till innehåll

Hemgrupp. Kan jag få lite hjälp med hemgrupp.


CGD

Recommended Posts

Jag vill skapa en hemgrupp i bordsdatorn, men det går inte. Det står att jag har skapat en hemgrupp men hur hittar jag den?

På den bärbara står det att det finns ingen hemgrupp i det lokala nätet.

Hur löser jag detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill skapa en hemgrupp i bordsdatorn, men det går inte. Det står att jag har skapat en hemgrupp men hur hittar jag den?

På den bärbara står det att det finns ingen hemgrupp i det lokala nätet.

Hur löser jag detta?

 

Så här skapade jag en hemgrupp (ett Nätverk på mina datorer, hemmabio & TV)

Arbetsgruppen måste ha samma namn på alla datorer

 

Ändra avancerade delningsinställningar för hemgruppen, samma inställningar på alla datorer(själv har jag inaktiverat lösenordskyddad delning eftersom var enklare att skapa ett nätverk då)

 

Lösenordet måste skrivas in på alla datorer (första datorn genererar ett lösenord, men det kan du ändra om du vill)

 

Dela ut den mapp(ar) eller partition(er) du vill dela med den andra datorn (Bara det som delas ut går att komma åt från andra datorer) förutom users och något mer, men det använder inte jag

 

När allt är klart klickar du på Nätverk i Utforskaren istället för Hemgrupp

 

 

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det löste sig utav sig själv.

Det började med att jag efter en ominstallation ville skapa en hemgrupp. Men då påstod min huvuddator, den som jag installerat om att det redan fanns en hemgrupp i nätverket. Jag tog då bort hemgruppen från den bärbara så att det inte skulle finnas någon hemgrupp. Men detta hjälpte inte. Trotts att det inte nu fanns någon hemgrupp gick det inte att skapa någon hemgrupp från min huvuddator. Jag benämnde den bordsdator tidigare men faktum är att den står på golvet.

Men så plötsligt när jag en morgon startade datorn och tog upp fönstret för hemgrupp så fanns valet skapa hemgrupp där. Tidigare hade ju bara valet för att gå med i hemgrupp funnits där. Så då var det bara till att skapa en ny hemgrupp. Jag fick ett nytt lösenord som jag kunde använda när jag från den bärbara gick med i denna nya hemgrupp.

Varför det inte gick från början vet jag inte. Kanske behövde Windows lite tid på sig för att upptäcka att den gamla hemgruppen var borttagen och så kanske bägge datorerna var tvungna att vara igång samtidigt.

Som vanligt tackar jag alla som hjälpt till att lösa problemet för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig underlättar det eftersom jag från min stora dator kan dela ut filer till min bärbara. Jag har också delat ut skrivaren till den bärbara.

Det här gick ju bra även utan hemgrupp men ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...