Datorn fastnar

bonusvita

Recommended Posts

Jag har råkat ut för på sistone ett underligt problem.

Datorn fastnar! Alltså det som jag just då gör låser sig fast, ingenting går att göra.

Om jag trycker ctrl alt delete så får jag upp de några val på vad jag vill göra och då kan jag flytta musen, om jag väljer att återgå till föregående plats så är allting låst, om jag väljer att starta om så fastnar datorn istället i det läget, jag blir tvingad till att hålla inne on knappen för att få datorn att starta om och då får jag upp dos fönstret om att datorn inte stängdes av på ett riktigt sätt, jag väljer ändå att starta datorn normalt och den startar upp som vanligt och problemet jag hade syns inte åter igen för ex antal dagar eller veckor senare.

Det finns ett annat snarlikt problem, markören kan helt plötsligt låsa sig under pågående flyttning och då låses hela skärmen, för att bara någon sekund senare åter kunna röra sig fritt. Det känns som om detta och det första problemet är besläktade, men jag vet inte...

Datorn är en gammal bärbar hp dator pavillion dv6 med w7. Tyvärr kan jag inte uppgradera den för det finns hårdvara ombord som det inte längre finns uppdateringar till. Vilket innebär att datorn är byggd och optimerad för windows 7 och ingenting annat. Och jag har inte råd i min arbetslöshet att köpa någon ny dator.

Så vad göra? Är det bara att gilla läget och hoppas att datorn inte totalt kraschar när den fastnar på detta vis? Och invänta den dagen då jag faktiskt har råd att köpa mig en ny dator...?

Ha en fortsatt god jul, en god fortsättning, ett gott slut och ett gott nytt år!

Edit:

Jag glömde säga det att när datorn fastnar och jag har musik på i datorn, så fortsätter musiken utan problem. Men när den fastnar bara någon sekund, så fastnar även musiken!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara många problem. Hårdisken börjar bli defekt, nått ram-minne kan vara defekt, överhettnings problem på grafikkort, processor fläkt. Prova att dammsuga datorns fläktar och nätdel. Bäst av allt är att använda tryckluft. Har en Dv2 själv och blåst rent min med tryckluft. Dessa datorer brukar bli danska varma om du känner vid fläktens utblås.

Länk till inlägg

Ok.

Hårddisken är nyligen utbytt mot en ssd, så den är det nog (förhoppningsvis) inte.

Men ja, den blir grymt varmt om den har stått på länge, jag har extrafläkt som står under dator, men gjort rent fläktarna har jag inte gjort på länge, så jag får kolla upp det...

Grafikkortet kan kanske vara en bov, och jag märker att det flimrar på skärmen ibland, tyvärr kan jag inte uppdatera det kortet då moderkortet slås ut, eller om det var vice versa!

Länk till inlägg

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.